CharlotteF
I våras och höstas planterade jag 4 stycken vindruvsplantor. 3 staketdruvor i surjord, en Einset i vanlig jord i isolerad kruka i uterummet. Nu är problemet att jag totalt missat att beskära dem i vintras, då min besvärliga graviditet gjort mig sängliggandes under vintern. Vad gör jag nu? Ska jag beskära dem nästa vinter enligt de beskrivningar som finns, och isåfall hur? Som beskrivs under "första året" eller under "andra året"? Det blir ju druvornas andra år, men deras första beskärning. confused.gif

Ska staketdruvorna beskäras annorlunda än den "vanliga" druvan?

Väldigt tacksam för svar! smile.gif
oliv
Vanlig druva (vitis vinifera): beskärs beroende på hur man vill att den ska växa; gammal ved beskärs på vintern; du kan alltså bekära nästa vinter, under sommaren kan man alltid klippa in på årstillväxten; i början vill man oftast ha en stam som går uppåt och sedan förgrenar sig längre upp över någon sorts pergola (det är så jag har det i alla fall);

Staketdruva har jag sett att man har bundit upp på en spaljé vid en vägg, men jag har ingen egen erfarenhet av dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon