Full version: Collards
annkar
Lånade "Jordens täppor" av Lena Israelsson på biblioteket. Handlar om köksträdgårdar runt om i världen. Lena skriver så bra tycker jag, roligt och inspirerande.

I avsnittet om Kenya skriver hon om bladgrönsaker och jag blir nyfiken på Collards eller Sukuma wiki. Har sett att det går att köpa frön i Sverige men annars finns det inte så mycket att läsa på nätet om Collards, iallafall inte svensk information.

Är det ngn av er som odlat Collards? Undrar om den är besk?

Den ska tydligen var otroligt näringsrik, fullproppad med vitaminer och antioxidanter. tummenupp.gif
Piccante
Läste om den på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Collards och det verkar vara en nära släkting till grönkål (eng Kale) men den bildar inga huvuden utan får bara basala blad.
katah
Jag odlade det ett par år sedan och köpte fröer från impecta eller Runåberg, kommer inte ihåg vilket.

Jag kom fram till då att inte odla det något mer... fick den massa löss eller vad det nu var?

Kolla noga när den ska sås, vissa av dessa specialare gillar vår höst mer än vårsådden.
Den kanske blir bättre att så först i slutet av juli. ( Detta är bara mina gissningar nu, som sagt kolla på påsen)
officinalis
Collards är väl bara diverse kålblad, åtminstonde ifall man läser på wikipediasidan.
CITAT
Collard greens are various loose-leafed cultivars of Brassica oleracea (Acephala Group)

Runåberg säljer någon brassica mix jag testat. På friland är det kinkigt med jordloppor, men i kärl har jag lyckats bra.
TantLudd
Ätit massor med Collards i USA, där det är en gammal köksträdgårdsväxt. gillar skarpt den den fylliga något beska smaken. Köpte hem frö på senaste resan som jag ska så strax. Tänkte behandla dom som grönkål, alltså förgo och se hur det går...direktså några också. Tanken är också att göra en odlingsvävstunnel för här blir grönkålen lätt uppäten av allehanda kryp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon