AnniiPannii
Har fått en massa plantor jag beställt och just nu står alla perenner och även två klematis och två barrotade rosor ute i pappkartonger med halm runt. När kan man sätta ner dem i backen, nu?
Ingen tjäle i marken och mellan 5 - 10 grader just nu.

Tacksam för svar snabbt så jag inte dödar dem tongue.gif
octachoron
Barrotade rosor går bra att plantera ner i jorden på em gång. Om det skulle komma en rejäl frost så kan du eventuellt behöva skydda delarna ovan jord.
Perennerna beror väl på hur utslagna de är. Om de kommer från växthus kanske de kan få en chock av det kalla utomhusklimatet. Samma för klematis.
Ålgryte
Jag ringde Odla i Sösdala när jag fått mina perenner före påsk eftersom jag hade samma funderingar. De svarade att perennerna skulle klara sig ute trots kylan. Ju fortare de kom i jorden dessto bättre för dem!

Så jag satte mina perenner i krukor i skyddat läge utomhus. Hoppas de klarar sig i aprilvädret rolleyes.gif
KRT
Barrotade rosor fick jag innan påsk från Flora Linnea och de står i backen och har tom fått större knoppar, så det är nog inga problem att sätta dem nu.

Perenner har jag planterat både tidigt förra våren och sent i höstas (typ början av december) samt i januari, innan det frös. Så länge plantorna är i VILA, är det inga problem att sätta dem i marken (så länge man kan gräva förståss smile.gif), faktiskt upplever jag att det är bättre att plantera tidigt (eller sent) eftersom de då är "på plats" i jorden när temperaturen blir rätt och de börja växa. Dessutom regnar det ofta en del vid denna tid och man behöver inte tänka så mycket på vattning tummenupp.gif
hoppfaderallanlej
Det går att plantera växter när som helst på året... Förutsatt att det är tjäl och snöfritt...
Problemet är dock att en växt i vila bara blir "vinterförvarad" i jorden om den sätt sent på året eller riktigt tidigt... För att rötterna ska börja växa och växten ska etablera sig behövs mildväder typ vårtemperatur...
Generellt kan man säga att växter inte ska planteras efter mitten på september om man vill ha den etablerad före vintern...Och vad är då fördelen med att den etablerar sig... Jo, främst att minimera uppfrysningsskador eller att vilda djur som söker mat drar upp hela plantan som utsätts för torkskador ovan jord när stark vinter/vårsol skiner...

Sätter man växter under den kyligare perioden bör man hålla koll på tjälen och om plantorna "lyfter" ur jorden... Då måste den antingen grävas ner igen eller täckas... Uttorkningen går snabbt med vind och solpåverkan...

Lycka till... Plantera du, men kolla ofta till dina raringar...
Shabbadang
En artikel i ämnet: http://blogg.perenner.se/2010/04/26/kan-jag-plantera-nu/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon