EKLO
Hej,

Eftersom jag nyligen blivit intresserad av att skaffa prenenner (nya rabatter där det inte passar m grönsaksodling) men inte har bil, har jag upptäckt mig allt oftare sitta och dregla lite lätt över perennerbilder på nätbutiker - men jag har aldrig beställt.

Har ni goda erfarenheter? I dag tänker jag t ex på själva odla.nu - där finns flera sorters nävor som jag är intresserad av.

Funkar plantorna bra enl. era erfarenheter? Jag kan ha lite svårt att snabbt komma till uthämtningsstället, hur lång tid kan man räkna med att växter står sig i paket på det där sättet?

Och vad har de eg. för storlek - blir det tumnaglar så att man måste köpa väldiga massor för att fylla ut en bit jord tro? Och är priset okej jämfört med fysiska butiker? ... Ja, ni fattar, jag är ny på området och vill gärna ha lite synpunkter
Anki V
Jag har handlat rätt mycket av Odla och generellt så har jag alltid varit nöjd med de växter jag fått. Någon gång har det varit några irisar som det inte varit något liv i och en gång saknades det några växter. Det är i alla fall inga problem att få kontakt och att få reklamera.

Växterna man får är vilande rötter och jag brukar kruka dom först så jag kan ha lite kolla på vattning och om det finns liv i dom. Det tar sin lilla tid innan det blir en hygglig planta men många blommar första året.

Köper man pluggplantor så är det lite annorlunda då får man nog räkna med att krukodla småttingarna några månader eller tills de är stora nog att flytta ut.

Rekommendationen är att hämta ut paketet så snart som möjlig och jag kan inte uttala mig om hur länge man vågar låta det ligga på ett varmt utlämningsställe. Min leverans har som mest legat två dagar efter SMS-aviseringen och det har inte varit något problem.

Hortogren har jag också handlat ifrån och där fick man plantorna krukade och leveransen hemkörd……om jag inte mins fel. Nöjd var jag i alla fall!

/Anki
KRT
Jag har också köpt en del perenner från Odla, och kvalitén har varit god.
Köpte några julrosor (småplantor) tidigt i förra hösten, och dröm om min förvåning när jag upptäckte att de faktiskt blommar nu, mindre än ett år efter plantering.

Det mesta har dock varit vilande rötter/knölar och de har kommit upp när de ska, någon astilbe var väldigt sen, men den kom upp och blommade som den skulle.
Att några nävor sedan har försvunnit för att jag har råkat rensa bort dem är inte Odlas fel smile.gif

Jag har alltid hämtat plantorna direkt, de rötter/knölar jag beställt från odla (har varit packade i plastpåsar med lufthål, och torra - tvivlar på att de mår jättebra på posten någon längre tid, men någon-några dagar går säkert bra tummenupp.gif

Har också beställt barrotade rosor från Flora Linnea, och de kom i fint skick med små bladknoppar på. De var väl inlindade i plast så de skulle nog klarar en vecka på uthämtningsstället...
octachoron
När jag beställde från odla så blev det väldigt små pluggplantor spm krävde krukodling en sommar innan utplantering. Nu har de blivit stora och fina så jag tycker det har gått bra:-)
Dock så dog alla anisisop (Agastache) under vintern, nu har jag lärt mig att det inte är något för mitt klimat.
EKLO
Tack för snabba och tydliga svar - mitt sug ökade.

men priset svarade ingen på - vad jag förstår är nätplantorna ofta mkt mindre, kanske svårt att jämföra priset med plantor man själv köper på plantskola?
Anki V
Jag tycker det är svårt att jämföra.

Hos Hortogren kostar en planta ungefär som tre hos Odla.....men då är hortogrens krukade och oftast större och färdiga att sätta ut. Sen tycker jag urvalet hos näthandlarna oftast är större/bättre än det som finns på Blomsterlandet och Plantagen.

Här i Sundsvallstrakten saknas en riktigt bra leverantör av perenner. Jag gissar att det ser lite olika ut var man bor i landet.

/Anki
ingrid fuxwall
Har bara köpt från odla och allt har tagit sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon