silos
Det är något underligt att människorna kan bli alldeles galna av att någon talar eller skriver om sin tro MEN samma människor bara rycker på sina axlar då någon talar eller skriver om hur alkohol haltiga drycker och narkotika påverkar människor...d.v.s.den negativa påverkan.

Kan det vara så att människor upplever att troende vill tvinga sin tro på sina medmänniskor?

Samtidigt "tvingas" ju alkohol haltiga drycker hela tiden på människor,genom reklam!Visst gäller även här att varje person väljer själv om de vill dricka vin eller sprit eller bara vatten,MEN kan unga människor välja rätt då alkohol och vin på något vis "förskönas"i reklamens värld?

Bara lite av funderingar som jag har om detta.....

Ugglemormor
Har tänkt på det också ..... tycker att det finns en dubbelmoral i det för att nuförtiden dricker ju unga mycket mer och öppet än när vi var i den svängen. Jag var nog 26 år när jag smakade på vin första gången i mitt liv, men det smakade pyton.
Vid den åldern var jag med min make hos hans vänner på kalas och det dracks ordentligt, men jag ville endast ha saft ......... blink.gif en av tjejerna i sälskapet gjorde i ordning det åt mig .... tyckte att det smakade lite konstigt ------- vaknade med världens baksmälla hemma dagen därpå då min make sa att jag skulle låtit bli, han drack inget på den tiden själv ......... crazy.gif ...... det har varit min enda baksmälla!!!!! fy attan!

Med måtta må var och en bestämma sig hur de vill ha det, men tänka på att det man gör -- får maqn följer av.... på ena eller andra sättet.
Samma med tro, den finns ju men man får nog öppna sig för att släppa in det goda medvetet, men inte kriticera på dem som har en annan/ingen tro ...... tummenupp.gif

Den gudstron man har i sitt hjärta är den största gåvan man kan använda sig av mot sina medmänniskor utan ens att ta upp frågan ...... den ovillkorliga kärlekens gåva.
heinrich_stubel
CITAT (silos @ 08-04-2012, 16:13) *
Det är något underligt att människorna kan bli alldeles galna av att någon talar eller skriver om sin tro MEN samma människor bara rycker på sina axlar då någon talar eller skriver om hur alkohol haltiga drycker och narkotika påverkar människor...d.v.s.den negativa påverkan.

Kan det vara så att människor upplever att troende vill tvinga sin tro på sina medmänniskor?

Samtidigt "tvingas" ju alkohol haltiga drycker hela tiden på människor,genom reklam!Visst gäller även här att varje person väljer själv om de vill dricka vin eller sprit eller bara vatten,MEN kan unga människor välja rätt då alkohol och vin på något vis "förskönas"i reklamens värld?

Bara lite av funderingar som jag har om detta.....

Sluta fundera biggrin.gif

Nej, men tro är något helt annat än sprit. Tro yttrar sig allt för ofta i en sorts faslk glädje som inte alls är nyttigt för psyket. Sprit använder man för att lugna ner sig tongue.gif

Var inte helt seriös, men lite, och orkar itne skriva ett långt förklarande inlägg så här sent.
Ugglemormor
Jo visst är det så. Har ett ex. hur jag hamnade på en kyrka med våra o deras vänner .......det skrämde nästan skiten ur mig ....... crying.gif

Under gudstjänsten var det mycket gemensamma böner (vet inte vad det handlade om) men vännerna började babbla fullt ....... det skulle nog vara tungomål? .... confused.gif jag såg mig omkring rätt så förvånad när en vän bredvid mig hade fått upp ångan på sitt babbel och petade på mig och nickade, visade hur jag skulle delta i det ........
Jag såg inget gudomligt i detta möte ....... endast en skara självbelåtna individer vilka följde varandra med blicken för att överrösta om någon hade fått mer fart på sitt babblande .......... crazy.gif

Min man hade lämnat lokalen och efteråt var det kyrkekaffe där de sedan skröts och skälldes ner sina medmänniskor vilka inte var med där .....
Fy, den lede ....... -fear-.gif

Min egen tro bygger på den vetskapen som jag redan har beskrivit i denna tråd .......
Cacki
CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2012, 12:04) *
Jo visst är det så. Har ett ex. hur jag hamnade på en kyrka med våra o deras vänner .......det skrämde nästan skiten ur mig ....... crying.gif

Under gudstjänsten var det mycket gemensamma böner (vet inte vad det handlade om) men vännerna började babbla fullt ....... det skulle nog vara tungomål? .... confused.gif jag såg mig omkring rätt så förvånad när en vän bredvid mig hade fått upp ångan på sitt babbel och petade på mig och nickade, visade hur jag skulle delta i det ........
Jag såg inget gudomligt i detta möte ....... endast en skara självbelåtna individer vilka följde varandra med blicken för att överrösta om någon hade fått mer fart på sitt babblande .......... crazy.gif
Min man hade lämnat lokalen och efteråt var det kyrkekaffe där de sedan skröts och skälldes ner sina medmänniskor vilka inte var med där .....
Fy, den lede ....... -fear-.gif

Min egen tro bygger på den vetskapen som jag redan har beskrivit i denna tråd .......

rotfl.gif Underbart rolig beskrivning av händelsen!
Ugglemormor
Ja. Cacki,

Det var så främmande och samt så tillgjort att det glömmer man inte ......... rotfl.gif

Trodde inte att sådant förekom längre, men jag går ju inte till kyrkor mer än i konstintresse, tron bär jag jämnt med mig i mitt hjärta, så det räcker ....... tummenupp.gif
malcolm
Det är många missbrukare av både alkohol och narkotika som kommit ur beroendet när de kommit till tro.

Gud!

Giv mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Förstånd att inse skillnaden
Motti
Frestelser utsätts man för hela livet varje dag !en del klarar inte av dom och åker dit ,gäller religon också !har man Jehovas hängande på dörren flera gånnger i veckan så blir det ju en kamp mellan sunt förnuft och vad man igentligen vill eller tycker ,en del ser direkt en svag människa och ser då också chansen att fånga dom på kroken .Enligt mig är det bara att säga nej tack !
malcolm
Jehovas har jag aldrig gilat men jag är dock förskonad från dem här trots att rikets sal bara ligger ett stenkast härifrån. Mökligtvis har de fått förhållningsorder från kommunen eller någonting att låta kringboende var ifred.
Kryddan03
CITAT (malcolm @ 11-04-2012, 22:03) *
Jehovas har jag aldrig gilat men jag är dock förskonad från dem här trots att rikets sal bara ligger ett stenkast härifrån. Mökligtvis har de fått förhållningsorder från kommunen eller någonting att låta kringboende var ifred.

Tror knappast att kommunen riskerar att begå ett så flagrant brott...
Motti
Vi han inte mer än flytta ut hit till byn för än Jehovas ringde på dörren !men han fick svar på tal och har inte s
ynts till sedan dess naughty.gif Mitt hem är min fristad och här vill jag vara ifred från sådant !
Ugglemormor
Jehovas vittnen, de får hålla till annanstans och har inte sett dem då de några år sedan väckte mig på morgnarna ....... jag bad dem snällt att gå och inte komma igen för det var ju den 511 ggr de var hos mig...

Veckan därpå ringe de på dörren igen, nu fanns det en ung man med gumman ..... då sade jag att om tanten är snäll och väntar på trappan så "tar jag hand" om gossen under tiden.. ....... rotfl.gif

Det är nu nästan 10 år sedan de besvärade mig ....... giggle.gif
(Usch, ville inte vara elak ....)
silos
CITAT (heinrich_stubel @ 10-04-2012, 01:38) *
Sluta fundera biggrin.gif

Nej, men tro är något helt annat än sprit. Tro yttrar sig allt för ofta i en sorts faslk glädje som inte alls är nyttigt för psyket. Sprit använder man för att lugna ner sig tongue.gif

Var inte helt seriös, men lite, och orkar itne skriva ett långt förklarande inlägg så här sent.

Jag kommer att fundera över saker och ting så länge hjärnan min är okej!
Detta är som jag är:en tänkande människa och det är bara för mig att acceptera!

För mig har min tro givit äkta glädje!

Alkoholhaltiga drycker gav mig ENDAST ett äkta helvete!(Senast jag drack vin var sommaren 2001)

Narkotica har jag ej prövat!

MEN det som jag menade med detta tråd var att varför reagerar människor så starkt när någon för sin tro på tal och inte bryr sig om det talas om olika beroende som människor har i våran värld!

Jag är troende och är djupt tacksam för det och skulle inte vilja vara utan min tro på Gud!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon