Full version: Berg utan "knorr"
leif
Hej!
Kan Ni hjälpa mig med tips på vad jag skall göra med mitt urtråkiga berg?
Titta i mitt album under "Berget"

Tack på förhand

/Leif
Tittiluringen
Vackert...
jag skulle nog göra en krukodling och ställa på berget... för dom vackra hällarna måste få synas tycker jag.

Lägg ut bild när det blivit nåt oavsett vad.

Kram Tittiluringen smile.gif
TeliaNet
bygg nåt på berget tex en altan eller ett växthus
leif
Oj! Vad snabb Du var!! Härligt med snabba svar. Tack så mycket. Har Du förslag på vilka växter?
Fler bilder kommer under våren, jag lovar.

/Leif
Berith
Olika sedum och taklök skulle vara vackert där! smile.gif
yla
jag tycker också det skulle vara fint me krukor me blommor så att berghällen får fortsätta att synas
berg är vackert
har inte hannele fina bilder på sitt blommande berg
leif
Ursäkta en korkad fråga: Vad är sedum?
/Leif
Fenja
Jag skulle göra ett stenparti, du kan lätt mura upp små "jordfickor" med knytnävsstora stenar och murbruk. Det finns ganska gott om torktåliga växter som du skulle kunna använda där. Min syster har en liknande berghäll på sin tomt där hon gjort så och det är jättefint! Hon har planterat till exempel: Aubretia, mossflox, olika sedumarter (fetbladsväxter), astillbe, revsuga, ljung, fjäll-, alpvallmo, edelwiess, dagliljor, martorn, bolltistel och olika lökar.
Lycka till!
Fenja
Berith
Här kan du läsa om sedum - Virtuella floran - alla länkar till höger har tyvärr inte bilder.

Jag har några olika, bl.a. kaukasiskt fetblad (bilden hämtad från V.f.)
nilla
CITAT
Olika sedum och taklök skulle vara vackert där!

Precis min tanke! Och kanske en Fjällbrud - jättefint mot berget.

Gunilla
Hannele
CITAT (TeliaNet @ 16-03-2004, 17:47)
bygg nåt berget tex en altan eller ett växthus
Nej...!
Göm inte ditt underbara berg.
Det finns inga berg utan knorr! rolleyes.gif
Olika gräs vid foten kanske skulle vara fint? Ha inte bråttom... fundera.
Låt mossa, taklök och sedum växa. Olika färgers mossflox vid skrevorna.

Vi bor sä här:

Det är en konst att få ett berg att blomma!
leif
Hej igen!
Det är helt otroligt vilken intensitet det är på detta forum. Man hinner knappt lägga in en fråga så kommer det MASSOR av vettiga svar. Tack alla Ni som svarat. Och Ni som INTE svarat, gör gärna det.
Man blir så himla inspirerad av alla förslag så man kan knappt bärga sig till våren.

/Leif wub.gif
Anna-C
Ååå, vilken härlig berghäll du har! wub.gif

Jag skulle "måla" den med Mossflox i olika färger (och/eller olika fetbladsväxter), se här:
Mossflox

Och så den där vanliga, gula, revande växten som jag just nu totalt glömt namnet på... sad.gif Penning??? Vad heter den!? mad.gif wacko.gif

Ett litet fågelbad i nån av bergsvackorna?
Timjan? Som doftar så gott om man trampar på den ( lite lagom försiktigt smile.gif )
Sylvia
Du råkar inte ha en rejäl, gammal bykgryta eller en ekfatshalva? Gör en eller ett par rejälä sommarblommeplanteringar och ställ på berget! Berg i dagen är en tillgång som måste tas till vara!
Gunvor Nilsson
Oooo, om jag hade ditt berg så skulle jag göra ett litet "vattenfall" som går från en liiiten murad (?) damm på mellanplanet och vattnet skulle rinna eller sippra ner i springorna i mittet ner till en större damm vid foten av berget! Det ser ut som att det finns möjlighet att gömma slangar på den vänstra sidan av berget så du kan ha en liten pump som cirkulerar vattnet. Uppe på avsatsen en liten stenbänk och växter i tunnor ev. ett litet lövträd också. Vid kanten av den nedre dammen prydnadsgräs och blommor.
Så skulle mitt berg komma att se ut!
/Gunvor tongue.gif
nilla
CITAT
Och så den där vanliga, gula, revande växten som jag just nu totalt glömt namnet på...  Penning??? Vad heter den!?

Lysimachia-penningblad?

Den är fin, och sprider sej villigt.

Gunilla
Hannele
Blev det något gjort i sommar, Leif?
fruberglund
CITAT (Gunvor Nilsson @ 17-03-2004, 08:20)
Oooo,  om jag hade ditt berg så skulle jag göra ett litet "vattenfall" som går från en liiiten murad (?) damm på mellanplanet och vattnet skulle rinna eller sippra ner i springorna i mittet ner till en större damm vid foten av berget!

Ja, ett vattenfall skulle vara fint.

Och ditt berg är underbart fint som det är även fast lite blommor inte skulle skada. Sten är ett av de vackraste material som finns i naturen och med rätt blommor kan man framhäva det väldigt fint.

Om du inte vill ha en damm så tycker jag också ett stenparti är på sin plats smile.gif

Här är några olika stenpartiväxter jag har.

Rosenbräcka.

Thymus, får små lila blommor, den är nog min favorit.

Alla mina är lågväxande men det finns lite högre om man vill ha lite mer höjd.

Finns det gott om jord så är ju lökväxter väldigt fint till våren smile.gif

Lycka till!
tomba
tjabba Leif. Du ser ut att ha en intressant tomt med stora höjdskillnader. Om du inte redan har det, skulle det passa bra med sedum odling (taklök, fetknoppar mm. de tål torka mycket bra, de till ock med kräver det)
om du får skulle du kunna låta någon klängväxt dölja staketet. beroende på zon: humle, pipranka, klematis eller dyl. önskar dej all lycka med projekten och hoppas få se resultatet senare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon