Full version: Plantera om rosor
Sara i Malmö
Planerar för fullt allt jobb som ska göras i trädgården den här våren/sommaren. Ett av dem är att plantera om tre små buskrosor som står precis vid vår altan i en liten igenväxt rabatt.

Kan jag gräva upp dem, fixa rabatten (dvs gräva upp och jordförbättra) och sen plantera dem på samma ställe, eller ska jag ta det säkra före det osäkra och inte plantera rosor där? De har stått där i minst tre år, för det är så länge vi har bott i huset, men jag misstänker att de stått där ett tag innan också.

Jag har läst här på odla.nu att man inte ska plantera rosor på samma ställe flera gånger i rad, gäller det även när det är samma buskar, eller är det bara när det är nya buskar?
Kajsa
Om du ska ha rosorna på samma ställe är det inte onödigt gräva upp dom, kan du inte rensa bort ogräs runt om rosorna och lägga på gödsel. Det kan vara svårt gräva upp rosor, rötter kan gå av och rötterna är alltid djupare än man tänkt sig, annars bra tid nu innan det blir varmare.
Själv har jag satt många nya rosor på samma ställen där jag haft andra, man kan byta en del jord i gropen men annars är det inget som gett sjukdomar. Har man haft stora buskrosor då får man väl gräva ut lite ordentligare så man får plats med ca en 50 l säck om man ska sätta en ny ros.
Sara i Malmö
Problemet är att de står så nära en vägg att de inte kan ta sig ordentligt. De är små och taniga och växer inte.
Min tanke var att gräva upp dem, fixa rabatten med rosgödning och sen sätta ner dem ca 20-30 cm längre ut från väggen för att de ska ha plats att växa på.
Kajsa
Gräv upp dom i så fall, lycka till !
KRT
CITAT (Sara i Malmö @ 10-04-2012, 16:19) *
Planerar för fullt allt jobb som ska göras i trädgården den här våren/sommaren. Ett av dem är att plantera om tre små buskrosor som står precis vid vår altan i en liten igenväxt rabatt.

Kan jag gräva upp dem, fixa rabatten (dvs gräva upp och jordförbättra) och sen plantera dem på samma ställe, eller ska jag ta det säkra före det osäkra och inte plantera rosor där? De har stått där i minst tre år, för det är så länge vi har bott i huset, men jag misstänker att de stått där ett tag innan också.

Jag har läst här på odla.nu att man inte ska plantera rosor på samma ställe flera gånger i rad, gäller det även när det är samma buskar, eller är det bara när det är nya buskar?

Så vitt jag har förstått är det främst om rosorna visat tecken på att vara sjuka, eller dött av något. Om dina rosor är friska varför inte sätta dem på samma ställe? Tycke det låter sunt att gräva upp, jordförbättra och plantera om, i ett något bättre läge tummenupp.gif
Rosorna kommer säkert m mycket bättre och frodas i sin nya jord!
Plater
CITAT (Sara i Malmö @ 10-04-2012, 23:41) *
Problemet är att de står så nära en vägg att de inte kan ta sig ordentligt. De är små och taniga och växer inte.
Min tanke var att gräva upp dem, fixa rabatten med rosgödning och sen sätta ner dem ca 20-30 cm längre ut från väggen för att de ska ha plats att växa på.

Jag har en Rosarium Uetersen som jag satte alldeles för nära en mur i söderläge, och den växte nästan inte alls. Grävde sedan upp den för att plantera den lite längre ut, och med rötterna riktade snett neråt från väggen. Det gjorde enorm skillnad! Rosor som står i suboptimala förhållanden blir oftast ganska bedrövliga, så jag tycker absolut du ska rätta till misstagen även om det kostar ett år i tillväxt.
Bassam
Hej

Du kan göra om du:
1 Att försöka ta 90 procent av sug rötter, på grund att de ligger på sidan.
2 beskära lite för att gör balansen mellan rötter och grönskar.
3 vattna bra första tre veckor efterflyttning.

H.Bassam
Sara i Malmö
Tack för era svar...

Nästa fråga då... ska jag ta rosjord eller vanlig planteringsjord och rosgödning? Jag kommer gräva bort den befintliga jorden och lägga dit ny jord i rabatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon