cocosboll
11-04-2012, 08:45
Har sått lite frön i en pluggbox, har vattnat och satt på locket. Nu när jag kollar så har det blivit lite mögel i odlingen, vad är fel? Ska jag inte ha locket på helt? Och är det bara att ta bort möglet?
Ibland finns det mögelsporer i själva jorden, även om man köpt ny.
Ett gammalt knep, ofta förekommande här på Odla, är att spraya med Atamon-lösning. Sök med sök-funktionen med *mögel* så kommer det fram många råd.
Vädra mer, öppna locket helt några dagar, och ha sedan alltid locket på glänt.
..............
Tips: Odlas sökfunktion är tyvärr väldigt seg och långsam. Det går snabbare med Google. Sök med "odla.nu mögel jord" så kommer du snabbare till odlas inlägg och artiklar.
CITAT (RitRat @ 11-04-2012, 10:36)

..............
Tips: Odlas sökfunktion är tyvärr väldigt seg och långsam. Det går snabbare med Google. Sök med "odla.nu mögel jord" så kommer du snabbare till odlas inlägg och artiklar.
Lite OT.
Oj vad snabbt det gick, vilken skillnad. Tack för tipset
cocosboll
11-04-2012, 10:04
Oki, ska genast söka! Måste vara jorden isf, har inte gått många dagar.
Hoppas odlingen tar sig, sist misslyckades jag helt :/
Luftigare i boxen rekomenderas! Den blir gärna lite väl blöt tycker jag innan det börjat växa ordentligt, jag duschar väldigt sparsamt och kollar ofta i början. Vädrar om det blivit för blött, med locket av. När det börjat växa ordentligt kör jag vatten underifrån emellanåt.
Anja Danmark
25-04-2012, 06:16
Låget på en pluggbox kan sættes på to måder - den ene lukker helt, og den anden giver luft i to af siderne.
Måske har du fået sat det forkert på?
ingrid fuxwall
25-04-2012, 19:17
När jag fick mögel i pluggboxen så strödde jag ut lite grov sand över jorden och sedan blev det bra i slutändan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.