Torgny Andersson
09-04-2012, 09:32
Jag undrar om någon vet om aprikosen Prunus armeinaca Hargrand finns att köpa någonstans i västra
eller södra Götaland?
Torgny A
Jag har köpt min i Skåne, men kommer inte ihåg var (Öspab eller Flyinge Gardencenter?). Den är väl ganska vanlig och finns i välsorterade trädgårdsaffärer, annars kan du be om att de tar in den.
CITAT (oliv @ 09-04-2012, 20:16)

Jag har köpt min i Skåne, men kommer inte ihåg var (Öspab eller Flyinge Gardencenter?). Den är väl ganska vanlig och finns i välsorterade trädgårdsaffärer, annars kan du be om att de tar in den.
Följdfrågor; Hur stort är ditt träd och hur mycket växer det per år? Är det fullt härdigt här i Skåne?
Mitt aprikosträd är planterad 2007, spaljerad (a la solfjäder) vid en fristående pergola på norra sidan av vår lilla trädgård, får sol morgon och kväll. Alltså ingen optimal plats. Det lilla trädet växer mycket långsamt, blommar varje år men har inte gett några frukter. Det har dock aldrig frusit tillbaka. För mig är det ett litet experiment, men är man bara ute efter frukter måste man ge den en bättre plats (den där soliga platsen är redan upptagen hos oss av en stor vinranka). Min förhoppning är att den någon gång ska ge frukt, men det spelar faktiskt inte så stor roll.
CITAT (oliv @ 09-04-2012, 20:59)

Mitt aprikosträd är planterad 2007, spaljerad (a la solfjäder) vid en fristående pergola på norra sidan av vår lilla trädgård, får sol morgon och kväll. Alltså ingen optimal plats. Det lilla trädet växer mycket långsamt, blommar varje år men har inte gett några frukter. Det har dock aldrig frusit tillbaka. För mig är det ett litet experiment, men är man bara ute efter frukter måste man ge den en bättre plats (den där soliga platsen är redan upptagen hos oss av en stor vinranka). Min förhoppning är att den någon gång ska ge frukt, men det spelar faktiskt inte så stor roll.
Intressant, är alltså aprikos MER härdigt än persika? Varför talas det då så sällan om aprikosträd?
Jag gillar aprikoser bättre än persikor
Jag tror inte aprikos är mer härdig än persika. Jag har även ett persikoträd som står vid sidan om aprikosen. Persikoträdet har inte heller frusit, och förra året gav det två frukter.
Som jag förstår så betyder härdighet hos ett fruktträd inte bara att det inte fryser ner, utan också att det ska kunna ge frukt.
Det blir en balansgång mellan mycket sol för mer frukt och skydd mot för mycket vårsol för att undvika för tidig blomning (för att kunna pollineras). Mina blommar ungefär samtidigt som vårt körbärsträd, vilket står soligare.
Testa du nektarinträd, jag hade köpt ett sådant, men då jag köpte mitt persikoträd fanns inget nektarinträd. Det är väl lite ovanligare, men säkert lika bra som persika.
Alexander-VG-zon3
10-04-2012, 09:12
Våra aprikoser på plantskolan övervintrade senaste vintern i sina krukor utan skydd utan skador här i zon 3, det var sorten 'Early Orange' till och med zon 3 har jag för mig den hade eller var det 4. Dom kan blomma ännu tidigare än persika och kan frysa i sen vårfrost.
Dom härdigare persikorna har nog också till zon 3-4. Men även denna kan blommorna frysa bort det gjorde det på mitt.
Powerowic
14-04-2012, 19:57
Hade en kärnsådd aprikos från lidls fruktdisk, den har klarat vintern nu. Visserligen hade vi en rätt mild vinter men det var djup tjäle och kortvarig period med -25 (Örebrotrakten)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.