Natrix
Bilden nedan visar en skocka som jag köpte för en massa år sedan. Kvinnan jag köpte den av sa att den odlades av en bekant på Österlen. Nu skulle jag vilja veta vad det är för sort om det alls är möjligt. Kanske finns det massor med snarlika sorter, vilket gör identifiering på detta vis omöjlig. Den har i alla fall knölar med rött skal som är släta och saknar utskott mm. Någon som kan gissa?

[attachment=69033:_DSC9409.jpg]
Annana
CITAT (Natrix @ 09-04-2012, 14:09) *
Bilden nedan visar en skocka som jag köpte för en massa år sedan. Kvinnan jag köpte den av sa att den odlades av en bekant på Österlen. Nu skulle jag vilja veta vad det är för sort om det alls är möjligt. Kanske finns det massor med snarlika sorter, vilket gör identifiering på detta vis omöjlig. Den har i alla fall knölar med rött skal som är släta och saknar utskott mm. Någon som kan gissa?

[attachment=69033:_DSC9409.jpg]

Det är i alla fall inte Bianca, den har jag och den ser inte alls ut så.
Kontakta Åbergs Trädgård i Ystad (abergsgardencenter.se) tror jag adressen är. De vet jag säljer en röd sort!
Garden bliss
Är det någon skillnad i smak mellan t.ex. den här röda och Bianca?
Natrix
Tack för tipset ang Åbergs Trädgård. Jag skall kolla med dem och se om de har några idéer om vad det kan vara.

CITAT (Garden bliss @ 09-04-2012, 17:20) *
Är det någon skillnad i smak mellan t.ex. den här röda och Bianca?

Jag har inte märkt mycket till skillnad i smak. Å andra sidan har jag inte provat dem sida vid sida. Kanske värt att göra ett försök någon gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon