Full version: Krukväxt - tomat
Haj3n
Jag har förkultiverat tomater i krukor , och det växer något grönt ovanpå jorden. Det är väl inte mossa ?
Någon som vet varför detta har uppträtt ?

Mina tomater är ca 5-6 veckor gamla, när ska man börja nya bort sidoskott etc ? Ska man börja innan frukten bildas ?
jaj-51

Är det sorter som skal tjuvas? (Läs på fröpåsen)
Då tar man bort dem så snart det går att se om det är blomskott eller ett blad skott
Haj3n
Jaha , ja det är det. Men det står inte på förpackningen när det skall tjuvas. Jag tror nog jag får börja med det nu då.

Någon som har någon aning om vad det mörkgröna är ovanpå jorden i mina krukor ? Hur kan jag förhindra det ? Algblomning kanske ? Jag har ingen aning.
jaj-51
En bild skulle underlätta.
Gisar på mossa alger eller mossa inget farligt och lätt att skrapa bort.

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Busktomater tjuvar man EJ så du bör ta reda på vilken tomat du har innan du börjar nypa bort skott. Det brukar stå vilken namnsort det är på påsen, vad är det för sort?
Peztis
Och om de endast är 5-6 v så skulle jag inte tjuva, jag skulle i st plantera ned tomaterna lite djupare i en kruka fär att få dem stadiga och frodiga.
Tomatplantor kan man plantera ned i jord så att endast det översta bladparet ligger mot jordytan. Nya rötter bildas sedan utmed hela den nedplanterade stammen.
Haj3n
Det är bifftomater , solanum lycopersicum (marmande).

Vad intressant att det växer rötter utmed stammen så att plantan blir stabilare ohmy.gif

Här kommer bild på det mystiska gröna :

Piccante
svårt att säga om det gröna är en grönalg eller begynnande mossväxt men jag lutar åt att det är alger. Det kommer försvinna så fort jorden torkar upp på ytan och skadar inte tomaten på något sätt.
Haj3n
Tack !

Får hoppas på att det är slutsnöat och att solen börjar lysa rejält !
Åsa, mälardalen zon 2
Marmande är en sort som binds upp och ska tjuvas den blir en lian på flera meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon