Pingvinen_
10-04-2012, 11:49
Hejsan!
Jag går i tankarna på att bygga mig ett litet växthus i köket och skulle behöva lite hjälp. Det finns gott om ljus då fönstret är i söderläge. Det jag gärna skulle odla är någon form av chili, andra kryddväxter, körsbärstomater, jordgubbar eller andra goda saker som inte tar alldeles för mycket plats.
Att bygga ihop eller hitta ett lämpligt litet hus tror jag nog att jag ska lyckas med, funderar dock på vad man ska ha för belysning. Har sett lite LED och det verkar ju lovande, någon som använder sig av det och kan ge tips?
Funderar också på om det behöver ventileras på något sätt?
Och om någon har tips på lämpliga frön till de växter jag är intresserad av så är jag tacksam.
Välkommen till Odla!
Är det för värme, ljus el fukt du tänkte ha ett växhus inne? Oftast har man det ju ganska varmt ändå inomhus och fukten kan bli ett litet trassel i så små utrymmen. Det är mest just när fröerna ska gro som man behöver täcka med något för att behålla fuktigheten.
Kvar är då ljuset och det brukar ju oftast behövas extra belysning. Självhar jag enkla lågenergilampor men med högre W än de man normalt köper i affären. Det funkar i alla fall bra för mig - eller mina växter.
Ja, sedan har vi ju så klart den estetiska aspekten, det är rätt snyggt med ett litet odlingsutrymme där växterna frodas!
malcolm
10-04-2012, 16:18
Jag har odlat både chili och paprika inomhus utan växthus med gott resultat och det har inte alltid varit söderfönster.
Välkommen hit förresten!
Pingvinen_
10-04-2012, 21:38
Man tackar!
Då kanske jag helt enkelt ska skippa det här med växthus och bara satsa på belysning och god skötsel istället. Hur fungerar det med säsongerna när man odlar inomhus, kan man t.ex plantera i oktober och skörda i januari eller behöver man "rätta" sig efter årstiderna även inomhus. Vore riktigt trevligt om man kunde ha lite färska grönsaker hemma året runt, är det möjligt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.