JohannaR
Hej!
Jag har en tomt som till stor del ligger på en berggrund. Jorden är väldigt sandig och torr. På vissa ställen har jag bara ett planteringsdjup på ca. 60 cm innan jag stöter på berg. Eftersom jag älskar att plantera så har jag satt en hel del växter på tomten; rosor, perenner och andra plantor. Men inget tar sig riktigt. Jag misstänker att jorden helt enkelt inte är tillräckligt näringsrik. Har haft funderingar på att börja kompostera men inte kommit igång med det ännu. Vad kan jag göra? Vad kan jag tillsätta i rabatterna för att ge växterna en kick? Mängder med kogödsel? Varje vår brukar jag lägga på kogödsel och planteringsjord och på hösten lägger jag på torvmull men det tycks bara slukas upp av marken till nästa säsong. Längs med en av rosenrabatterna har jag en hög tujahäck som jag också tror stjäl en hel del näring och vatten.
Tacksam för lite tips :-)
//Johanna
Gunilla T
CITAT (JohannaR @ 08-04-2012, 11:04) *
Hej!
Jag har en tomt som till stor del ligger på en berggrund. Jorden är väldigt sandig och torr. På vissa ställen har jag bara ett planteringsdjup på ca. 60 cm innan jag stöter på berg. Eftersom jag älskar att plantera så har jag satt en hel del växter på tomten; rosor, perenner och andra plantor. Men inget tar sig riktigt. Jag misstänker att jorden helt enkelt inte är tillräckligt näringsrik. Har haft funderingar på att börja kompostera men inte kommit igång med det ännu. Vad kan jag göra? Vad kan jag tillsätta i rabatterna för att ge växterna en kick? Mängder med kogödsel? Varje vår brukar jag lägga på kogödsel och planteringsjord och på hösten lägger jag på torvmull men det tycks bara slukas upp av marken till nästa säsong. Längs med en av rosenrabatterna har jag en hög tujahäck som jag också tror stjäl en hel del näring och vatten.
Tacksam för lite tips :-)
//Johanna

Berg under jorden är ett bekymmer eftersom växterna inte kommer ner på djupet och får kontakt med markfuktigheten. Jag tror att det är torkan som är problemet och det spelar inte så stor roll vad du gödslar med om jorden är ständigt torr, växterna inte tillgodogöra sig näringen, det krävs fukt också. Strunta i planteringsjorden...den tillför inte mycket och bryts ner väldigt fort.

Först - en Tuja häck är jätten glufs i planteringar. När den vuxit till sig blir den helt dominerande, inga perenner kan konkurrera om näring och fukt med en Tuja så ett avstånd till övriga planteringar är nödvändigt. Om du någon gång grävt upp en Tuja förstår du vad jag menar...

Det jag tänker på är om det finns möjlighet att gräva fram berget på en del ställen - det blir väldigt fint att rensa berg och använda de fickor som alltid finns till små öar av planteringar men - du måste välja dina växter med omsorg. Dvärgrhododendron är synnerligen vackra i bergsplanteringar, har ytliga rötter så de kräver inget djup - men bevattning är nödvändig vid torka.

Annars är alternativet att anpassa växtligheten till det som inte kräver djupgående rotsystem...stenpartiväxter, ljung, rhododendron är grupper av växter som kunde fungera men....du måste vattna eftersom jord med berggrund under torkar snabbt.
AnniiPannii
Hej jag har samma problem! Så jag har grävt fram berget på vissa ställen och inte på vissa, blandar inte i nån gödning och kör på stenpartiväxer och andra sorter som gillar det karga klimatet - lavendel är super på sådan jord du har. Många medelhavsväxter trivs som fisken i vattnet när det är torrt och sandigft.

Sen vill jag ju som du också ha fina rosor och perenner så jag blandar helt enkelt ut jorden med en massa löv, kopåse, gräsklipp. Slänger i en näve benmjöl i varje grop vid plantring och sen kör jag samma sak om och om igen varje år smile.gif
CamillaB
Hej, här är en till med samma problem! g.gif Bor på ett berg med endast några spadtag djupt på vissa ställen. Vår gräsmatta är ingen gräsmatta, det är en mossmatta. Den har jag gett upp! Men jag vill ju så gärna kunna plantera vackra perenner och någon bärbuske.... Att anpassa sig och gräva fram berget på vissa ställen är en bra tanke, men jag känner inte att det är det jag vill göra i första hand. smile.gif

AnniiPannii - får du bra resultat med din jordblandning? Hur mycket måste du vattna? Gör du samma procedur både på våren och hösten?

Kan jag gräva upp en liten tanig vinbärsbuske och göra en större grop med bättre jord- och näringsblandning i och plantera tillbaka den? Om det går, kan jag göra det nu på våren eller vid annat tillfälle?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon