sanna
Är det någon som vet hur stor risken är för korsbefruktning mellan vanlig kvanne Angelica archangelica och röd kvanne Angelica gigas?

Om det är risk för korsbefruktning, hur långt ifrån varandra bör de i så fall stå?

Har ganska många kryddväxter där jag befarar korsningar, t ex: olika namnsorter av dansk körvel (korsar de sig med spansk körvel förresten?) olika sorters persilja, olika sorters timjan, olika sorters oregano. Piplök, kinesisk gräslök, vanlig gräslök m.m, m.m...någon som vet närmare besked?

Har frågat om det här med blommor och bin förrut, men försöker en gång till! smile.gif

Sanna
Sylvia
Namnsorter av samma art korsar sig med varandra.
Däremot korsar olika arter vanligen inte sig med varandra, men undantag finns.
sanna
Okidok! smile.gif

Ursäkta tjatet, men det innebär alltså att nämnda kvannar inte skulle behöva korsas då?
De tillhör samma familj, men inte samma art, inte sant?

Är det samma sak med t ex kinesisk gräslök och vanlig då?
Och backtimjan och vanlig timjan?
Jag har låtit dem växa ihop i mattor, det ser ganska trevligt ut, speciellt när de blommar i olika färger. Har aldrig tagit frö från timjan, men det skulle alltså kunna fungera om jag förstår dig rätt?

Sanna
Sylvia
Alldeles rätt resonerad!
Men för att det ska finnas något att pyssle med för växtförädlarna, så har man ju åtskilliga gånger lyckats korsa arter sinsemellan. Dessa blir dock sterila. Det händer ibland även spontant i naturen men inte så ofta.
Det är kanske lättare att beskriva med djurarter: varg + hund kan tillsammans få avkomma, men den är steril och kan inte föra generna vidare. Detsamma gäller häst + åsna, men mulåsnan resp. mulan är ju steril. För att ta några ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon