Full version: Skadat träd?
usse
Hej!

Skriver mitt första inlägg på detta Forum som verkar bli min räddning som nybliven husägare.
Mitt problem är att när vi flyttade in så fanns det ett äppleträd (tre sorter) på vår baksida och nu under vintern så han tyvärr en hare äta en del på stammen innan jag fick på skydd för stammen.
Är det risk att trädet dör eller kan man lägga på något medel som "reparerar"?
sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om inte hela stammen är avgnagd runtom så överlever trädet. Trädet brukar läka bäst av sig själv, skulle det vara stora skador så kan man smeta på lackbalsam det hindrar alltför stor avdunstning via såren (det läker ej växten).
Cilla
Jag skulle inte lagt på lacbalsam alls, det är sällan avdunstning som gör att träd med stamskador dör utan näringsbrist som uppstår när det tunna skiktet under barken inte kan transportera näring genom trädet längre. Med påstrykning uppstår snabb röta och hinder för trädets egna försvarssystem (barriärzonen) att aktiveras.

Utöver att flera vetenskapliga tester gjorts med detta som ger rätt entydiga resultat så har jag också experimenterat själv. För drygt tio år sedan tänkte jag nog att det ändå var bättre att iallafall ha lite påstrykning. Dessa träd är numera helt förruttnade eller borttagna. Där jag inte var på med påstrykning har träden klarat sig mycket bättre.

Om skadan är större än halva stammens omkrets kan man bryggympa. Man sätter årsskott av trädet som bryggor över såret på samma sätt som man gör en barkymp. Detta finns beskrivet i boken YMPNING AV FRUKTTRÄD av Anton Nilsson som fortfarande ifnns att köpa i handeln.
Unn
Hmmm...apropå det...hararna har mumsat på några av mina bebisträd också i vinter, och inte såvärst snyggt ; sårytorna är liksom trådiga och fransiga. Ingen balsam på alltså, men ska man skära rent? Eller låta det vara helt och hållet?

Unn
Cilla
Förr skar trädvårdarna glatt i såren och man tyckte då att det var bra att skära rent såren i elliptiska former, då man tyckte att övervallninen fungerade bäst.

Nu gör man ingenting medan man väntar på att övervallningen ska börja, dvs ett par, tre år. Man ser då var kambiet (tillväxtskiktet, det som gör att trädet växer på bredden och som bullar över och bäddar in sår) växer ut och det som sticker utanför detta kan man pilla bort (men det gör ingen större verkan).

Jag lärde mig av en gammal ärrad trädvårdare att man kunde reta kambiet så att det växte snabbare genom att skrapa lätt på det med nageln. För fem år eller så skrapade jag naglarna fulla. Inte växte de snabbare för det, och dessutom fick jag rejält på moppe av de riktigt kunniga arboristerna...

Men man måste experimentera för att lära sig, så nästa gång ag hör om sätt att aktivera övervallning är jag säkert där igen! tongue.gif
Unn
Skönt! Då slipper jag med gott samvete våndan med att ta till kniven!

Unn , med lika stor skära-i-träd-skräck som tandläkarskräck smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon