TirreSthlm
09-04-2012, 13:50
Idag kom den på plats men frågan är om den kommer klara sig. De två lite större buskarna tog jag från framsidan och var tvungen att såga av den största (3 cm) roten på för den gick in under altanen. Kommer de klara sig ändå? De andra små spetiga tog jag från jobbet där de i stort sett växte i ett stenröse. Ska jag klippa ner häcken eller låta den vara? Vad ger störst chans för överlevnad?
Det här är min häck idag
hack.jpg Och det här är grannens, så vill jag att min med ska bli
hack2.jpg
Det viktiga nu är att vattna så att plantan etablerar sig ordentligt. Håll rent från ogräs och gräs.
Direkt efter blomning (kring midsommar om dina nu inte skulle blomma), kan du ta in den med ca 1/3 men framför allt ta bort det som är skadat eller är svagt.
Huggorm
09-04-2012, 21:02
Men man måste inte klippa ner den redan första året, det kan vara bättre att låta den behålla sina löv så den kan samla in energi från solen att bygga rötter av.
Kul att du har strukit över loggan på bilen, men inte telefonnumret
Aqvakul
11-04-2012, 06:44
Vattna, vattna och åter vattna. Klipp bara bort sånt som är skadat. Syrén tar lite tid på sig att etablera sig, men sen.....
ingrid fuxwall
11-04-2012, 19:07
Kan man ta sticklingar själv?
Har tänkt göra en syrenhäck och har syrener men hur gör man?
Ingrid, har du planterat häckplantorna av liguster som du köpte av mig på marknaden för 2 år sen? Om inte så är jag intresserad av att köpa tillbaka dom men för halva priset, eller för lite mer än halva priset. Meddela mig här eller på Facebook
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.