Woodii
Hej!

Har sått lite grejer här hemma och det mesta har kommit upp fint, men vad gör man sedan då? Har bl a astrar på gång i sådana där små fack i en plastlåda, vad det nu heter, och det är ju ganska tätt mellan de små bladen nu. När ska man flytta dem och hur och till vad? Kan ju inte sätta ut dem än, det ligger fortfarande lite snö ute. Och jag antar att de måste vara större i vilket fall som helst... Nu har de bara ett par små blad (hjärtbladen?) och likaså det mesta annat jag sått. Solrosorna är ju betydligt större, och de flesta har hunnit få två bladpar. Hur stora ska de vara? Jag som varit så stressad över att jag var så sent ute... shy.gif

Har också sått judekörs, de röda physalis-liknande grejerna. Sådde den 26/3 i såjord i ett längsdelat mjölkpaket och det har inte hänt ett dugg. De andra som är sådda på samma sätt och stått på samma ställe och vattnats samtidigt kom ju upp ganska snabbt, är det just denna växt som är långsam att gro eller har något blivit fel? Jag har ju en del frön kvar, börja om?

Har frön till krollilja, det står att de ska sås så tidigt som möjligt, helst redan i januari. Är det för sent nu? Man sår i en kruka som man gräver ner i en rabatt står det på påsen. Hur lång tid tar det innan något tittar upp? När planterar man ner dem i jorden?

Har inte så bra koll på det här med fröer, så jag får säkert fler frågor längre fram!
hattstugan

Det mesta skolas om till lite större när plantorna har 2-3 blad par och kan hanteras hyfsat! Ta i bladen vid omplantering!!!

Krolliljan har jaf bara sått ute i kruka och det tar många år från sådd till blomning!!

Lycka till med dina plantor!!
Woodii
Okej, tack!

Att det tar ett tag innan krolliljor blommar har jag läst, men sticker det inte upp något innan dess så att man kan flytta dem? Eller ska de stå i krukan i flera år? Vill ju ha dem i marken!
Åsa, mälardalen zon 2
Judekörs och krolliljor kan behöva kallstratifiering = de ska gå genom en vinter för att gro. Det behöver dock inte vara minusgrader 0 till +5C är optimala temperaturen vid kallstratifiering så har man ett kallt kylskåp så kan man ställa sådderna där ett par månader.
RitRat
När man är riktigt nybörjare, vet man kanske inte vad "skola om" betyder, än mindre "kallstratifieras".

När de små plantorna har fått ett eller två par "riktiga" blad ovanför de första hjärtbladen, är det dags att försiktigt ta upp dem från jorden, kanske med en tesked, sära på dem ytterst försiktigt så att så lite rötter som möjligt går sönder. Sedan fyller man nya små krukor med jord, gör ett hål i mitten och planterar ned de små plantorna en och en i de nya krukorna. De kan stå lite djupare än i sålådan.

Hoppas att du inte sått dina frön för tätt, i så fall blir det svårt att separera dem.
Det är hur som helst ett riktigt pilligt jobb att skola om plantor.

Olika sorter behöver väldigt olika tid för att gro.

Vissa växter som tex tomater behöver skolas om två eller tre gånger i nya, varje gång lite större krukor, innan de färdiga för den slutliga växtplatsen.

Krollilja ska sås på hösten och stå ute över vintern, "kallstratifiering" betyder just att de behöver gro i jord som fryser och tinar upp flera gånger - som det är i naturen för växter som tappar sina frön på marken på hösten.
RitRat
CITAT (Woodii @ 09-04-2012, 00:28) *
Okej, tack!

Att det tar ett tag innan krolliljor blommar har jag läst, men sticker det inte upp något innan dess så att man kan flytta dem? Eller ska de stå i krukan i flera år? Vill ju ha dem i marken!

Du sår dem på hösten och låter de första krukorna stå ute över vintern, kanske nedgrävda i en rabatt så de är lätta att hitta. Sedan under påföljande sommar skolar du om de små plantorna som kommer upp, så att de står glesare än förut, till nya krukor. På hösten det året kan du plantera dem till den slutliga växtplatsen. Sen klarar de sig själva, men blommar inte förrän efter några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon