Full version: Vad är detta?
TirreSthlm
Vad kan detta vara som kommit upp i trädgården? Sparas eller dras upp?
vadardetta.jpg

merlin68
Det skulle kunna vara någon typ av malva..

http://www.google.se/search?q=malva&hl...440&bih=785

Peztis
Tycker också det ser ut som malva.
kheta09
Håller med föregående talare. Det ser ut som malva. Är osäker på vad den heter, men den får flikigare blad när den blir större och blommorna blir rosa eller vita. Är en gammal medicinalväxt. Gråmalva är det nog inte för bladen är mer grågröna i färgen än dessa. Jag skulle låta den vara kvar för att se vad det blir. :0)
Eva 33c
Jag skulle också spara och se vad det blir. Men även om malva är en bra gissning så är det ändå omöjligt att vara säker i det här stadiet och sen utifrån en bild. Att gå in på vilken sort är ännu vanskligare förstås. Vanliga är myskmalvan (malva moschata) och rosenmalvan (malva alcea) Men det kan som sagt vara nåt helt annat också.
När det gäller gråmalvan (lavatera thuringiaca) så har den inte flikiga blad alls och är inte särskilt grå i färgen, tycker jag i alla fall, namnet till trots. Läkemalvan (Althaea officinalis) har faktiskt betydligt gråare blad, lustigt nog : )
torvan
Ser absolut ut som malva...den enda växten som fanns här i min trädgård på Hven förutom några pioner =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon