*Charlotta*
Hej!
Har just suttit ett par timmar och skissat på ny köksträdgård. Fyra rejäla odlingsbäddar, odling runt om och lite extra jord till 28 meter häck.
Suck, blir hur mycket jord som helst...
Var handlar ni när det kommer till ca 6 kubik?
Hagby har jag hämtat kärrvis hos förr, men det blir ett antal vändor.
Dessutom är jag osäker på om jag ska ha deras hagby-mull, hagby-jord eller anläggningsjord?

Har ni några tips att komma med så jag inte ruinerar mig helt sad.gif
Flemming
Blev tvungen att kolla var /du ni är hemmahörande.
http://www.blocket.se/stockholm/Jord_masso...m?ca=11&w=1
Samma ort och det är tydligen gratis !
Annonsen är från 31/3-2012
Annars skriv matjord, jord och glöm inte skriva bortskänkes...
Många bygger hus och har inte plats för jorden som dom gräver upp,vilket ibland kan bli till BORTSKÄNKES !

Ibland särskriver dom "Jord massor"
I det här fallet blev det faktiskt rätt, massor av jord ...
Eva i Västerås
Men kolla för allt i världen.
Det brukar inte vara matjord som sälgs/skänks som jordmassor, utan oftast fyllnadsmassor. Det som är under matjorden. Matjord vallas av och läggs tillbaka sen.
fridsbacka
dikes rens borde funka med , bönderna här hemma har grävt alla diken nu , matjord är ju det översta lagret på en åker , jord som brukats , längre ner kommer inte alla micro organismer , tror det var så =) . Vi kan även köpa släpvagns vis med här uppe
smuleborg
Riktigt bra jord finns knappast att köpa.

Hämta gratisjord (av någon jag inte känner väl) skulle jag inte göra. Kvalitén? Vad är det för rotdelar/frön i den, ingen vill få in kirskål o.s.v. Mördarsniglar? Annat elände.
*Charlotta*
Tack för alla tips!
Men hur gör du Smuleborg, vi bor rätt nära varandra misstänker jag, var får du tag i bra jord?
Ska genast smälla ihop en bra kompost men det tar ju sin tid att få färdig kompostjord.
EKLO
En undring: varför måste du köpa/skaffa jord, är det ingen jord där du ska odla, som du bara kan bättra på år efter år med kompost?
HelénE
När jag ska ha så mycket jord, då handlar jag den på Hagby.
De har bra jord som inte brukar vara massa ogräs i.

Ska du inte blanda ut jorden med redan nu befintlig jord så köper du Hagbyjorden.

Helén
Peztis
Kolla hur mycket det kostar att få det hemkört också.
Du kan kolla med t ex Märsta Förenade, de brukar ha ganska OK priser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon