CharlotteF
Idag upptäckte jag medans sonen var ute och lekte att en liten barkbit slagits bort från vårat gamla äppelträd! Ca 5x2 cm stort sår som såg helt färskt ut, det måste ha hänt idag! Jag pusslade tillbaka barken som gått i 2 delar, och knöt ett sidenband 2 varv runt, för att såret inte skulle vara öppet. Vad gör jag nu? Trädet är från 60-talet vad jag vet, och är drabbat av kräfta men har gett mycket frukt ändå de år vi bott här. Vill inte att trädet ska dö! crying.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ett såpass gammalt träd dör inte av en sån liten skada. Barken kommer dock inte växa fast så du kan ta bort sidenbandet trädet mår bäst ifall det får valla över såret på egen hand. Gör inget om såret är öppet det är ofta värre täcka det för då brukar det läka sämre + det kan ju bli värre röta ifall man bäddar in svamp och dyl..
CharlotteF
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-04-2012, 18:01) *
Ett såpass gammalt träd dör inte av en sån liten skada. Barken kommer dock inte växa fast så du kan ta bort sidenbandet trädet mår bäst ifall det får valla över såret på egen hand. Gör inget om såret är öppet det är ofta värre täcka det för då brukar det läka sämre + det kan ju bli värre röta ifall man bäddar in svamp och dyl..

Åh, tack! Det var min spontana reaktion, att plåstra om såret, haha.. Man ska inte skydda med någon salva eller något, bara låta det vara öppet?
kerstinbern
CITAT (CharlotteF @ 09-04-2012, 17:26) *
Åh, tack! Det var min spontana reaktion, att plåstra om såret, haha.. Man ska inte skydda med någon salva eller något, bara låta det vara öppet?

Nej, det blir bara svamp och bakterier under sådant, träd läker skador bäst själva.
CharlotteF
CITAT (kerstinbern @ 09-04-2012, 18:28) *
Nej, det blir bara svamp och bakterier under sådant, träd läker skador bäst själva.

Tack! Går ut och plockar bort bandaget direkt. thanks.gif ... tror ni det kan läka sämre då trädet är angripet av kräfta?
Cilla
Stamskadan låter inte som ett större problem för trädet, också utan att jag vet hur stor del av stammen den täcker (dvs hur stamdiametern eller omkretsen är).

Hur snabbt och bra det övervallar beror på många faktorer. Dels kan du gissa dig till det genom att se tillväxten i trädet. Dels kan du kika på tidigare snitt du lagt i trädet och se hur de övervallat. Och dels beror det på en rad omständigheter som växtplats, markförhållanden, hur marken används och vad den består av, om ni konstgödslar eller använder bekämpningsmedel i gräsmattan, om ni brukar beskära och hur mm.

Tar du bilder och sätter in här kan man säga något litet om vad som kan göras för att ge trädet så bra förhållanden som möjligt.
CharlotteF
Tack Cilla! Jag återkommer imorrn med bilder och svar på dina frågor! smiley_small_hug.gif
CharlotteF
Cilla - jag har lagt in några bilder nu i trådstarten, både på skadan och det jag TROR är kräfta. Är det kräfta, vad är det annars?

Stammen är väldigt smal. Det är ett litet träd, även om det är gammalt. Jag vet inte alls hur länge det sett så skadat ut, alltså kräftan (om det nu är kräfta). Vi har bara bott här i 2,5 år. Men jag är rätt säker på att trädet är planterat av han som byggde vårat hus på 60-talet.
Angående tidigare snitt i trädet så jag jag enbart beskurit några smala kvistar, och det var förr-förra sommaren. Så jag vet inte så mycket om hur det läker. Vi använder inget konstgödsel. Vi har planterat ett till äppelträd bara några meter åt vänster om detta träd, och då kollade vi hur snabbt vattnet sjönk undan, det såg alldeles lagom ut med dränering iallafall.

En till bild på ett par av (kräftan?) knölarna på trädet, dessa knölar är snett uppåt.
CharlotteF
En till bild... Spricka i barken och fult sår, kräfta?

Frågan är vad man gör nu.. Och jag blir lite (mycket) orolig för mitt unga (familje-)äppelträd som står planterat brevid detta. Hur lätt smittar kräfta? Vad ska man tänka på? crying.gif
Rebecca
Det är kräfta, syns oerhört tydligt på dina första bilder. Jag vet inte mer om smittorisken än att du ska se till att descinficera alla vertyg som du har använt i det angripna trädet, innan du använder det på andra träd. NOGA!
Cilla
OK, med bilder kom saken i ett annat ljus. Den nya skadan är inte problemet men övriga trädet är i mycket dålig kondition.

Allvarligast är detta. Stamskada, stor sådan och pågående.

Gammal stor kräftskada där trädet lyckats övervalla. Senare har dock kräftan tagit nytt grepp (ovan) och dessutom har trädet pågående barksprickning (ovankant).

Detta är ett vitalt ställe på trädet. Skadan både försämrar näringstransport, kommer att ta lång tid att övervalla, och försvagar den redan rätt dåliga grenvinkeln (th i bild).

Mer om detta:

När jag ser det här blir jag ledsen. Detta är ett ungt träd, det har livskraft, har åtminstone till för ett eller två år sedan haft god tillväxt. Det har gjort allt det kunnat för att lösa de problem som åsamkat det. Men det har motarbetats grovt.

Ser du att beskäraren bara har tillåtit två åldrar i trädet? Mycket ung ved och så den bärande, äldsta. Inget mellanting, ingen medelålder. Den har velat skapa sin starkaste struktur med topp och den försöker fortfarande trots att beskäraren bara tillåtit den att utvecklas horisontellt. Redan som liten har man velat göra en slags spaljé av den men ändå att den ska växa som kronträd. I en hel onaturlig form. Och med en gigantisk skada i sin centrala del som man inte tagit någon hänsyn till. Och man har inte sparat en enda av de naturliga och starka grenstrukturer soom trädet haft. Den bärande är inte stark - grenarna längst ned är inte de som har mest styrka.

Tur att våra träd inte hämnas oss genom att ge upp hoppet om livet!

1 Kräftangrepp i grenkrage efter beskärning, delvis aktiv kräfta, nytt angrepp i äldre snitt. Den här grenen kunde beskurits långt innan den blev så här grov.

2 Begynnande barkspricka, vanlig i äppelträd som inte köps som E-planta, och med grovt misshandlade träd som inte får behålla tillräckligt med blad- och grenmassa, som står för djupt, i vattensjuk mark eller i tung lerjord kan dessa sprickor bli djupa och öppna upp hela stammen/grenen.

3. Aktivt kräftsår. Allvarligt i ett så här ungt träd och när det förekommer på stam eller i den grövre strukturen.

4. Tecken på alltför hård beskärning. Tillväxten sker inte normalt och inte på ställen som blir som mest hållbara, som i ett ostressat äppelträd.

5. Också tecken på nödskott och att trädet försöker göra det bästa av en rak kapning av gren.

Ser ut att ha lagts stenar på det som kan ha varit planteringsgropen. Jag gissar att trädet sattes för djupt, sjön ned och att man senare planterat lökar eller annat här och fyllt upp med sten för att rätta till svackan. den är dock alltid försvårande för trädet.

Vad är det för sort? var är det för sort du planterat i övrigt? Vad är det vita som sitter invid stammen? Bevattnningrör? Skippa det, näringsupptaget fanns bara där första säsongen om ens det. Upptaget sker längre ut.

Vill du ha det kvar - låt det växa ett par säsonger utan beskärning. Gröngödsla ett stort område, från stammen och ut 1 m utanför grenverket. Vattna på sommaren. Se och känn på barken vid stammen i ovankant i augusti (stjärnorna i bilden) för att kolla om trädet orkat skapa tillslutning där.

Så länge trädet finns här är det en smitthärd, dvs kräftan vill sprida sig så länge den är aktiv. Har du grannar med kräfta i närheten så gör det inte så stor skillnad om du behåller det eller inte. Vill du ge trädet en chans gör det. Men som skrivits innan, gör inget klipp i detta träd med en sekatör eller såg utan att sedan tvätta med T-sprit eller doppa i kokande vatten.
CharlotteF
Tack så mycket Cilla! Men vad ledsen jag blir! crying.gif ...Mest för det nya trädet, som sitter så nära detta träd, är väldigt orolig nu att det ska drabbas! Du ser alltså att detta träd är ungt? Är det för att det är så litet, eller ser du det på annat sätt? Detta är märkligt tycker jag, måste fråga våra grannar som har bott brevid oss sen 60-talet, de har stenkoll på allt som gjorts i vår trädgård, de byggde husen samtidigt som gubben som byggde vårat. Det lustiga är, gubben som byggde vårat på 60-talet är den som anlade HELA trädgården. Han var jätteintresserad. Jag har vänt uppochner på alltihop för att få det som jag ville, ganska mycket "tråkiga" saker i rabatterna. Sen flyttade hans dotter in med sin familj för drygt 15 år sedan. Efter detta har ingenting gjorts (enligt grannen), bara odlat lite potatis. Jag har beskurit bärbuskar som inte beskurits på över 15 år. ...så jag var verkligen helt säker på att detta äppelträd var minst 20 år, men nu blir jag ju osäker.

Du säger att trädet haft god tillväxt fram tills för ett-två år sedan. Jag vet inte alls hur mycket förra ägaren klippte i trädet, men om de klippte i det så gjorde de allt själva isåfall. Karln i huset gjorde allt själv, när det gäller allt - även om trädgården inte var största intresset, och tex rabatterna inte rördes alls. Vår första sommar här var för 2 år sedan, då bad jag en kompis om hjälp att visa fruktträdsbeskärning. Så tillsammans (hon är duktig på beskärning iallafall) klippte vi några smala grenar - några grenar som korsade varandra, och några som växte rakt inåt kronan. Det var allt! Mest i pedagogiskt syfte alltså. Jag ville inte ta så mycket, då jag tyckte att trädet ändå är så litet. Sen dess har ingenting klippts. Jag gjorde rent sekatören, men tror det var bara med diskmedel och hett vatten, jag minns inte. Tror jag ska göra rent alla verktyg ordentligt nu för säkerhets skull.. Men har nog använt samma sekatör (efter diskmedel och hett vatten) i vårat plommonträd nu när jag tänker efter! crying.gif

Angående sort - jag har inte en aning om vad detta träd är för sort tyvär. Ska se om jag hittar bilder på när det blommar och ger frukt, men vet inte alls. Vårat nya träd, familjeäppelträd minns jag inte nu exakt, då vi fick fel träd som vi planterade först! Det planterades, sen började grenar trilla av, så jag gick tillbaka till plantskolan där det visade sig att det var helt söndergnagt längs barken (de var snabba på med gnagskydd när jag köpte det, jag hann inte se skadan). Han som tog imot trädet blev helt stel, och frågade hur tusan den andra personalen kunde sälja detta till mig, det var inte ens ett äppelträd! rolleyes.gif Sen när jag skulle välja ett nytt så fanns inte de sorter jag valt från början. Men jag ska gå ut och titta senare idag, jag återkommer! Är rätt säker tyvär att en eller två av de fyra sorterna är typiska kräft-sorter.

Jag ska spana lite på grannarnas träd, se om de är drabbade av kräfta. Vårat prydnadskörsbär vi har på andra sidan huset har iallafall helt uppfläkt stam som blöder, vet dock inte om det är just kräfta. Ska fixa bild på det med. Vi planterade ett bigaråträd Stella E-planta nära detta sjuka trydnadskörsbär. Och nånting har hänt med det nya bigaråträdet! Sprickor i barken, och nånting som liknar det uppfläkta på det stora trädet, ska ta kort på detta med. Första 2 vintrarna var väldigt hårda mot både familjeäppelträdet, och bigaråträdet. Det kom ett par meter snö, och vi hade ner mot 25-30 minus.. Ena grenen på familjeäppelträdet gick nästan av, det fläktes en aning..

Det sitter mycket riktigt ett bevattningsrör vi det sjuka äppelträdet, men jag vet som sagt inte vem som satt dit det eller hur bra det är gjort. Vi har inte använt det, utom sonen som varit där med sin vatten kanna nån gång. Stenarna som sitter runt trädet är kullersten. De hade lagts runt ALLA träd i trädgården, som prydnadsringar runt. Det är bara våra 2 nya träd som inte har kullersten alltså. Ska jag ta bort den, och fylla upp med kogödsel eller nåt annat?

Jag måste fundera på detta känner jag. Det som oroar mig mest är att trädet står så nära familjeträdet som sagt, men tror faktiskt det finns kräfta ändå hos grannarna. Ska ta reda på detta!
CharlotteF
Så, nu har jag varit ut och kollat och fotat! Det nya äppelträdet är av sorterna Amorosa, Åkerö, James Grieve och Katja. En av grenarna har en fläkskada som uppkom när vi hade som mest snö dess första vinter, men den ser ut att läka, tror jag.. Däremot är en snutt av en gren längst upp alldeles svart och torr. Det ser ungefär ut som det första trädet vi fick felaktigt som hade gnagts sönder, där bler pinne efter pinne torr och svart. Fast om jag minns rätt tror jag inte den svarta torra kvisten satt på samma gren som fläkskadan, jag tänkte inte på detta förrän nu.

Här är några bilder på detta familjeträd. Först ut syns den svarta torra grenen.
Sen en bild på någonting jag funderar på vad det är, ser nästan ut som en mekanisk skada? Det är brunbeige i färgen.
Sista bilden visar ett ställe där barken vikts upp en aning. Ska man vara väldigt orolig? :-/

Det är ca 3 meter mellan detta träd, ocd det sjuka jag visade i trådstarten.

CharlotteF
Angående grannar och kräfta, jag försöka spana lite när jag var ute, utan att se ut som om jag vore alltför knäpp. Ingen granne var ute så jag kunde förklara för dem varför jag spanade på deras träd typiskt nog. Närmaste grannen har väl 6-7 stycken gamla äppelträd som varit helt enormt stora. Tills för ett par veckor sen, då hon hade tagit dit någon som kapade dem mycket kraftigt.
Jag såg först inga kräftangrepp alls i dessa, men kunde som sagt inte titta så noga då jag kände mig som en spion. Tyckte dock att ena trädet såg ut att kunna ha några kräftangrepp, så jag tog upp kameran lite snabbt och fotade. Nu när jag tittar på bilden så ser det ut att faktiskt ha en drös kräftangrepp.

Lägger upp bilden här, ett av grannens äppelträd alltså.

CharlotteF
När jag ändå är i farten med bilderna vill jag visa vårat prydnadskörsbär som står på andra sidan av huset, samt det nya bigaråträdet. Är faktiskt väldigt orolig för minstingen, kan man göra något åt det stora såret tro? Är det kräfta i det stora trädet? Jag menar, kan prydnadskörsbär ens ha kräfta, eller är det nån liknande sjukdom?

Börjar med 3 bilder på stora trädet:

...och sen ett par bilder på lilla nya bigaråträdet som står kanske 5 meter från det stora prydnadskörsbäret:
Cilla
Bra bilder, intressant för oss alla att se!

Jag svarar senare när jag har mer tid. Men JA, du har gissat rätt, grannen har kräfta i sina träd (så du kan ta det lugnt och bestämma om dina egna i lagom takt) och ja, tyvärr, det unga körsbäret ser också ut att ha angrepp. Och ja, tyvärr är familjeträden ofta känsligare för kräftangrepp än träd som består av en enda sort. Ocxh ja, det spelar viss roll för smittrisk om träden står 5 eller 25 meter från varandra.

Men ta det lugnt med beslut. Det finns alltid massor av alternativ... Och vi lever med svamp som kräfta och många till och har alltid gjort det.
CharlotteF
Du är en pärla Cilla, är oerhört tacksam! Väntar ivrigt på svar, när du har tid alltså! smiley_small_hug.gif
Cilla
Dina tre första bilder: Jag ser inget alarmerande här. När sattes trädet? Tillväxten ser ut att vara något låg.
Fota gärna ympställena och förädlingsstället, dvs längst ned i trädet och gärna hela trädet också.

Åkerrö är mycket känslig för kräfta och sitter den så tätt som i samma träd som de andra sorterna så blir smittrycket högt om Åkerösorten drabbas. Men låt trädet vara till dess något sker och se till att de får rätt växtbetingelser. Försvagade träd blir mer mottagliga.

CITAT (CharlotteF @ 12-04-2012, 13:18) *
Så, nu har jag varit ut och kollat och fotat! Det nya äppelträdet är av sorterna Amorosa, Åkerö, James Grieve och Katja. En av grenarna har en fläkskada som uppkom när vi hade som mest snö dess första vinter, men den ser ut att läka, tror jag.. Däremot är en snutt av en gren längst upp alldeles svart och torr. Det ser ungefär ut som det första trädet vi fick felaktigt som hade gnagts sönder, där bler pinne efter pinne torr och svart. Fast om jag minns rätt tror jag inte den svarta torra kvisten satt på samma gren som fläkskadan, jag tänkte inte på detta förrän nu.

Här är några bilder på detta familjeträd. Först ut syns den svarta torra grenen.
Sen en bild på någonting jag funderar på vad det är, ser nästan ut som en mekanisk skada? Det är brunbeige i färgen.
Sista bilden visar ett ställe där barken vikts upp en aning. Ska man vara väldigt orolig? :-/

Det är ca 3 meter mellan detta träd, ocd det sjuka jag visade i trådstarten.

Grannens träd - ja, där är åtminstone ett kraftigt och långt gånget kräftangrepp. Du ser det säkert själv på bilden också?

CITAT (CharlotteF @ 12-04-2012, 13:33) *
Angående grannar och kräfta, jag försöka spana lite när jag var ute, utan att se ut som om jag vore alltför knäpp. Ingen granne var ute så jag kunde förklara för dem varför jag spanade på deras träd typiskt nog. Närmaste grannen har väl 6-7 stycken gamla äppelträd som varit helt enormt stora. Tills för ett par veckor sen, då hon hade tagit dit någon som kapade dem mycket kraftigt.
Jag såg först inga kräftangrepp alls i dessa, men kunde som sagt inte titta så noga då jag kände mig som en spion. Tyckte dock att ena trädet såg ut att kunna ha några kräftangrepp, så jag tog upp kameran lite snabbt och fotade. Nu när jag tittar på bilden så ser det ut att faktiskt ha en drös kräftangrepp.

Lägger upp bilden här, ett av grannens äppelträd alltså.
Cilla
Prydnadskörsbäret, det lite äldre med stora snitten: Kan vara kräfta. Man undrar varför dessa grenar tagits bort. Allmänt beskärningstokeri, dvs tanken att man skär bort gammalt så kommer nytt bättre? eller kan grenarna ha varit döda. Fota gärna hela trädet.

Fruktträdkräfta kallas också lövträdkräfta, Nectria galligena. Kan drabba alla sorts lövträd. Går oftare på fruktträd och prydnadsträd än våra vilda träd. Förekommer flitigt på felbeskurna träd och på träd som står i tung jord eller i zoner där de är på gränsen. Vet du vilken sorts prydnadskörsbär det är?

Unga bigarråträdet: Består av två sorter, också familjeträd? Den höga ympen är inte särskilt väl lagd, alltför kort. Tyvärr ser det ut att ha första stegen kräfta. Men vänta en säsong till och se hur dessa sår utvecklas.

I en trädgård där man har kräfta i träden är familjeträd inte det bästa valet. Dels har de ofta en massa ympningar som är på gång att växa samman, och de blir en inkörsport. Dels sitter sorter så tätt att även en sort som är okänslig för kräfta ofta smittas också. Dels är de svårbeskurna eftersom alla sorter växer på olika sätt, och träden kräver mer beskärning för att hållas symmetriska. Ju mer man skär i en kräftmiljö, desto större risk för kräfta.

CITAT (CharlotteF @ 12-04-2012, 14:26) *
När jag ändå är i farten med bilderna vill jag visa vårat prydnadskörsbär som står på andra sidan av huset, samt det nya bigaråträdet. Är faktiskt väldigt orolig för minstingen, kan man göra något åt det stora såret tro? Är det kräfta i det stora trädet? Jag menar, kan prydnadskörsbär ens ha kräfta, eller är det nån liknande sjukdom?

Börjar med 3 bilder på stora trädet:

...och sen ett par bilder på lilla nya bigaråträdet som står kanske 5 meter från det stora prydnadskörsbäret:

Cilla
Tips för framtiden i din och andras trädgårdar:

Värna de äldre träden som du tycker om, även om de har kräfta. Äldre träd kan leva med svampen längre. Med äldre träd menar jag de som nått över medelåldern. (Körsbär lever i ca 70 år, blir äldre från 50 ungefär, päron lever i ca 300 år, blir äldre från ca 100, plommon lever i ca 50 år blir äldre från 30, äpple satta på -60talet och tidigare kan bli flera hundra år och är gamla från ca 100, äpple satta från 60talet och senare blir ca 100 år och gamla från ca 60).

Också träd som är i sin medelålder och får kräfta kan, om man hjälper det med tillväxten och om man beskär så lite som möjligt, leva länge.

Träd som är unga och får kräfta går det ofta inte bra för. Man lägger ned en massa jobb och när trädet får ett sår på stammen kan det snabbt innebära slutet.

För trädgårdar med kräfta:
- undvik särskilt kräftkänsliga sorter
- undvik familjeträd
- köp starka träd, E-plantmärkta www.eplanta.com
- undvik att "zonknäcka" dvs köp inte sorter som ligger på gränsen till vad de klarar
- plantera noggrant och rätt; vid växtbädd, på kulle, dränerat, med gödslad jord endast på toppen
- håll området över rötterna gräsfritt, plantera något annat ettårigt där
- stöd träden under rotetableringen med rätt metoder, tag bort stöd när trädet etablerat sig
- se till att hålla träden i god tillväxt genom stödbevattning; 30-50 liter i veckan under bladsäsong
- undvik gräsmattegödsel och konstgödsling
- beskär rätt och lägg snitten rätt och noggrannt
- beskär i JAS om smittrycket är högt
- decificera alla verktyg mellan alla träd
CharlotteF
CITAT (Cilla @ 13-04-2012, 02:48) *
Dina tre första bilder: Jag ser inget alarmerande här. När sattes trädet? Tillväxten ser ut att vara något låg.
Fota gärna ympställena och förädlingsstället, dvs längst ned i trädet och gärna hela trädet också.

Åkerrö är mycket känslig för kräfta och sitter den så tätt som i samma träd som de andra sorterna så blir smittrycket högt om Åkerösorten drabbas. Men låt trädet vara till dess något sker och se till att de får rätt växtbetingelser. Försvagade träd blir mer mottagliga.
Grannens träd - ja, där är åtminstone ett kraftigt och långt gånget kräftangrepp. Du ser det säkert själv på bilden också?

Familjeäppelträdet sattes i september 2010, så det blir 2 år nu till hösten. Vad kan man göra där för att få bästa möjliga tillväxt/förutsättningar? Ska jag klippa bort den svarta torra kvisten? Jag ska ta fler bilder som du sa. Det sitter ett gnagskydd längs med hela stammen, och det går nog ner en liten bit under jord, men jag kan fixa bilder i morgon efter jobbet. :-)

Ja, jag ser. Jag såg det inte på håll, det var bra att jag hade kameran framme. Detta träd hos grannen står högst 15 meter från våra äppelträd, vi har baksidorna av våra trädgårdar intill varandras.
CharlotteF
CITAT (Cilla @ 13-04-2012, 02:58) *
Prydnadskörsbäret, det lite äldre med stora snitten: Kan vara kräfta. Man undrar varför dessa grenar tagits bort. Allmänt beskärningstokeri, dvs tanken att man skär bort gammalt så kommer nytt bättre? eller kan grenarna ha varit döda. Fota gärna hela trädet.

Fruktträdkräfta kallas också lövträdkräfta, Nectria galligena. Kan drabba alla sorts lövträd. Går oftare på fruktträd och prydnadsträd än våra vilda träd. Förekommer flitigt på felbeskurna träd och på träd som står i tung jord eller i zoner där de är på gränsen. Vet du vilken sorts prydnadskörsbär det är?

Unga bigarråträdet: Består av två sorter, också familjeträd? Den höga ympen är inte särskilt väl lagd, alltför kort. Tyvärr ser det ut att ha första stegen kräfta. Men vänta en säsong till och se hur dessa sår utvecklas.

I en trädgård där man har kräfta i träden är familjeträd inte det bästa valet. Dels har de ofta en massa ympningar som är på gång att växa samman, och de blir en inkörsport. Dels sitter sorter så tätt att även en sort som är okänslig för kräfta ofta smittas också. Dels är de svårbeskurna eftersom alla sorter växer på olika sätt, och träden kräver mer beskärning för att hållas symmetriska. Ju mer man skär i en kräftmiljö, desto större risk för kräfta.

Grenarna har tagits bort av oss faktiskt, efter råd av en trädgårdsmästare... Halva trädet var helt dött. Så vi fick rådet att helt kapa av det som var dött och se ifall resten av trädet kunde leva ett tag till. Vi var då medvetna om att livslängden oavsett var begränsad på detta träd, så vi tog en chans. Även om trädet blev totalt asymmetriskt efter den väldiga kapningen. Trädet svarade med att skjuta ner en massa nya skott. Har dock hört att dessa kommer bli svagare än övriga trädet, att man inte bör kapa ett sånt här träd egentligen? Men som sagt, ett halvdött träd var inte kul heller, och vi lyssnade på trädgårdsmästarens råd. Trädkronan var jättefin året innan, även om blomningen inte var så jättekraftig. Men förra våren och sommaren upptäckte vi alltså att hälften av trädet varken fick blommor eller blad. :-( Angående sort har jag fått höra att det är ett japanskt körsbärsträd. Jag vet inte om det finns fler sorter? Kan visa en bild på blomningen. Ska ta nya bilder på hela trädet imorrn!

Vad lustigt, tycker du bigaråträdet ser ut som ett familjeträd? Det SKA bara vara en sort, Stella E-planta. :-/ ..det var inte vår avsikt med ett familjeträd där, och är det ett så har vi fått fel! :-( Hur kan man göra med detta träd nu för att det ska få en chans? Det är också planterat i september 2010.

Detta var den enda bilden jag hittade i datorn just nu på blomningen av det stora prydnadskörsbäret:
Cilla
Hej CharlotteF,

För trädgårdar med kräfta:

- håll området över rötterna gräsfritt, plantera något annat ettårigt där
- stöd träden under rotetableringen med rätt metoder, tag bort stöd när trädet etablerat sig
- se till att hålla träden i god tillväxt genom stödbevattning; 30-50 liter i veckan under bladsäsong
- undvik gräsmattegödsel och konstgödsling
- beskär rätt och lägg snitten rätt och noggrannt
- beskär i JAS om smittrycket är högt
- decificera alla verktyg mellan alla träd

- undvik särskilt kräftkänsliga sorter
- undvik familjeträd
- köp starka träd, E-plantmärkta www.eplanta.com
- undvik att "zonknäcka" dvs köp inte sorter som ligger på gränsen till vad de klarar
- plantera noggrant och rätt; vid växtbädd, på kulle, dränerat, med gödslad jord endast på toppen

Jag kommer att ha mycket jobb ett slag och kanske inte hinna svara så mycket här. Om du kikar på denna lista och slår upp med sökfunktionen så hittar du mer info.

Min erfarenhet av kräfta är:
Äldre träd klarar leva med den, särskilt om man behandlar dem väl (se listan)
Purunga träd klarar sig inte, bättre byta ut snabbt så man startar om och inte förlorar så många år
När man byter ut sina unga kräftsmittade bör man tänka på det i listan ovan
CharlotteF
Stort tack Cilla för all hjälp och info, jag får helt enkelt fundera vad jag ska göra med mina stackars träd! I år är jag alldeles för gravid för att orka göra några jätteinsatser dock. Men vattna ska jag göra, och gröngödsla!

Någon som har tips på gröngödsling runt träd för mig som inte vet så mycket om detta?
Cilla
Tag hand om nya lilla skottet du har i magen, och tag trädgården med ro. Träden står där de står och framtiden med kräfta kan vi med unga träd påverka ytterst lite av. Risken är stor att du förlorar de små så småningom. Men för att ge dem bästa chans och samtidigt förbättra för eventuella nya som ska komma kan det vara bra att gröngödsla. Men det är inte akut, i alla fall inte i perspektivet att du bär på ett barn! Du kan lika gärna plantera och ersätta träden när barnet är 1 eller 2...

Körsbärsträd växer rätt snabbt, de är tacksamma att sätta. Jag vet inte vilken sort du har (det större trädet) men även om det är i assometriskt och lite bedrövligt skick så kan ju kvistar tas in till fina arrangemang och presenter...

Här finns att läsa om gröngödsling, som inte behöver vara svårare än att hälla kogödsel över yttersta rotområdet, men där man också kan ta bort gräsmatta och så i växter för att få ännu bättre resultat. http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Här en tråd som beskriver mer.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114147
CharlotteF
CITAT (Cilla @ 14-04-2012, 19:42) *
Tag hand om nya lilla skottet du har i magen, och tag trädgården med ro. Träden står där de står och framtiden med kräfta kan vi med unga träd påverka ytterst lite av. Risken är stor att du förlorar de små så småningom. Men för att ge dem bästa chans och samtidigt förbättra för eventuella nya som ska komma kan det vara bra att gröngödsla. Men det är inte akut, i alla fall inte i perspektivet att du bär på ett barn! Du kan lika gärna plantera och ersätta träden när barnet är 1 eller 2...

Körsbärsträd växer rätt snabbt, de är tacksamma att sätta. Jag vet inte vilken sort du har (det större trädet) men även om det är i assometriskt och lite bedrövligt skick så kan ju kvistar tas in till fina arrangemang och presenter...

Här finns att läsa om gröngödsling, som inte behöver vara svårare än att hälla kogödsel över yttersta rotområdet, men där man också kan ta bort gräsmatta och så i växter för att få ännu bättre resultat. http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

Här en tråd som beskriver mer.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=114147

Tack snälla du, för dina råd och fina ord! smiley_small_hug.gif Ska läsa på om gröngödsling! Var ut och tittade på det lilla stackars körsbäret idag, det ser verkligen inte bra ut.. Spontant känner jag att jag vill byta ut DET trädet före något annat träd. Kan det vara bra att gröngödsla länge innan man sätter nytt, så att marken blir bättre? Hur många säsonger?
Marken är helt platt där det sitter. Ska man lägga grus i botten av gropen som dränering, eller försöka göra en liten kulle när man sätter ett nytt?
Känns lite trist då jag kände mig trygg med sorten, e-planta och allt. Och Stella skulle vara en sort som inte blev så stor, precis lagom i vår trädgård. Finns det någon sort som är säkrare vad gäller kräfta, och i samma storlek som stella?

Sen undrar jag om det lilla körsbärsträdet redan var drabbat i plantskolan. För jag har inte klippt i det alls. Och då undrar jag ju annars om smittan kommer från det stora prydnadskörsbäret, isåfall känns det ju lite småsurt att sätta ett nytt om det kommer bli samma sak igen. :-( Om jag sätter ett nytt kommer jag nog köpa ett större träd för att vinna tid, även om det kostar mer.

Det är tur jag har en 6-årig liten trädgårdsmästare här hemma också, han hjälper gärna till med allt i trädgården, och han pysslar gärna om sin gravida mamma med. :-) Ska kika och se om gröngödslingen är något som kan vara roligt att göra tillsammans. Det är så roligt att han tycker om att pyssla i trädgården! :-)
Cilla
CITAT (CharlotteF @ 15-04-2012, 14:24) *
Tack snälla du, för dina råd och fina ord! smiley_small_hug.gif Ska läsa på om gröngödsling! Var ut och tittade på det lilla stackars körsbäret idag, det ser verkligen inte bra ut.. Spontant känner jag att jag vill byta ut DET trädet före något annat träd. Kan det vara bra att gröngödsla länge innan man sätter nytt, så att marken blir bättre? Hur många säsonger?

Ja, det är bra att gröngödsla innan man planterar men det kan också göras efteråt. Finns inga färdiga recept. Tre år med bra gröngödsling brukar göra att man kan plantera samma art på samma ställe och återgå till grämatta och ha fortsatt effekt. Men det beror på markerna och mycket annat.

Marken är helt platt där det sitter. Ska man lägga grus i botten av gropen som dränering, eller försöka göra en liten kulle när man sätter ett nytt?

Läs på min sida om plantering och återkom om något är oklart! Finns mycket skrivet om plantering här i forumet också.

Känns lite trist då jag kände mig trygg med sorten, e-planta och allt. Och Stella skulle vara en sort som inte blev så stor, precis lagom i vår trädgård. Finns det någon sort som är säkrare vad gäller kräfta, och i samma storlek som stella?

Inte vad jag vet.

Sen undrar jag om det lilla körsbärsträdet redan var drabbat i plantskolan. För jag har inte klippt i det alls.

Kan det ha varit men behöver inte ha varit det. Du har en starkt kräftrik miljö och det kan ha varit planteringssätt som påverkat också. Läs på om hur du planterar, det är enkelt men inte självklaert hur och kunskap om detta har man nytta av!

Och då undrar jag ju annars om smittan kommer från det stora prydnadskörsbäret, isåfall känns det ju lite småsurt att sätta ett nytt om det kommer bli samma sak igen. :-( Om jag sätter ett nytt kommer jag nog köpa ett större träd för att vinna tid, även om det kostar mer.

Kräftsporer finns överallt, och det är samma som din granne har som du har själv. Se i förra listan hur du gör för att minska risk för kräfta när du planterar.

LYCKA TILL!

CharlotteF
Jättestort tack Cilla, du är en pärla! smiley_small_hug.gif

...önskar man kunde ta hit en expert att titta på allt på plats, men känner inte till någon i närheten.
CharlotteF
Tycker att det ser ut som blomknoppar på mitt lilla sjuka körsbärsträd! bravo.gif ... Trädets andra år bara! Det känns otippat, men tanke på att det ser ut att vara i så dåligt skick! Jag tänkte gröngödsla runt mina träd nu snart, får se hur det går med detta. Synd att det är ett stort fult sår mitt i trädkronan, där hela trädet förgrenar sig. crying.gif
CharlotteF
CITAT (CharlotteF @ 05-05-2012, 19:15) *
Tycker att det ser ut som blomknoppar på mitt lilla sjuka körsbärsträd! bravo.gif ... Trädets andra år bara! Det känns otippat, men tanke på att det ser ut att vara i så dåligt skick! Jag tänkte gröngödsla runt mina träd nu snart, får se hur det går med detta. Synd att det är ett stort fult sår mitt i trädkronan, där hela trädet förgrenar sig. crying.gif

Jamen visst var det blomknoppar! Jag visste inte att träden kunde börja blomma så fort! smile.gif
CharlotteF
2 år har gått, och vårat äppelträd är i uselt skick. Förra året fick vi inte ens någon frukt. :-( Så det blir till att ta ner det. Vad ska man tänka på när man vill ta ner ett hårt kräftdrabbat träd, och sedan sätta ett nytt?

Hur tar jag ner det gamla?

Hur gör jag när jag sätter nytt?

Bra frisk äppelsort?

Huggorm
Egentligen skall man inte sätta ett nytt äppelträd där det stått ett tidigare. Man kan råka ut för jordtrötthet och det kan även vara nematoder i jorden. Skall man ändå göra det är det bra att gräva en rejäl grop och byta ut åtminstone hälften av jorden mot ny, färsk jord och gärna lite kompost eller gödsel.
Bassam
Hej

Jag ska skicka till bilder till kräfta som jag hittade på internet

[attachment=80522:kr_fta.jpg]

[attachment=80523:kr_fta_1.jpg]

Hej

din träd drabbat av fruktträdskräfta, och den skadar ofta gamla träd, de attackerar träd från rötter, så det är svårt att bota den, så det är bättre att ta bort skadad träd, plus plantera inte äpple träd på samma plats.
Ska man ta bort skadad träd med rötter för att ska inte smitta andra, plantera inte äppleträd på samma stället.

H.Bassam
CharlotteF
CITAT (Huggorm @ 15-03-2014, 21:02) *
Egentligen skall man inte sätta ett nytt äppelträd där det stått ett tidigare. Man kan råka ut för jordtrötthet och det kan även vara nematoder i jorden. Skall man ändå göra det är det bra att gräva en rejäl grop och byta ut åtminstone hälften av jorden mot ny, färsk jord och gärna lite kompost eller gödsel.

Attans.. det har jag ju hört men tydligen förträngt..
OM man ändå vill sätta ett nytt äppelträd på exakt samma plats, hur går man tillväga för att ge det nya trädet bästa möljiga förutsättningar? Ta ner det gamla i år och byta en massa jord, sätta nytt nästa år? Nästnästa år? Är det viktigt att få bort de gamla rötterna, ALLA rötter alltså?
Huggorm
Det som jag har läst är att det räcker att byta ut en del av jorden för att det skall funka, men jag har ingen egen erfarenhet
CharlotteF
CITAT (Huggorm @ 18-03-2014, 16:41) *
Det som jag har läst är att det räcker att byta ut en del av jorden för att det skall funka, men jag har ingen egen erfarenhet

Tack!
Jag tänker att det träd som sitter där nu är i så oerhört dåligt skick, att det kan inte bli värre med ett nytt träd där. Om jag byter ut jord, planterar rätt, sköter rätt och beskär rätt. Och sätter en frisk e-planta. Då borde det nya trädet ha bättre förutsättningar än det stackars trädet som står där nu har, det som är så svårt sjukt och har blivit helt fel beskuret/planterat/skött..
CharlotteF
Så hur gör man när man tar ner ett kräftsjukt träd, är det bara att såga rakt av? Ta upp sågspånet? Någon speciell månad som är bättre? Tänker på spridningen!
CharlotteF
Är det förresten bättre att sätta ett körsbärsträd där äpplet stått, och sätta ett äpple där jag haft ett körsbär? Det är ett äpple och ett körsbär som ska tas ned, och är sugen på att göra detta i år!
Huggorm
Ja, byter man mellan äpple och körsbär så slipper man många av de problem som eventuellt kan dyka upp
CharlotteF
Tack, då får det bli så! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon