Fotograf Johanna
10-04-2012, 01:30
Jag har ett odlingskärl som rymmer 80-90 liter och där tänkte jag testa att odla jordmandel i år, men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Jag läste någonstans att de ska växa väldigt fuktigt, medan det på ett annat ställe stod att de ska ha sandig och porös jord. Och hur krävande är de när det gäller näring?
Finns det någon här som har erfarenhet av jordmandel och som kan ge mig lite tips om vad jag ska plantera dem i? Jag har tillgång till sand/smågrus, planteringsjord, brunnen kogödsel, egen kompost mm.
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2012, 07:13
De är inte kinkiga när det gäller jorden blanda det du har. 80-90liter låter dock mycket jord för jordmandel. Jordmandel måste förkultiveras så har du inte stoppat ner dem än måste du göra det snarast det tar tid för dem att gro. ca 3-4 små plantor per stånd är lagom. 3stånd i en 20liters svart hink är lagom odlingsvolym.
Fotograf Johanna
10-04-2012, 12:49
Jodå, jag har stoppat ner dem, men de har inte grott än.
Jag har försökt ett par gånger, men inte lyckats tror de har ruttnat. Använt plantjord med mycket torv och i kruka. Komm spröt, men sedan ruttnade de.
Fotograf Johanna
12-04-2012, 00:31
Det kanske kan vara en bra idé att ha lite luftigare, sandig jord då så att det inte blir för blött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.