Full version: Tips om hallonland!
hell_onion
ska göra hallonland i trädgården. tanken är en ram runt 20 cm hög, fylla på med jord.
skulle gärna slippa gräva ut under då det är gräsmatta, tänkte kanske lägga markväv och sen göra hål precis där plantorna hamnar, funkar det eller behöver hallonen djupare?
Peztis
Hallon kan man plantera i hinkar så de är inte så krävande...

Om du bygger en ram kan jag tänka mig att det vore bra om du vänder jorden precis innanför ramen, det är enkelt att göra och billigare än markväv.

Tänk på att hallon mer än gärna skjuter rotskott så ska du ha markväv är det bättre att du gräver en fåra 20-30 cm i gräsmattan, sätter dit ramen och sedan har du markväven utmed hela kanten (alltså ca 50 cm djupt). Ett annat alternativ är att köpa någrqa hinkar som du skär bort botten ur och planterar hallonen i dem. Du kan gräva ned hela hinken så att den knappast syns - och då slipper du ramen...
hell_onion
hade tänkt att vända jorden lite men vill gärna ha markväv då det är en hel del ogräs i mattan,
men hur mkt jord kräver en planta?
Helena;)
Jag skulle verkligen rekommendera att avgränsa landet på något sätt annars får du ägna dig åt att jaga rotskott. Slå hellre ner ramen i gräsmattan än att ställa den ovanpå. Rötterna går inte på djupet utan snarare åt sidorna. Vänd grästorven så får du gödning på köpet. Lycka till rolleyes.gif .
Eva i Västerås
Men om man har EN hallonrad med gräsmatta på båda sidor, och en avgränsning så håller man undan skotten med gräsklipparen.
Lägg en rad plattor/brädor liggande utanför kanten att köra gräsklipparhjulet på. Det underlättar.

Lägg tjockt med tidningar (2-3cm) i botten på din "låda" istället för duk. Gör sedan hål och plantera. Du kan luckra under tidningarna där du sätter skotten. Tidningarna multnar och släpper ner hallonrötterna, men har då redan kvävt ogräset.
Det är så tråkigt när man gör en förändring efter 10-15 år i trädgården och gräver fram gammal markduk.
katah
Jag håller med, ha en gräsmatta runt odlingen med eller utan ram och
se till att det är enkelt att klippa runt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon