Marc_And
Vilken är den godaste mat som din mamma/pappa lagade när du bodde hemma?

Jag håller på med ett arbete där jag skall ta reda på den bästa mamma- (och Pappa-) maten. D.v.s.: Vad var den bästa mat som din mamma eller pappa lagade när du bodde hemma (eller lagar om du fortfarande bor hemma).

Jag hoppas du kan hjälpa mig och besvara min enkät om detta. Det är bara 9 frågor (lite bakgrund + dina favoriträtter).

Klicka på den här länken för att komma till min enkät:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewfor...XcUdCZEp3NlE6MQ

Får jag bra med svar så kommer jag att sammanställa en receptsamling som jag kommer ge en länk till i tråden lite längre fram (helt gratis naturligtvis). Men räkna med att det kommer ta några månader.

Men skriv gärna dina favoriträtter här i tråden. Jag börjar:
  • Den bästa maträtt som min mamma lagade var: Stekt fläsk med löksås och potatis.
  • Den bästa maträtt min pappa lagade (de gånger han nu lagade) var: Fläskpannkaka (med sjukt mycket ägg).

Ha de gott
Marcus
Motti
har inte så stor erfarenhet av min mors kokkonst men däremot min mormors hon hade platsat i Masterchef med sin mat och hon var överstyv på såser Vilt osv , såser särskillt där sägs det i min bekantskapskrets och hos mina barn att jag är bra på grytor och såser.
Lite svårt var det att svara på din ankät eftersom jag och min mammma bodde hos min Mormor och mormor var den som lagade mat oftast och min far har jag inte träffat så väldigt ofta men han var också bra på mat .Men matlagning ligger i generna hos oss särskillt vilt .
Mvh Motti
Huggorm
Mammas husmanskost, det var grejer det. Sedan jag flyttade hemifrån för tio år sedan har jag levt på nudlar och energidryck.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-04-2012, 22:24) *
Mammas husmanskost, det var grejer det. Sedan jag flyttade hemifrån för tio år sedan har jag levt på nudlar och energidryck.

rotfl.gif
*Stintan*
CITAT (Bennys trädgård @ 09-04-2012, 23:45) *
Jaja, skratta du! Själv tycker jag synd om pojkstackarn.

sos.gif ??? Med den kosten lär du ha näringsbrist så det heter duga!
Kära barn... Hur ska detta sluta no.gif .

Tror man på det så kan man ju tycka det.

Själv tror jag att Huggorm har mer förstånd än så.
Huggorm
CITAT (Bennys trädgård @ 09-04-2012, 23:45) *
Jaja, skratta du! Själv tycker jag synd om pojkstackarn.
sos.gif ??? Med den kosten lär du ha näringsbrist så det heter duga!
Kära barn... Hur ska detta sluta no.gif.

Jag erkänner, jag överdrev. Men det blir nog nudlar 4-5 gånger i veckan i alla fall. Det är både billigt och smakar gott godtagbart.
*Stintan*
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 00:05) *
Han skrev att han bara levt på nudlar och energidryck i tio år tid, TIO ÅR!... Väljer du att blunda för det allvarliga i detta så är det din ensak. Men kom för all del inte till mig sen och dra klagan över Huggorms inläggning på sjukan. Jag kan med gott samvete leva vidare om det skulle inträffa (vilket bara en tidsfråga), jag är iaf så pass medmänsklig att jag varnat honom nu iaf sleep.gif .

Jahaaaa!!! a0a.gif Då kan jag sluta oroa mig iaf! smile.gif tummenupp.gif

Kanske känner jag Huggorms jargong aningens bättre än du.
*Stintan*
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 00:10) *
Men det är väl ändå inget att skryta med! ohmy.gif

Vem är du att komma med tillrättavisningar???
Det är inget skryt, bara en förklaring till att jag inte tog honom på allvar.

Huggorm
Men faktum kvarstår, jag äter nudlar åtminstone varannan dag och sveper ett flak energidryck i veckan. Med tanke på vilket onyttigt liv jag lever är det fantastiskt att jag är i såpass bra skick. Det där med grönsaker, motion och allmänt sunt leverne är överdrivet wink.gif
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 10-04-2012, 00:18) *
Men faktum kvarstår, jag äter nudlar åtminstone varannan dag och sveper ett flak energidryck i veckan. Med tanke på vilket onyttigt liv jag lever är det fantastiskt att jag är i såpass bra skick. Det där med grönsaker, motion och allmänt sunt leverne är överdrivet wink.gif

Konserverad kanske?
*Stintan*

Du är ju uppenbarligen medveten om riskerna så då kan du ju faktiskt välja att göra något åt det. Du kanske rent av skulle vara i ännu bättre skick om du åt lite bättre vem vet.
heinrich_stubel

Det enda faktum som kvarstår är att du är obildad inom ämnet. Ett dåligt leverne ger sig ofta inte tillkänna förrän efter flera år. Vet personer som supit och legat runt varenda natt i minst 10 års tid utan att märka något, för att märka av det senare.

Tar tid innan det märks. Du borde skärpa dig, och åtminstone se till att äta och sova ordentligt!
Motti
Man blir lite chokad (eller hur det stavas) över hur lätt en del tar på mat !personligen så tror jag att maten är viktig i längden ,kroppen är ditt tempel och den ska du vårda !Att leva på skräpmat och halvfabrikat tror jag grundar för cancer och andra sjukdomar .Riktig husmanskost och mat lagad från grunden där men vet vad maten innerhåller tror jag är väldigt viktig både för kropp och själ .Det händer att jag också äter Nudlar men det är sällsynt.Här lagar vi all mat från grunden och ratar halvfabrikat vi äter mycket Vitkål Tomat gurka Paprika Vitlök broccoli blomkål Svenskt kött Och mycket Vilt .
heinrich_stubel
CITAT (Motti @ 10-04-2012, 00:55) *
Man blir lite chokad (eller hur det stavas) över hur lätt en del tar på mat !personligen så tror jag att maten är viktig i längden ,kroppen är ditt tempel och den ska du vårda !Att leva på skräpmat och halvfabrikat tror jag grundar för cancer och andra sjukdomar .Riktig husmanskost och mat lagad från grunden där men vet vad maten innerhåller tror jag är väldigt viktig både för kropp och själ .Det händer att jag också äter Nudlar men det är sällsynt.Här lagar vi all mat från grunden och ratar halvfabrikat vi äter mycket Vitkål Tomat gurka Paprika Vitlök broccoli blomkål Svenskt kött Och mycket Vilt .

Nudlar kan iof vara bra mat, om man äter annat till. Paprika är bra pga främst c-vitamin. Tomat pga antioxidanter, samt vitamin A. Gurka är däremot mest vatten. Det andra är nra. Att du nämner att köttet är svenskt är helt irrelevant, eftersom svenskt kött inte är bättre, utan i många fall sämre, än t.ex. brasilianskt.

Ska man äta nyttigt så ska man helst inte köpa en massa skit från ICA, utan odla grönskaker själv, köpa allting färskt osv.
malcolm
Var det inte föräldrarnas matlagning det skulle handla om?

Min salig mamma var väl ingen mästare på mat men det fanns några rätter som hon var bra på bla. köttbullar och jag har aldrig lyckats få dem så trots otaliga försök. Får i kål var också en höjdare och hennes fläskkotlettermen i det stora hela lagar jag godare (nyttigare...?) mat än henne. Pappa stod ytterst sällan vid spisen men det finns ingen som kan grädda så tunna pannkakor som han och mina går bara sönder.
Jonazid
Hos min mor. Kokt potatis, köttbullar, brunsås, lingonsylt.

Min far inget minne direkt.
herkules
morsans pannkakor, tunna och frasiga i kanterna, stekta i smör, hon var helt suverän på matlagning, det fanns ingen maträtt mamma gjorde som hon misslyckades med.
jag är uppvuxen på husmanskost, mina barn också och nu lagar de mat från grunden av fräscha svenska råvaror.
det är inte så ovanligt som en del vill få det till.
pappa lagade aldrig mat.
Klint
Det som jag tyckte var godast när jag bodde hemma var mammas rotmos och fläsklägg tätt följt av kåldolmar mamma är suverän på mat tror allt hon gör är gott! På pappa skrev jag korv och makaroner för vet att han lagade mat nån enstaka gång och ja det var nåt jag gillade men har inget direkt minne av hans "kokkonst"
Ser fram emot receptsamlingen!
Mollis
Mammas köttsoppa älskar jag, stora bitar kålrot, morot, purjo, potatis och högrev, lite senap till.
Ugglemormor
Tyvärr finns det inga goda minnen av något maträtt .... mor var helt kass att laga mat och pappa kunde inte ens koka vatten ....... rotfl.gif rent av tur att jag överlevde ........ confused.gif
Mina bästa matminnen har jag från min gudmor som lagade såååå änglagod mat, samt den nyligen bortgångna mostern, som hade alltid goa kakor och god mat ..... både min man och jag saknar så den godhjärtade mostern ..... inte enbart för maten utan den varma famnen som hade plats även för mig........ -cry-.gif
Som barn hängde jag i hennes skjolar och tiggde kakor (fick styk sedan av min mor på hemvägen) och likadan var vår dotter att hänga i hennes skjolar när hon var liten ........... kompiskram.gif
Marc_And
CITAT (Motti @ 09-04-2012, 22:21) *
har inte så stor erfarenhet av min mors kokkonst men däremot min mormors hon hade platsat i Masterchef med sin mat och hon var överstyv på såser Vilt osv , såser särskillt där sägs det i min bekantskapskrets och hos mina barn att jag är bra på grytor och såser.
Lite svårt var det att svara på din ankät eftersom jag och min mammma bodde hos min Mormor och mormor var den som lagade mat oftast och min far har jag inte träffat så väldigt ofta men han var också bra på mat .Men matlagning ligger i generna hos oss särskillt vilt .
Mvh Motti

Tack för en bra kommentar.
Ville inte krångla till enkäten för mycket. Jag vill fokusera på maten, inte så mycket på vem som lagade. Att jag delar upp det med en mamma och pappa del är för att kunna göra en uppdelning på mat som pappor lagar respektive mat som mammor lagar (som en liten extra knorr), fast fokuset ligger på maten i första hand inte vem som lagar.
Har därför gjort följande tilläggskommentar till mamma-frågan:
I de fall du vuxit upp utan vare sig mamma eller pappa så kan du välja den vårdnadshavare du anser står närmast som din ”mamma”. Har du vuxit upp med bara din pappa så kan du svara ”0” nedan och gå till pappa-frågan. För alla andra tänkbara konstellationer av vårdnadshavare så välj bara någon som din tänkta ”mamma” och om det är fler än en välj en annan som en tänkt ”pappa”. Jag delar upp det med en mammadel och en pappadel är för att kunna göra en uppdelning på mat som pappor respektive mammor oftast lagar (som en liten extra knorr), fast fokus ligger på maten i första hand inte vem som lagar.

Och före pappa-frågan:
Har du vuxit upp med bara mamma (utan närvarande ”pappa” – eller motsvarande kan du svara 0 nedan). Tanken är att du skall svara från ditt perspektiv. Om du vuxit upp med bara en mamma så har du inte ätit din pappas mat och kan därför inte ha någon favoritmat från honom. Finns det en andra vårdnadshavare vid sidan om den tidigare angivna ”mamman” så kan du ange honom som ”pappa” oavsett formell titel (eller kön) på denne.

mvh
Marcus
malcolm
Missade att det var en enkät också men nu är den ifylld.
Marc_And
CITAT (malcolm @ 10-04-2012, 16:29) *
Missade att det var en enkät också men nu är den ifylld.

Tackar!
/Marcus
hattstugan

Har nu svarat på en trevlig ankät!!

Lycka till med arbetet!!
malcolm
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 18:29) *
Vem tror du att du är? Onödigt inlägg från din sida! Jag har redan svarat på enkäten och vem är du att förbjuda diskussioner? Läste att du desutom hade missat att fylla i enkäten slap.gif, så lär dig läsa igenom HUVUDINLÄGGET innan du späder på andras kommentarer i tråden!!! nono.gif

Har knappast förbjudit någon men vill du bråka så gör det fast via PM i så fall. sick.gif
Rihane
Mamma lagade god mat. Bäst var hennes lasagne, kycklinggryta och köttbullar. Det allra bästa var att hon inte var rädd att prova nya rätter.
heinrich_stubel
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 22:26) *
Eller kan vi mötas upp,
öga för öga,
man mot man.
Come an du bara! naughty.gif

Skärpning Benny, sånt här accepterars INTE på odla.
Huggorm
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 22:37) *
Jaha, ännu ett påhopp. Nu får det ta mig fan vara nog!
Heinrich, *Stintan*, malcolm - ni är alla anämlda för gruppmobbning.

Är du och Heinrich möjligtvis samma person med flera olika användarnamn?
heinrich_stubel

Nähe du, där satte du allt ändan i fel gasugn. Här kommer man till ett forum och är rolig, samt blandar det med att ge hjälpsamma och sympatiska råd till folk, och det enda folk gör är att klaga på en. Funderar på att lämna forumet för gott pga av alla dessa påhopp!

CITAT (Huggorm @ 10-04-2012, 22:52) *

Nej, jag är inte samma person som den där grinollen. Be admin kolla om du itne tror mig.
heinrich_stubel
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 22:59) *
Kallar du mig för grinoll? Och vad i fridens namn ska det betyda?
Jag har ingen som helst sympati för hur du känner, det ska du ha klart för dig.
Och vad grundar du det i om man får fråga?
(alla dessa fördomar... sleep.gif )

Vill inte ha din sympati heller, den kan du ge till bengalow, bungalow eller bengtbow eller vad den nu heter...
malcolm
CITAT (Bennys trädgård @ 10-04-2012, 22:26) *
Eller kan vi mötas upp,
öga för öga,
man mot man.
Come an du bara! naughty.gif

Tid och plats? coolgleam.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
malcolm
CITAT (Huggorm @ 10-04-2012, 22:52) *

... eller Bill och Bull... giggle.gif
malcolm
CITAT (Bennys trädgård @ 11-04-2012, 16:36) *
Halv åtta hos mig? cool.gif
... och var är det då?
Och då är väl du elake Måns då förstår jag... a0a.gif
Absolut biggrin.gif

Marc_And
Jag ville ju bara veta vad era föräldrar lagade för god mat… Inte behöver man börja bråka för det… crying.gif

Fyll i enkäten en gång till och skaka hand som vänner:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewfor...XcUdCZEp3NlE6MQ

mvh
Marcus
malcolm
Jag bråkar inte och svarar med glimten i ögat. flirting.gif
Marc_And
CITAT (Bennys trädgård @ 11-04-2012, 22:33) *
malcolm-> kompiskram.gif <-jag

Skönt att höra, blev lite orolig ett tag....

Än så länge bara 13 svar, så svårt att dra några slutsatser än, men det verkar som köttfärsrätter leder (köttbullar, köttfärssås etc).
Dessutom är trenden tydlig att pappor lagar mat mycket sällan, och när de gör det så är det ofta grillat som uppskattas.

Skicka gärna länken till vänner och bekanta så får jag mer underlag. Kanske en liten post på facebook-sidan?
rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif
Att fylla i enkäten är ett litet steg för den enskilde, men kan vara ett stort steg för mänsklighetens bevarande av god mamma-mat (och i några fall god pappa-mat)....

God natt från Marcus
malcolm
Pappa var förresten bra på att röka fisk också.
merlin68
"Vårt familjerecept" är ett potatis-päronmos. Stampad inte rörd giggle.gif Till detta serveras mängder med smörstekt lök som läggs ovanpå moset. Supergott! Receptet kommer från mammas mormors sida och är min mammas paradrätt när det ska vara billigt och gott smile.gif
Tikka
Nu har jag svarat på dina frågor som jag tyckte va bra smile.gif
merlin68
Jag hade gärna svarat men jag antar att han exkluderar utlänningars matvanor i sin undersökning confused.gif
Marc_And
CITAT (merlin68 @ 13-04-2012, 18:37) *
Jag hade gärna svarat men jag antar att han exkluderar utlänningars matvanor i sin undersökning confused.gif

Nej absolut inte. Varför tror du det??? Jag vill veta din favoritmat, oavsett om det är Injera, Zereshkpolo Ba Morgh, Gefilte Fisk eller Köttbullar med lingonsylt.

/Marcus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon