Huggorm
Jämför de båda små plantorna på bilden, den ena är normalt utvecklad medan den andra har det blivit fel på. Dels är hjärtbladen ihopväxta, dels fick den inte två motstående löv som är normalt för lönnsläktet utan enbart ett. Vad tror ni, kommer detta kvarstå eller växer den ifrån det? Eventuellt är den lite långsammare i utvecklingen än sitt syskon också, men den grodde ett par dagar senare så jag är osäker. Det ser ju ut som om de grodde från samma "helikopter", men så vitt jag förstår är det normalt bara ett frö i varje sådan?

Är denna avvikelse känd inom lönnsläktet tidigare, kanske som någon namnsort? Jag tror att detta skall vara silverlönn, acer saccarinum, men jag är inte hundra. Krukan har stått ute sedan i höstas och det har blåst i vanliga lönnfrön också.
Cilla
Bra fråga till Tomas Lagerström, SLU.

Visar vikten av frökällor om inte annat. Tomas och andra har jobbat länge med detta, att få fram bra sådana för svenska förhållanden. www.eplanta.com.
Anders zon 1
Intressant! Kanske är det en motsvarighet till tvillingar bland djur - d v s att embryot i ett tidigt stadium av av fröets utveckling av någon anledning delats och att de båda delarna sedan utvecklats separat? Tror inte att det sammanväxta hjärtbladet säger något om hur plantan kommer att se ut sedan. Hjärtbladet har ju också bildats innan fröet grott och sammanväxningen visar nog snarare att det just blivit något fel i "fosterstadiet".
Huggorm
Ja, frågan är om den kommer fortsätta att bara sätta ett löv åt gången? Lönn sätter ju alltid två annars, ett på varje sida. Trädet kan komma att få ett ganska egendomligt utseende då.
Anders zon 1
Ja, fortsätter den att ha strödda blad istället för motsatta som lönnar normalt har så kommer det nog att se rätt konstigt ut, men jag misstänker att det inte kommer att hålla i sig när plantan blir lite större. Det här med hur bladen sitter orienterade verkar vara en väldigt stabil och djupt liggande egenskap hos växter. Det är ju egentligen inte bara det att bladen sitter fästade på ett visst sätt utan det beror på hur grenar och knoppar i grunden är uppbyggda. Det är ofta likadant i en hel växtfamilj så det ändras nog inte så lätt med bara en enstaka mutation.
Myosotis
Intressant, hoppas du visar bilder när den blivit större!
Huggorm
Det enda lövet har nu växt sig större än den andra plantans två. Den har även börjat utveckla nästa löv, men det är ännu för smått för att man skall kunna se om det är ett eller två
Huggorm
Jag råkade hitta ett inlägg på en blogg där en annan trädfantast fått tag på en planta av a. pseudoplatanus med tre motstående löv. Jag antar att det är samma sak som min planta, fast åt andra hållet så att säga. Det intressanta är att han jämförde det med att hitta en fyrklöver bland vanliga treklöver. Är det så enkelt?

Om någon råkar få nys om namnsorter inom lönnsläktet som har annat än de vanliga två motstående löven, så säg till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon