Anne Gisela
Vi har precis flyttat till nytt hus, och här finns två äppelträd från 30-talet. Just nu ser de rätt spretiga ut med alla nya grenar/kvistar (vattenskott) som växer uppåt från kronan, men storleksmässigt är de bra, dvs de behöver inte växa vare sig på höjd eller vidd.

Min fundering rör huruvida vi behöver göra något alls åt dem nu under våren eller om vi kan vänta till senare i sommar?

Ska försöka infoga ett par bilder om jag lyckas...

Mkt tacksam för era tips och råd!



Bild på det andra trädet...
Piccante
generellt ska man ju beskära fruktträd under JAS (juli-augusti-september). Jag är dock osäker på hur man bäst hanterar vattenskott men hade nog inte rört dom under tiden då träd vegeterar. Vattenskott är väl ofta resultatet av allt för kraftig beskärning då trädet måste kompensera för bladmassan som tagits bort och klipper man ännu mer så lär det ju skjuta mer skott? Du får nog ställa dig in på en successiv minskning av vattenskotten men jag vet inte om man ska börja i år.
*Stintan*
Som Markus säger så ska man helst beskära under JAS och när det gäller vattenskotten tar man bort lite i taget under några år, kanske 1/4 per år, just för att det inte ska växa ut så många nya.

Jag skulle vara mer bekymrad över att det översta trädet är inbyggt i altanen.
Anne Gisela
Tack för era svar.

CITAT (*Stintan* @ 09-04-2012, 07:49) *
Som Markus säger så ska man helst beskära under JAS och när det gäller vattenskotten tar man bort lite i taget under några år, kanske 1/4 per år, just för att det inte ska växa ut så många nya.

Jag skulle vara mer bekymrad över att det översta trädet är inbyggt i altanen.


Vad menar du med altaninbygget - för ytliga rötternas del eller för att stammen inte kan bli grövre? När det gäller det senare har vi redan insett att det kan komma att bli ett problem - då får vi plocka fram sticksågen och göra hålet större. Vatten får trädet ändå, altanen släpper ju igenom vatten genom springorna och rötterna är väl vidsträckta och når vatten åt sidorna som inte är under altanen. Men kan det finnas andra problem?
*Stintan*
CITAT (Anne Gisela @ 09-04-2012, 10:00) *
Tack för era svar.



Vad menar du med altaninbygget - för ytliga rötternas del eller för att stammen inte kan bli grövre? När det gäller det senare har vi redan insett att det kan komma att bli ett problem - då får vi plocka fram sticksågen och göra hålet större. Vatten får trädet ändå, altanen släpper ju igenom vatten genom springorna och rötterna är väl vidsträckta och når vatten åt sidorna som inte är under altanen. Men kan det finnas andra problem?


Trädet får garanterat mindre vatten än om det stått fritt som det andra trädet. Hur det i övrigt kan påverkas hoppas jag det finns någon annan som kan svara bättre på än jag.
Cilla
Trädet vid altanen är redan nyligen beskuret, någon gång från augusti till nu. I alla fall på några ställen i grenverket över altanen.

Detta är ett fint träd som tidigare i sitt liv behandlats med kärlek, och som dessutom ser ut att pryda livet på altanen väl. Ett nytt träd kan inte sättas i dess ställe. Det är ett träd värt att satsa på. det första man gör när man satsar är att diagnosticera trädet. Att behandla detta träd efter enkla stalltips som "alltid bäst att göra si eller så" är som om allt magont skulle behandlas med samma piller för alla människor.

Trädet har, vad man kan se, förhållandevis liten bladmassa i relation till sin grovlek. Trädet är hårt och illa kapat för några år sedan, och under ungefär samma tid kapade man bort några grova grenar från stammen också, kanske i samband med att altanen byggdes. Övervallningen av stamsnittet och det i högre grenen är förhållandevis god. Fortsatt tillåten tillväxt av trädet och upphörande av tokbeskärningar kommer att ge fortsatt god övervallningsförmåga.

Samtidigt har man kapat/beskurit trädet så att man på senare tid (högre upp i kronan) satsat på horisontella grenstrukturer. Det innebär att belastningen på grenarna blir kraftig, särskilt ut från altanen, när blad och frukt kommer. Jämför med att bära en kasse äpplen med rak, åt sidan utåtsträckt arm. Träd som får behålla sitt naturliga växtsätt som är mindre horisontell håller längre. Trädet håller lämngre om man inte i fortsättningen kapar trädet så att tyngderna kommer ännu längre ut.

Beskärning är inte i första hand vad trädet behöver, som med rätt behandling ser ut att kunna vara både vackert och levande på sitt ställe under lång tid. Två större problem brottas trädet med:
1. Gamla stamskador som bör kollas. De man ser är över altannivå och de ser ut att ha kunnat övervalla så att kambiet/innerbarken slutit tätt mot veden men frågan är hur det ser ut på andra sidan och under altanen. Kolla, känn och fota!

Stamskador som dessa gör att trädet så sakteliga försvagas där, och samtidigt gör avsaknaden av sildel (skikt innanför barken) att trädet får lite mindre näringsförsörjning.

2. Grenvinkeln på första grenen, den som bild sitter lägst och pekar till höger, är inte den mest hållbara. När man dessutom beskär så att tyngder förflyttas horisontellt och längre ut blir det alltför stor belastning på en sådan struktur. Upphör med horisontaltänkandet (upphör med att "toppa" och ta bort uppåtriktat) och lägg en lös lina uppe i grenverket som tar upp största belastningen på hösten för denna stamgren.

Om näringstillförseln för trädet med tanke på altan mm: Trädet får mest sannolikt absolut bäst tillgång till vatten och näring under altanen. Upptaget sker inte nära stammen utan en bra bit ifrån. På andra sidan altanen är en grusyta soom säkert är modernt och riktigt gjord, dvs med sättsand eller fiberduk under. dessutom belastas den säkert med fordon då och då. Det innebär att sammanpackningen är total där och att tillförseln av organiskt material är obefintlig. Under altanen finns chans att marken är mer lucker (syrerik). Det som kommer att saknas i framtiden är tillförsel av organiskt material. Lägg lövhögarna här under så löses det problemet, mikroorganismer och maskar kommer dit och trädet får därmed vad det behöver.

Det andra trädet ser värre kapat ut och jag tror inte en närmre titt på det skulle göra att beskärning blir rekommendationen.

Dessa råd om syftena med behandling är att träden ska leva så friska och långlivade som möjligt.
Anne Gisela
CITAT (Cilla @ 10-04-2012, 02:29) *
Trädet vid altanen är redan nyligen beskuret, någon gång från augusti till nu. I alla fall på några ställen i grenverket över altanen.

Detta är ett fint träd som tidigare i sitt liv behandlats med kärlek, och som dessutom ser ut att pryda livet på altanen väl. Ett nytt träd kan inte sättas i dess ställe. Det är ett träd värt att satsa på. det första man gör när man satsar är att diagnosticera trädet. Att behandla detta träd efter enkla stalltips som "alltid bäst att göra si eller så" är som om allt magont skulle behandlas med samma piller för alla människor.

Trädet har, vad man kan se, förhållandevis liten bladmassa i relation till sin grovlek. Trädet är hårt och illa kapat för några år sedan, och under ungefär samma tid kapade man bort några grova grenar från stammen också, kanske i samband med att altanen byggdes. Övervallningen av stamsnittet och det i högre grenen är förhållandevis god. Fortsatt tillåten tillväxt av trädet och upphörande av tokbeskärningar kommer att ge fortsatt god övervallningsförmåga.

Samtidigt har man kapat/beskurit trädet så att man på senare tid (högre upp i kronan) satsat på horisontella grenstrukturer. Det innebär att belastningen på grenarna blir kraftig, särskilt ut från altanen, när blad och frukt kommer. Jämför med att bära en kasse äpplen med rak, åt sidan utåtsträckt arm. Träd som får behålla sitt naturliga växtsätt som är mindre horisontell håller längre. Trädet håller lämngre om man inte i fortsättningen kapar trädet så att tyngderna kommer ännu längre ut.

Beskärning är inte i första hand vad trädet behöver, som med rätt behandling ser ut att kunna vara både vackert och levande på sitt ställe under lång tid. Två större problem brottas trädet med:
1. Gamla stamskador som bör kollas. De man ser är över altannivå och de ser ut att ha kunnat övervalla så att kambiet/innerbarken slutit tätt mot veden men frågan är hur det ser ut på andra sidan och under altanen. Kolla, känn och fota!

Stamskador som dessa gör att trädet så sakteliga försvagas där, och samtidigt gör avsaknaden av sildel (skikt innanför barken) att trädet får lite mindre näringsförsörjning.

2. Grenvinkeln på första grenen, den som bild sitter lägst och pekar till höger, är inte den mest hållbara. När man dessutom beskär så att tyngder förflyttas horisontellt och längre ut blir det alltför stor belastning på en sådan struktur. Upphör med horisontaltänkandet (upphör med att "toppa" och ta bort uppåtriktat) och lägg en lös lina uppe i grenverket som tar upp största belastningen på hösten för denna stamgren.

Om näringstillförseln för trädet med tanke på altan mm: Trädet får mest sannolikt absolut bäst tillgång till vatten och näring under altanen. Upptaget sker inte nära stammen utan en bra bit ifrån. På andra sidan altanen är en grusyta soom säkert är modernt och riktigt gjord, dvs med sättsand eller fiberduk under. dessutom belastas den säkert med fordon då och då. Det innebär att sammanpackningen är total där och att tillförseln av organiskt material är obefintlig. Under altanen finns chans att marken är mer lucker (syrerik). Det som kommer att saknas i framtiden är tillförsel av organiskt material. Lägg lövhögarna här under så löses det problemet, mikroorganismer och maskar kommer dit och trädet får därmed vad det behöver.

Det andra trädet ser värre kapat ut och jag tror inte en närmre titt på det skulle göra att beskärning blir rekommendationen.

Dessa råd om syftena med behandling är att träden ska leva så friska och långlivade som möjligt.


Cilla,

TACK snälla för ditt svar! Det är jag som tidigare ringt och mailat dig om att jag ville att du skulle komma till oss o beskära våra träd i Stäket. Turligt (?) nog hade du inte möjlighet nu under våren. Men kanske skulle du kunna komma och konsultera oss mer i sommar/höst? Vi följer dina råd nu och beskär inget alls, inte vattenskott eller annat. Men det vore för oss så oerhört värdefullt att bara låta dig kika på plats och ge oss råd. Den kärlek träden tidigare behandlats med vill vi gärna återföra till dem.

Jag har fotat träden mer ingående, men har lagt bilderna i min blogg, här: Bilder på mina äppelträd

Om du har tid får du förstås väldigt gärna kika och säga om du ser något mer. T ex vad tycker du om trädets struktur, det som är i altanen, fotat från andra hållet? Det är ganska mycket vidare åt ena hållet. Och dess bark - att den är så öppen på sina håll, kan det orsaka problem? Kan man hjälpa trädet något med det?

Under altanen ligger fiberduk ser vi, antagligen för att förhindra ogrästillväxt, så det är svårt att få dit löv. Jag är mer rädd om trädet än orolig över ogrästillväxt så kanske kan vi dra ut fiberduken från trädet för att få dit lite organiskt material.

Jag förstår precis vad du menar med grenen som sticker ut långt åt sidan - vi ska försöka lägga en lina i grenverket som kan ta upp vikt, men vilken typ av lina ska vi använda som inte riskerar att skära in i grenarna?

Som sagt, jag är jätteglad om du vill kika lite till!

Mvh Anne

Cilla
Hej Anne,
Kikat på bilderna. Intressant. Jag kommer gärna ut för någon timmes konsultation. Man måste känna på stam och träd för att förstå tyngder, svagheter mm. Jag kan också lägga i en stabilisering, dvs säkerhetslina vid extrem belastning - det går inte för mig att råda hur den ska ligga utan att vara vid trädet. Kkommer gärna som en minikurs om ni vill, ta med några grannar också... Vi kan maila om saken, jag är inte fri förrän ca 20 maj, men det är först i augusti som äppeltyngderna kommer.

Inget i beskärningsväg ser ut att behövas på något av träden i år, i alla fall inget som är akut.

En sak kan ni göra redan nu som kommer att hjälpa trädet med övervallning mm: Använd gräsytan som uppenbarar sig med de nya vinklar du fotat ifrån. Den är mycket central för trädet. Prioritera trädet ett par, tre år och lägg redan nu ut decimetertjockt lager kogödsel där. Antingen beställer ni färsk från Hästa Gård i Kista, eller så köper ni på säck. Det går åt rätt mycket för att täcka ytan. Jag skulle täckt hela ytan från kantstenen och in till altanen, och från rundade kortändan minst till och med de tre plastsakerna som står upp.

Enklast är att bara täcka över gräset som det är. En hel del gräs kommer att växa igenom, det är OK. Men för att det ska ha effekt måste det vara ett rätt tjockt lager. Alternativet är att ta bort grässvålen med spade (snett vinklad) och sedan lägga i kompost, som det sedan frösås i. Mer jobb och mer jobb att få till gräsmattan om några år också.

Om ni använder obrunnen, färsk kogödsel kan ni så i det som heter gröngödslingsfrö i juni, då borde det ha brunnit tillrcäkligt. vattna då och då till dess. Om ni använder kogödsel som är brunnen kan ni så direkt. Gröngödslingsfrö (finns i påse men kommer kräva minst 10 cm vattnaed yta för att ta sig) eller gulväppling lupin skulle jag använt, ocoh valde jag lupin som huvudsaklign gröngödslingsgröda skulle jag ha sått i gröngödslingsfrö också. Man kan aldrig riktigt lita på lupiner (för att de ska ta sig behöver man ofta utöver frösådder ta plantor med lite befintlig jord från någonstans, lupiner behöver en jordbakterie tror jag det är, som finns i jorden kring dess rötter.)

Låt vattenspridaren stå på här också, trädet har en växtplats som snabbt blir torr.

Det som sker när man lägger kogödsel på en gräsmatta, är att marken "levandegörs". Mikroorganismer och maskar bryter ned och drar ned partiklarna och syresätter marken. Gröngödslingsväxter hjälper till med detta - skuggar jorden, och deras döende rötter och ovanjordiska delar bryts också ned och ger mer tillbaka än de tar.

På hösten ber ni alla grannar om deras löv och lägger ut i området här. Två höstar, sedan har ni en markplätt som är bra mycket mer levande än den ni har idag, och i stort sätt är det växter och organismer som gjort grovjobbet. Vill ni återgå till gräsmatta har också den bättre förutsättningar och kommer vara grönare här än på andra ställen.

Men det bästa är om ni sätter något annat att växa här än gräsmatta på sådan torr markplätt. det är den markyta som antagligen är mest värdefull för trädet. Övrig yta är mer eller mindre "steriliserad" och har inget naturligt kretslopp längre. Finns i längden bra perenner som täcker marken på vackert sätt; nävor t ex. Lupiner är väl heller inte helt fel. behöver ni gå någonstans på ytan gör ni en fin liten stenstig med stenar som steg.
Cilla
Cilla
Vill slå ett slag för äppelträdens egna sätt att kunna bära så mycket tyngd!
För att de ska kunna det gäller att vi känner till det negativa med "horisontaltänkandet" vid beskärningar och att vi vet hur träden själva väljer sin yttre kronsilhuett.

Här en rätt komplicerad bild över något som på ett sätt är enkelt och på andra sätt, om man beskriver fler detaljer av trädens rörelser och belastning, är mycket komplicerat. Men det komplicerade med rörelser, vridningar mm har jag inte förmåga att illustrera och det kan inte göras i ritprogrammet Paint heller...



Här har trädet har beskurits för att växa så lågt som möjligt. Horisontellt eller starkt lutande grenar har prioriterats medan man tagit bort det som vuxit uppåtriktat (oavsett vad för typ av gren). Resultatet blir en platt struktur med stor tyngd i det yttre på horistontellt växande grenar.

När man beskurit har man inte tagit hänsyn till den struktur som bär alltihop, dvs stam och den sparade lägsta sidogrenen. Här finns en greninfästning som inte är stark och det har den aldrig varit. Ändå har man fortsatt att varje år beskära så att tyngderna hamnar längre ut och därmed drar stammarna ifrån varandra och belastar denna svaghet mer, röda pilarna.

Ett äppelträd i den här åldern har en yttre kronsilhuett som en utsträckt oval, ungefär i form som den oranga bågen. Det finns många fördelar strukturellt och styrkemässigt att vid beskärning följa denna naturliga form. Mer om det en annan gång!

Trädet är för hårt reducerat för att nu kunna ta emot beskärning utan att försvagas och utan att ytterligare stress drabbar det. Reservenergierna börjar minska, det ser man på att vattenskotten är inte så långa och så många som de borde vara.

I framtiden bör man inrikta beskärning på att minska tyngder som särar trädet utåt (röda cirklarna), och istället prioritera grenar som återställer en naturlig kronform (orange båge och bruna grenar) och som ger trädet mer centralt placerade tyngder (gröna cirklar) och därmed mindre belastning för stamgrenen (gröna pilar). Detta innebär att man prioriterar starkt uppåtväxande grenar i centrum av kronan. det innebär också viss reducering av trädet i bredd och att kronan höjs en aning i centrum, där trädet så småningom kommer att vilja utvecklas mest.

När man beskär vuxna äppelträd för att de ska hålla så länge osm möjligt tänker man i tyngder. det är lätt att tro att man reducerar tyngd bäst genom att kapa grova grenar. Men grova snitt, dvs >7 cm i diameter, ger en mängd nackdelar. Därför säker man andra lösningar i första hand, soom att reducera den ved i yttre kronorna soom trädet själv satsar minst på, och som därmed har kortast framtid i trädet. Här kan finnas mängder av fruktanlag (anlagen ser man när man än beskär på året). En liten tunn gren på 20 cm kan innebära en tungdmässig lättning på flera kilo, dvs man tar bort fruktanlagen.

Men beskärning gör man inte förrän trädet kompenserat sig för tidigare stor förlust av blad och gren, och när det återskapat sina reservenergier.

Det vanliga är att man utför sådana gallringar under flera år, dvs lite i taget från det att trädet återhämtat sig. det vanliga är också att man väljer juli, augusti elelr september för detta för att inte ytterliigare stimulera trädet att växa. Men det är inte alls säkert att det är det bästa för denna individ. Den har svag skottillväxt i förhållande till vad den borde ha, och därför kan tänkas att det bästa om 1 elelr 2 år är att beskära på vårvintern.

Vårvinterbeskärning - stimulerar tillväxt
Sensommarbeskärning - om man vill att gallring, lättning, reduktion ska bestå

Men inte bara det... Ofta med träd som jag lätt kan återkomma till, görs beskärning BÅDE på vårvinter och sensommar. Precis som många lövhäckar... Men mer om det en annan gång om du orkat så här långt!
Cilla
Mitt förslag är att minska antalet äppelkart i yttre kronan, särskilt de som växer och särar trädet mest, till dess att trädet är berett att ta emot en lättning. Bra tid för detta brukar vara under juli, men man kan plocka bort senare också.

Men det viktigaste är ändå att göra något stärkande av den torra gräsplätt som nu är trädets enda riktiga näringsområde.
Anne Gisela
Fantastiskt! Jag är så GLAD att du tar dig tid att konsultera mina stackars träd!! thanks.gif Historien berättar att här har varit en gammal äppelträdgård som sträckt sig över flera tomter, stamfastigheten är från 30-talet och det var då träden såddes. Alla träden som idag är kvar på olika tomter ser ut att ha ungefär samma struktur, den horisontella formen har eftersträvats. För att förenkla plockningen, månne? Idag är just denna stamfastighet styckad i tre och vi bor på den ena. Vi känner föregående ägare, som byggde detta hus och har bott här i två år, de kunde inte något mer om äppelträd än "vem som helst" och beskar förra våren genom att ta bort allt som växer uppåt/inåt. Ja, som de flesta tyvärr råder till ska ske årligen. Jag är så glad att jag inget gjorde innan jag tagit reda på vad som är bäst för trädet.

Jag ler hela tiden när jag läser dina svar, det är så härligt med någon som verkligen brinner så för det den jobbar med!

Uppskattar din ritning, jag förstår precis hur du menar. Men jag hoppas förstås på din hjälp kommande åren att genomföra det du skissar på....

Nu initialt ska vi behandla gräsplätten som du rekommenderar, och lupiner vore inte alls dumt (tack f den bilden!), det är en gräsyta som inte har något syfte mer än att se fin ut och jag har lite trubbel med att finna en lämplig plats för en rabatt av något slag. Detta kan bli lösningen, då får jag både en rabatt att påta med, och färgprakt! Vi har lupiner vilt växande en bit bort, skulle kunna ta av dem, men de sprider sig ju vansinnigt... är det inte risk att de smiter ut i gräset? En annan sak är att det blir krångligt att komma åt äpplena som växer ovanför plätten, men det får lösa sig.

Billigast hade varit att köpa obrunnet gödsel, men m tanke på att grannarna är så tätt inpå så tror jag att grannsämjan kan kräva brunnen. Då är man väl hänvisad till Plantagen, Granngården eller? 59 kr för 50 l, och hur många l kan man behöva...? Maken ska få beräkna. Hur tjockt ska täcket vara? Hur som helst en liten investering i ett träd som ska få goda förutsättningar att leva vidare gott.

Kan vi inte försöka hitta en tid för dig att komma ut? Tror att vi kan få ihop ett par grannar i alla fall. PMa eller maila.

Återigen - tack!!
Cilla
Hej!

Billigast hade varit att köpa obrunnet gödsel, men m tanke på att grannarna är så tätt inpå så tror jag att grannsämjan kan kräva brunnen. Då är man väl hänvisad till Plantagen, Granngården eller? 59 kr för 50 l, och hur många l kan man behöva...? Maken ska få beräkna. Hur tjockt ska täcket vara? Hur som helst en liten investering i ett träd som ska få goda förutsättningar att leva vidare gott.

1 dm tjockt bör det vara för att ha rejäl effekt och för att slippa gräva i gräsmattan. Man kan åka till ett stall och hämta tre-fyra sopsäckar, lägga underst, och ha köpesäckarna ovanpå. Det blir ganska stor volym. Vissa firmor har utkörning av t ex lastpall med kogödsel. Billigast är säkert jord, men den har inte samma effekt som gödsel.

En annan variant är pallkragar och att initiera en rabattodling under en längre tid. Eller höja kantstenen och anlägga rabatt. Men det bästa också för en sådan är om växtvalet är ettårigt så att man kan slå ned det, mylla jorden en gång per år och så nytt.

För äppelplockningen på hösten slår ni antingen ned lupinerrna eller helt enkelt kliver ned dem innan ni myllar ned dem.

Lupin brukar utrotas ganska lätt med gräsklippare. Jag har sett det i flera lupintäta områden. Gräsklippare sliter av dem och det klarar de inte.
Anne Gisela
Ibland ska man ha tur coolgleam.gif - vi var på K Rauta i ett helt annat ärende men upptäckte att de hade erbjudande på alla jordsorter inkl kogödsel, fem säckar för 100 kr! Så nu har vi 25 säckar gödsel - ska nog räcka både till trädet och de rosor jag tänkt plantera!
Mia i trädgården
Detta är vad man kalla distanskurs av klass! Jag älskar din pedagogiska förmåga Cilla, här och i Jan af Lisös svar! bravo.gif jag sitter med samma fråga, vet inte hur jag skall tackla min Filippa i de stora dragen med helhetsformen.

Jag är så upprymd av dina skisser i fotografierna att jag nästan funderar på att lära mig lägga in bilder i mina "Odla-inläggen" och det skall du vet är ett stort steg för mig - jag har inte tålamod för tekniken!

Vem vet, snart kanske du ser ett inlägg med bild från mig som tigger efter några pedagogiska drag av dig med dina färg-"pennor" blomma.gif

Cilla
;-) Det tog mig mer än tio år här att använda albumdelen. Dessa är de första bilderna jag lägger här...
Kanske fortsätter jag på annat sätt sedan men för tillfället är det rätt kul att snabbskissa.

Anne Gisela - jag skickar dig PM!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon