Lilltuna
hej!
jag tänkte fråga om det finns någon som har bra koll på cyklamen?
min farfar var trädgårdsmästare och expert på dem, tyvärr har jag aldrig träffat honom och expertisen verkar inte gått i arv... jag har tre knölar kvar som han har sått och odlat upp, de är troligtvis 40-50 år gamla.

en av dem har slutat producera blad och knopp, de har inte gett ifrån sig jättemycket grönska på sistone, jag är dålig med att komma ihåg näringen. de har fått vatten regelbundet och jag har gett dem ny jord ifall de behövde, större delen av knölen är hård men aningen mjuk på ena sidan. de står i norr fönster men får även ljus från väster.

kan jag få den att överleva?

snälla hjälp någon, jag vill inte att den ska dö =(

mvh Linda
Bengt i Särö
CITAT (Lilltuna @ 11-04-2012, 12:31) *
hej!
jag tänkte fråga om det finns någon som har bra koll på cyklamen?
min farfar var trädgårdsmästare och expert på dem, tyvärr har jag aldrig träffat honom och expertisen verkar inte gått i arv... jag har tre knölar kvar som han har sått och odlat upp, de är troligtvis 40-50 år gamla.

en av dem har slutat producera blad och knopp, de har inte gett ifrån sig jättemycket grönska på sistone, jag är dålig med att komma ihåg näringen. de har fått vatten regelbundet och jag har gett dem ny jord ifall de behövde, större delen av knölen är hård men aningen mjuk på ena sidan. de står i norr fönster men får även ljus från väster.

kan jag få den att överleva?

snälla hjälp någon, jag vill inte att den ska dö =(

mvh Linda

Hej Lilltuna.

Ja det är inte lätt med cyklamen,men det är så att den vill vila ett tag,så ställ den svaligt sparsamt med vatten.
Det går även att sätta ut den i rabatten halvskuggigt nu på våren när natt frosten är över och tänk på att inte sätta knölen för djupt,gärna med lite sand runt knölen,så den inte ruttnar.
Lycka Till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon