Full version: Byggt om min damm
Mony
Under våren har jag byggt om min damm. Jag ville ha en större, sedan ville jag även ha en sumpzon för min Kebbelecka. Dessutom tyckte jag dammen borde vara lite djupare än 50 cm, för att klara vintern bättre.

Ursprunglig damm var en plastbalja. Den grävde jag halvvägs ut och sedan klippte jag bort kanterna. Därefter lade jag en duk över hela inklusive det som var kvar av baljan. Vattenfallet flyttade jag 1,5 meter.

Det hela blev superbra och jag är nöjd. Nu väntar jag bara på att växterna ska växa till sig för att få det hela att smälta samman till en enhet.

Här kan ni se hela processen om ni är nyfikna. Eftersom det är en blogg får man scrolla längst ner först för att se början smile.gif

http://mony71.blogspot.se/search/label/Min...dg%C3%A5rdsdamm
anki/ronninge
HEJ MONY! det där såg ju riktigt bra ut ju smile.gif
CITAT (Mony @ 08-04-2012, 10:45) *
Under våren har jag byggt om min damm. Jag ville ha en större, sedan ville jag även ha en sumpzon för min Kebbelecka. Dessutom tyckte jag dammen borde vara lite djupare än 50 cm, för att klara vintern bättre.

Ursprunglig damm var en plastbalja. Den grävde jag halvvägs ut och sedan klippte jag bort kanterna. Därefter lade jag en duk över hela inklusive det som var kvar av baljan. Vattenfallet flyttade jag 1,5 meter.

Det hela blev superbra och jag är nöjd. Nu väntar jag bara på att växterna ska växa till sig för att få det hela att smälta samman till en enhet.

Här kan ni se hela processen om ni är nyfikna. Eftersom det är en blogg får man scrolla längst ner först för att se början smile.gif

http://mony71.blogspot.se/search/label/Min...dg%C3%A5rdsdamm

Mony
Ja, man kan göra mycket fast man är tjej och bara har en spade smile.gif
grönsaksfia
Dammen ser verkligen jättefin ut tummenupp.gif

Jag skall själv till att bygga en damm här till våren och funderar lite på vilka växter man skall ha.

Vad är det för "gräs" du har i vattnet (då tänker jag på den bilden du publicerade den 26 augusti på bloggen)?
Mony
Det är minikaveldun

http://www.vattenliv.nu/kaveldun-smalbladigt-vattenvaxt.html
ogräset
Vilken fin damm du har, du har fått till det snyggt runtom. Har också en damm med fiskar i, hoppas bara att de har klarat vintern.
Birgitta :-)

DSC_1146.jpg

Mony
Din damm är helt underbar Birgitta. Jag har sparat ner dina bilder på min hårddisk i mappen "inspiration" smile.gif
addo
Vad fint ni har det, både Mony och Birgitta.

Själv släppte jag ut mina första dammfiskar i dag biggrin.gif

Lever musslorna fortfarande Mony eller har dom svält ihjäl?
Mony
Hittade två tomma skal så förmodar att de blivit fiskmat? Övriga fem överlevde vintern och håller nu håller de dammen ren och fin!
addo
Fiskarna kan inte döda en frisk mussla då den stänger skalet så hårt. Så det är nog något annat som gjort att dom dött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon