Jonazid
Ny medlem fr idag.

Igår kika jag på hus som uthyres och jag fick det. Gammalt torp med två rum och kök. Vedkamin och kakelugn
På övervåningen. Ingen direkt modern bostad men duger till mig och hunden o katten som ingår i hyran. Nu till det roliga.

Trädgården är på 8000+kvm. En verkstad med typ allt man kan tänka sig. Vedbod. Två växthus. Ett på ca femton meter och
ett litet. Planterings låtor räkna jag inte men runt 70st skulle jag tro. Äldre hönshus osv. Nuvarande hyresgäst är gammal trädgårdsmästare o helt underbar.

Jag svävar på moln nu. Som jag är i koma. Nu blir det säga upp lägenheten o skicka ut den på nätet.

Ligger 3-4km från Nässjö. Man letar o letar och plötsligt dyker smultron stället upp.
Jädra det ska odlas o byggas i sommar. Nu e det bara hitta tant som både gillar odling o hund haha.

Mvh Jonathan
Mycket intressant forum, ska bli kul att vara här.
Huggorm
Härligt tummenupp.gif
Monarda
Ett stort grattis till dig, kan verkligen förstå att du är lycklig. Och välkommen till vårt forum, här finns en massa trevliga människor som delar med sig av sina kunskaper. Du verkar ju ha flyt nu så tanten kanske också dyker upp snart!
Klint
Oj va roligt grattis och välkommen hit! Det där med kärlekar de brukar dyka upp när man slutar leta...
Eva i Skåne
Välkommen till Odla och grattis till huset.
Här finns medlemmar med stora kunskaper så dra dig inte för att fråga. Kanske den gamle hyresgästen blir kvar i närheten så du kan fråga honom också om det behövs.
Det låter spännande att få ta över efter en trädgårdsmästare. Jag tror du kommer upptäcka mycket spännande i den trädgården.
Lycka till smile.gif
malcolm
Grattis och välkommen hit! tummenupp.gif Hoppas du inte drunknar i jobb nu och att hyran inte är för hög.
Jonazid
Tackar.

Tyvärr flyttar gubben till Tyskland.
Ofta vill folk ha dröm priser och inte alltid ekonomin tillåter,
ägaren har några fordon ståendes i ett hörn av trädgården så ja ska ha ett öga på
dom. 1500 plus el är sjukt.

Tant klarar ja mig utan, plats för en till hund då wink.gif.

Gick naturbruk för ca 15år sedan så mina planterings kunskaper
är låga. Men sockerärtor och potatis kan ja haha.

Höns är ett framtida måste och kanske lite andra djur. Vill gärna bli iaf delvis självförsörjande.

Ursäkta för felstavningar och olika längd på rader. Jag och denna mobil är inte vänner.
malcolm
Det är inte skönskrift som är det viktiga.
Peztis
Grattis! Och varmt välkommen hit!

1500:-/månaden? JISSES! Grattis till det med!
Motti
Ja Nässjö har något särskillt eller hur :)bor själv 4 kilometer utanför vid en sjö .Låter som du haft "bonnatur" och du kommer säkert att få ett härligt liv där med hundar och katter växthus mm !Grattis kompiskram.gif
Biggan_
Grattis och välkommen hit säger jag med!
Blomstertanten
Grattis!! Och välkommen hit!
Jonazid
Priset stod i annonsen på blocket, enkelt hus, gärna trädgårds
intresserad. Hade väntat mig extremt enkelt hus. Fick en smärre chock
när ja kom dit. Visst kan de göras saker inne men funka gör det.

Priset avser månad.

Känner inte till nässjö så väl, är från Husvarna men mellanlandat i
Forserum.

Motti då kanske vi bor nära varandra!?

Kanske man kan få lite arbetshänder igen, de är ju
babylenahf. Pinsamt haha.

Motti
Ja kanske vi nästan är lite grannar då ;)fast ja det är vi ju om man ser bredden på landskapen här på odla tummenupp.gif Jag bor vid Spexhultasjön och bodde till för fyra år sedan i Tenhult och min man kommer från Forserum fast utifrån landet där.
Jonazid
Nu har ja hittat sjön på kartan smile.gif.

En bit ifrån reningsverket ska ja bo.
Motti
Då ska du bo mitt imot oss ju smile.gif
Jonazid
CITAT (Jonazid @ 09-04-2012, 22:43) *
Nu har ja hittat sjön på kartan smile.gif.

En bit ifrån reningsverket ska ja bo.

Wtf. Längst västra vägen typ. Nära järnvägen.
Myosotis
Grattis till huset!

CITAT (Jonazid @ 09-04-2012, 20:00) *
Höns är ett framtida måste och kanske lite andra djur...

yahoo.gif Ditt livs bästa beslut wink.gif Jag har själv ett gäng höns och det är det trevligaste som hänt mig, jag har blivit helt hönsfrälst.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Motti @ 09-04-2012, 22:25) *
Ja kanske vi nästan är lite grannar då ;)fast ja det är vi ju om man ser bredden på landskapen här på odla tummenupp.gif Jag bor vid Spexhultasjön och bodde till för fyra år sedan i Tenhult och min man kommer från Forserum fast utifrån landet där.

Forserum känner jag med. Inte att jag bor där men jag har vänner där. Hon är född och uppvuxen där (men lite utanför)

Har många trevliga minnen därifrån

Elisabeth
Jonazid
CITAT (Myosotis @ 10-04-2012, 09:38) *
Grattis till huset!
yahoo.gif Ditt livs bästa beslut wink.gif Jag har själv ett gäng höns och det är det trevligaste som hänt mig, jag har blivit helt hönsfrälst.

Uppväxt med höns och det är förbaskat mysigt med höns.
Funderar på 6-8 st och utan tupp första året iaf. Även sugen på ankor.
Vet inte om jag ska ha rashöns eller blandras.

Myosotis
Finns en hönstråd i husdjursavdelningen. smile.gif Själv har jag både blandraser och olika rashöns, beror ju på vad du främst är intresserad av. (ägg/kött/utseende...)
Jonazid
CITAT (Myosotis @ 10-04-2012, 11:22) *
Finns en hönstråd i husdjursavdelningen. smile.gif Själv har jag både blandraser och olika rashöns, beror ju på vad du främst är intresserad av. (ägg/kött/utseende...)

Tackar för tipset. Främst ägg jag är ute efter o pyssla smile.gif Så mycket tankar och ideer som f
kommer i skallen. Men en sak i taget.
Klint
När du har tid över gå in på avd.Husdjur där finns en tråd med hur mycket kunskap som helst! Underbara bilder och många berättelser det är en hel del här på odla som har höns.Själv har jag inte skaffat några men har det i tankarna.Det är som i livet här på odla nån lämnar och nån ny kommer,än en gång välkommen och känn dej som hemma smiley_small_hug.gif

edit Hönsoraklet Myo hann före!
Ugglemormor
Wuppsan! .... man får visst grannar, visserligen lite längre bort, men en del av våra vänner bor i kring Nässjö på landsbygget och dör är vi ofta.... ....... giggle.gif
Därför känner jag till rätt så mycket vad som finns omkring där .....
Jonazid
CITAT (Klint @ 10-04-2012, 11:27) *
När du har tid över gå in på avd.Husdjur där finns en tråd med hur mycket kunskap som helst! Underbara bilder och många berättelser det är en hel del här på odla som har höns.Själv har jag inte skaffat några men har det i tankarna.Det är som i livet här på odla nån lämnar och nån ny kommer,än en gång välkommen och känn dej som hemma smiley_small_hug.gif

edit Hönsoraklet Myo hann före!

Tackar. Han se den och tittat lite. Ser mys ut.

CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2012, 11:39) *
Wuppsan! .... man får visst grannar, visserligen lite längre bort, men en del av våra vänner bor i kring Nässjö på landsbygget och dör är vi ofta.... ....... giggle.gif
Därför känner jag till rätt så mycket vad som finns omkring där .....

Enda jag gjort i nässjö är handlat och jobbat lite.
Ska väl gå med i hundklubben där, hitta något jobb
och pyssla i trädgården.
Ugglemormor
Själva stan känner jag inte alls så bra då vi inte vistas där utan på landet. ........
ingrid fuxwall
Så trevligt att du fått ett nytt liv!
Peztis
Min fd granne hade höns. Hon hade även några ankor och kalkoner mest för att det hjälpte hönsen att hålla värmen på vintern, sa hon.
Jonazid
Hej. Jag hann bara ladda upp bilder på ett ställe idag så länkar.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=131588.0

Mvh Jonathan
*Stintan*
Oj va kul. Du lär nog inte lida brist på sysselsättning i sommar iallafall biggrin.gif
Jonazid
Haha nej det finns och bli Över tror jag smile.gif
Myosotis
Vad fint! Jag gillar "tornrummet" över ingången bravo.gif
Biggan_
Jättefint! Vilken flax du hade som hittade detta smultronställe till den hyran!
Jonazid
Jo jag är väldigt tacksam. Sen att jag får i princip fria tyglar känns skönt.

I sommar ska det grillas Haeggman
Biggan_
Du får hålla oss uppdaterade när du har gjort något kul eller intressant med dina nya domäner! tummenupp.gif
Jonazid
Hej. Nu har jag sovit i torpet några dagar.

Andra dagen vi var här så blev min tik biten av en huggorm i
läppen. Blev en natt på djursjukhuset och fyra tusen kronor fattigare. Tack.!

I övrigt älskar jag stället. Kommer trivas kanon här.

Nu är det strikt vila i två veckor för hundar. Jo eller hur med en arbets hund haha.
Jonazid
Har en jonsered såg här och har enbart kört huskvarna innan.
Iaf stod jag och svor som en idiot när aset inte gick igång.
Gick mycket smidigare när jag insåg stopknappen var på :-)

Farligt att inte såga på några år.
Inga från Närke
CITAT (Jonazid @ 04-05-2012, 16:14) *

Nu är det strikt vila i två veckor för hundar. Jo eller hur med en arbets hund haha.

Grattis till din torp.
Se till att du har mycket kort gräs runt huset och så långt ut som möjligt för ormar trivs inte då. Har du mycket stenhögar ligger så försök att rensa bort dem också. Det är inte kul att få sina djur ormbitna.
Lycka till med dina odlingar m.m. men ta det lugnt annars kanske du tröttnar innan du börjar. Ha inte för många projekt på en gång.
Din hyra var ju toppen men det kommer ju el och vedinköp till vintern så det kanske inte blir så billigt i längden. Resor om det blir långt till jobb och affär m.m.
Ha en skön sommar i ditt torp. Vintern kanske blir jobbig med snö och så men den dagen den sorgen.
merlin68
CITAT (Jonazid @ 04-05-2012, 16:14) *

Oj stackars din hund! Tur att den har en bra ägare som tog den till veterinären tummenupp.gif Det kan bli en otrolig svullnad vid huggormsbett i ansiktet på hunden crying.gif Hoppas ni slipper fler bett och att hunden håller sig ifrån de små ormarna i framtiden...

Önskar dig en trevlig första vår och sommar med torpet, du lär ju ha att göra om man så säger wink.gif Härligt att odla sin egen mat, det gör jag också till viss del. Funderar just nu på att skaffa några bikupor om grannarna är med på det vill säga. Bor man så lantligt som du gör skulle det nog inte vara några problem w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon