|
Aliflower
08-04-2012, 14:07
Hej
jag köpte innan jasmin blommor men de dog efter en vecka så jag vill ha info om de. är det något speciellt jord man ska ha eller något liknande hur gör man så de lever länge??? jag ville köpa nya men tänkte få info här ifrån innan jag köper.
Vilken sorts jasmin har du och har du köpt den i kruka?
Aliflower
08-04-2012, 15:53
CITAT (oliv @ 08-04-2012, 15:24)  Vilken sorts jasmin har du och har du köpt den i kruka? Jag vet inte vilken sort men jag tror arabiska jasmin. Ja,jag köpte den i kruka
Jag har arabisk jasmin i vanlig krukjord, vattnar 2 gånger per vecka. Den står i ett österfönster. Den trivs inomhus året om.
Aliflower
08-04-2012, 21:07
CITAT (oliv @ 08-04-2012, 21:07)  Jag har arabisk jasmin i vanlig krukjord, vattnar 2 gånger per vecka. Den står i ett österfönster. Den trivs inomhus året om. den jag köper ser ut så http://serline.se/wp/wp-content/uploads/2008/02/IMG_0726.jpgmen ska jag köpa jasmin sen köpa blomjord och sedan lägga den vid fönster. Ska jag bara vattna 2 gånger per vecka? typ onsdag och lördag? vad menar du österfönster jag bor i skåne, kristianstad.
Österfönster: ett fönster mot ost.
Din bild ser nästan ut som en gardenia, men det är det inte? De är svårare och vill ha surjord. Om du köper din växt i en vanlig trädgårdsaffär, är det nästan säkert en gardenia.
*Stintan*
09-04-2012, 07:20
En nyköpt jasmin behöver man inte plantera om direkt, annars går det bra med vanlig krukväxtjord gärna blandad med lite småleca eller perlite. Se till att ställa den i ett ljust/soligt fönster. Vattna regelbundet så att jorden hålls fuktig, den får inte torka ut. Använd helst vatten som stått i kannan en eller ett par dagar och blanda i lite näring. Jasminen tycker om att bli duschad men helst på kvällen eller när det är mulet så att den inte får brännskador av solen.
Alexander-VG-zon3
09-04-2012, 11:48
Den på bild är den dubbla Jasminum sambac tror jag. Är det din bild ? såfall är det ingen vippjasmin utan den dubbla sambac då. EDIT
Har du köpt den på en blomsteraffär/plantskola ? såfall är det nog vippjasmin, har aldrig sett någon annan.
Den sköts som vilken jasmin som helst, trivs ute under den frostfriaperioden, avhärda först tål sen full sol men lika bra i öst och väst. Nu odlar jag min i östläge. Lite svalka på hösten eller en sval vintervila inne behövs för blommor.
Aliflower
09-04-2012, 16:24
CITAT (flaxss @ 09-04-2012, 12:48)  Den på bild är den dubbla Jasminum sambac tror jag. Är det din bild ? såfall är det ingen vippjasmin utan den dubbla sambac då. EDIT
Har du köpt den på en blomsteraffär/plantskola ? såfall är det nog vippjasmin, har aldrig sett någon annan.
Den sköts som vilken jasmin som helst, trivs ute under den frostfriaperioden, avhärda först tål sen full sol men lika bra i öst och väst. Nu odlar jag min i östläge. Lite svalka på hösten eller en sval vintervila inne behövs för blommor. Så nu om jag köper ska jag ha inne tills det blir maj då är tempraturen mindre det blir väl något 10-15. Hur mycket är det minsta tempraturen? jag tänkte köpa där ifrån http://www.vaxthusetikristianstad.se/Men när det blir vinter kan den leva inomhus fast det inte finns sol? jag kom på att jag hade också problem med insekter. Bilden är inte min men den liknar de jag köper.
Först och främst, välkommen till Odla!
Och sedan så tänkte jag att om du köpt en jasmin och den dog inom en vecka, då ska du nog reklamera den! Har du den kvar? Ta den i så fall tillbaka till affären och be om en ny.
Aliflower
09-04-2012, 17:28
CITAT (Peztis @ 09-04-2012, 18:19)  Först och främst, välkommen till Odla!
Och sedan så tänkte jag att om du köpt en jasmin och den dog inom en vecka, då ska du nog reklamera den! Har du den kvar? Ta den i så fall tillbaka till affären och be om en ny. detta hände för tre år sedan jag tror inte jag får en ny  jag köpte den från en arabisk affär i malmö
Alexander-VG-zon3
09-04-2012, 17:39
CITAT (Aliflower @ 09-04-2012, 17:24)  Så nu om jag köper ska jag ha inne tills det blir maj då är tempraturen mindre det blir väl något 10-15. Hur mycket är det minsta tempraturen? jag tänkte köpa där ifrån http://www.vaxthusetikristianstad.se/Men när det blir vinter kan den leva inomhus fast det inte finns sol? jag kom på att jag hade också problem med insekter. Bilden är inte min men den liknar de jag köper. Har bara sett att dom säljer Vippjasmin, den Arabiska är inte så vanlig att hitta i handeln. Även den Arabiska mår bra av att komma ut, tas ut efter att frosten är förbi och avhärdas mor sol och ta sen in innan första frosten. Men kan också som Oliv skrev växa inne åretrunt, klarar av att övervintra inne utan problem, men extraljus är aldrig fel vilken växt det än gäller. Vippjasmin tål kyla bättre än den Arabiska som är lite känsligare mot frost och kyla. Hittar du den inte hos växthuset, så kan du kolla på Solhaga http://www.solhagagarden.com/ och öspab http://www.ospab.com/ alla dessa har mycket ovanliga krukväxter.
CITAT (Aliflower @ 09-04-2012, 18:28)  detta hände för tre år sedan jag tror inte jag får en ny  jag köpte den från en arabisk affär i malmö Haha, ja då är det nog lite sent att reklamera och jag förutsätter att du då inte har den kvar...
Aliflower
09-04-2012, 20:18
CITAT (flaxss @ 09-04-2012, 18:39)  Har bara sett att dom säljer Vippjasmin, den Arabiska är inte så vanlig att hitta i handeln. Även den Arabiska mår bra av att komma ut, tas ut efter att frosten är förbi och avhärdas mor sol och ta sen in innan första frosten. Men kan också som Oliv skrev växa inne åretrunt, klarar av att övervintra inne utan problem, men extraljus är aldrig fel vilken växt det än gäller. Vippjasmin tål kyla bättre än den Arabiska som är lite känsligare mot frost och kyla. Hittar du den inte hos växthuset, så kan du kolla på Solhaga http://www.solhagagarden.com/ och öspab http://www.ospab.com/ alla dessa har mycket ovanliga krukväxter. hur mycket kostar det i de olika affärena jasmin sambac eller den Vippjasmin? Det kostade 80kr i willys men vet inte vilken sort.
Alexander-VG-zon3
09-04-2012, 21:25
Jag har bara sett Vippjasmin och det är den som är som nästintill säljs överallt av Jasmin. Tror min kostade 49-69nånting men har sett mycket dyrare än 88kr också.
Aliflower
09-04-2012, 22:17
Men när jag köper jasmin sen vill jag omplantera ska jag köpa surjord isåfall var? Eller går det bra med blomjord?
Vippjasmin vill ha vanlig blomjord. Här kan du läsa lite info: Vippjasmin
Aliflower
10-04-2012, 10:58
CITAT (oliv @ 10-04-2012, 09:18)  Vippjasmin vill ha vanlig blomjord. Här kan du läsa lite info: Vippjasminoch om det är sambac arabisk jasmin?
Jasminum sambac: vanlig blomjord.
Aliflower
11-04-2012, 21:08
CITAT (oliv @ 10-04-2012, 12:10)  Jasminum sambac: vanlig blomjord. jag ringde dem http://www.vaxthusetikristianstad.se/ och han sa att det finns vanliga jasmin vad menar dem med det?
Aliflower
12-04-2012, 21:40
Nu vet jag vad han menade med vanlig jasmin den hette gardian jasmin. Nu vill jag ha de info om den sur eller vanlig blomjord? Vad behöver jag tänka på när jag har köpt den?
Alexander-VG-zon3
12-04-2012, 21:52
Angående jord med lågt ph eller ej, det är nog inget noga. Har haft jasmin med mellanrum, den jag hade innan mådde jätte bra på jord med lågt ph exploderade i mörka fina blad (var gula/ljus gröna blad). Men den jag har nu har inte jord med lågt ph och mår lika bra på vanlig jord.
Viktigare att dom får näring och inte torkar ut.
Har den nåt latinskt namn ? den gardian jasmin ? På växthuset har jag bara sett Vippjasmin och den ute köldtåliga vinterjasmin. Denna är ingen jag känner till.
Aliflower
12-04-2012, 22:15
CITAT (flaxss @ 12-04-2012, 22:52)  Angående jord med lågt ph eller ej, det är nog inget noga. Har haft jasmin med mellanrum, den jag hade innan mådde jätte bra på jord med lågt ph exploderade i mörka fina blad (var gula/ljus gröna blad). Men den jag har nu har inte jord med lågt ph och mår lika bra på vanlig jord.
Viktigare att dom får näring och inte torkar ut.
Har den nåt latinskt namn ? den gardian jasmin ? På växthuset har jag bara sett Vippjasmin och den ute köldtåliga vinterjasmin. Denna är ingen jag känner till. jag hade stavat fel den heter Gardenia . där finns en länk om den men det står inte så mycket om jorden och vad man bör göra när man har köpt den. http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/gardenia
Alexander-VG-zon3
13-04-2012, 09:32
Gardenia är ingen jasmin alls, som Oliv skrev svårare att sköta men inte omöjlig. Vill ha jord med lågt ph.
Aliflower
14-04-2012, 10:20
har Plantagen sambac ( arabisk jasmin) ?
Alexander-VG-zon3
14-04-2012, 11:35
Har aldrig sett den arten till försäljning, tradera brukar det finnas på och även på ebay och på nätshoppar från Europa kan man köpa den på.
Malva15
24-04-2012, 08:58
Jag har haft Arabisk Jasmin i omgångar. Jag tycker det svåra med dessa är att de antingen dukar under av spinnkvalster eller dör pga att de inte gillar kalk. Jord för surjordsväxter är nog därför att föredra till dessa. Det finns att köpa krukväxtjord för växter som behöver lågt ph från Hasselfors. Mjukgjort vatten är nog också att rekommendera. Allt detta bara om man bor där det är hårt vatten...Att duscha plantan ofta och att se upp för spinn och inte ha plantan för solgassigt och torrt är också viktigt. De skall vara fuktiga i jorden men aldrig stå blöta eller torra. Till skillnad från Vippjasmin vill Arabisk jasmin stå varmare vintertid (15-20 grader) och blommar året om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|