Full version: Dominerande gren
Jan af Lisö
[attachment=69092:IMG_9742a.jpg]
Jag har en Amorosa på A2 som i år fyller 10 år och som skall beskäras kommande helg om vädret blir bra. Jag har dock ett problem, min Amorsa har en dominerande gren som växer snabbare än toppen, är grov och fin och har också en massa sidogrenar.

Jag har beskurit den varje år så att den skall hålla sig lägre än toppen, men undrar om det är rätt strategi ? Grenen blir ju rätt så grov och grövre än huvudstammen i sina övre delar.

Vad skall jag ha för strategi vid beskäring, skall jag låta grenen växa snabbare än toppen, eller skall jag tukta den ännu hårdare?

Jag tänker beskära nu och inte i JAS för att trädet skall fortsätta växa bra.

Grenen t.v. på bilden.
Cilla
Jag skulle inte säga att det är att den grenen vill kappa med toppen som är det viktigaste att ta ställning till eller som kräver mest tänk.

Det du måste ta ställning till är om du i framtiden vill kunna sitta, klippa gräs och gå under kronan. de lägsta grenarna sitter mycket långt ned, och de kommer för alltid sitta där men bli grova och långa, 5-7 meter ut från stammen åt alla håll. Bättra göra något nu när trädet är i sin ungdom och växer/övervallar snabbt, än när det är äldre, grenarna är grova och snitten bliir stora.

Det ena sättet är att år från år ta bort ett par, tre av de nedersta grenarna från stammen. Då ryker den gren du hittills gjort lätta toppningar i först, pga den är grövst och man inte vill att snittet ska bli ännu grövre. Och då är JAS bäst eftersom det är ett stort snitt.

Det andra sättet är att behålla den låga förgreningen men skära dem så att kronan breder ut sig senare, dvs högre upp i kronan. Då kan beskärningen inrikta sig på att uppnå detta, där det gröna är det du har kvar. Om du skär nu på våren är detta lite för mycket att ta på en gång men du kan troligtvis, men det unga träd och den goda tillväxt du har, ta nästan allt. Viktigast är att inte lämna det grövsta till senare år, då blir snitten onödigt större.

Nästa år kan du korta in grenarna, det ser också ut att behövas. Här är det grundstrukturen som skärs fram och den kommer ju att bli grov och ska kunna bära upp allt sedan. Den behöver vara lite grövre i förhållande till sin längd än vad trädet bygger själv, därför kortar man in.

Men man kan inte göra allt på en gång, och det ser jag ju att du vet.

Däremot är det så att I ETT YNGRE ÄPPELTRÄD TAR MAN BORT PROPORTIONERLIGT MER ÄN I ETT ÄLDRE. Att ta bort en så här stor andel i ett vuxet äppelträd skulle inte vara bra.

Förslag på att sträva efter om du behåller de mycket låga stamgrenarna (ungefärligt och idémässigt, jag ser ju inte trädet från alla håll eller detaljer som kan spela roll):

Jan af Lisö
Cilla, jättetack att du tog dig tid att titta på min Amorosa. Vad gäller trädets uppstamning så är det tänkt att börja i år och jag ska ta bort de 5 nedersta grenarna under de närmaste fem åren, en gren per år. Det är ungefär de grenarna du rödmarkerade.

Den gren som är rödmarkerad av dig längst ner till höger skall bort i år. Den skall bort nu för snittets diameter blir inte mer än 3-4 cm. Den skall bort i april för jag klarar inte av att skära i trädet under JAS när det bär otroligt vackra äpplen.

Insåg behovet av uppstamning i höstas de de nedersta grenarna nästan låg på marken under fruktens tyngd.

Jag vill ändå återkomma till min ursprungliga fråga, för "problemgrenen" har du markerat grönt, det är den gröna till vänster, hur mycket borde denna toppas ????
Cilla
CITAT (Jan af Lisö @ 11-04-2012, 21:27) *
Cilla, jättetack att du tog dig tid att titta på min Amorosa. Vad gäller trädets uppstamning så är det tänkt att börja i år och jag ska ta bort de 5 nedersta grenarna under de närmaste fem åren, en gren per år. Det är ungefär de grenarna du rödmarkerade.

Jag skulle gått lite snabbare fram än en gren per år. Detta pga att trädet har god tillväxt, vilket också betyder att grenarna blir grövre och därmed snittet ju längre du väntar.

Jag vet att det kan skära i hjärtat, man vill gärna att trädet ska se ut som ett stort träd också som litet. Men du ska se vad som sker om du detta år tar lite mer, nedifrån eller som jag föreslår. Då utvecklas kronan högre upp snabbare, och i sensommar kommer du se det - kronan har rundat till sig igen, fast högre upp.

Den gren som är rödmarkerad av dig längst ner till höger skall bort i år. Den skall bort nu för snittets diameter blir inte mer än 3-4 cm. Den skall bort i april för jag klarar inte av att skära i trädet under JAS när det bär otroligt vackra äpplen.

:-) Mman måste skära med hjärtat också, jag vet. Själv har jag större plroblem att skära bort BÅDE blom och frukt, som man ju gör med vårvinterbeskärning... Men april, är det inte lite sent? Bättre skära innan knopparna sväller!

Insåg behovet av uppstamning i höstas de de nedersta grenarna nästan låg på marken under fruktens tyngd.

Att de låg på marken beror inte i första hand på behovet av uppstamning. Jag kan tänka mig att om det fanns fruktanlag och frukt i hela trädet så böjde sig alla grenar en hel del. Inte fel att de böjer sig för det är de gjorda för, men ditt träd har som helhet för långa, gängliga grenar för deras längd. Skär mer :-) (trodde jag inte att jag skulle behöva skriva här!).

Behovet av uppstamning, dvs att ta bort de lågt sittande grenarna och skära upp de lågt sittande som du behåller, finns för att de kommer att växa på längden och bredden, förgrena sig som tak och bli 7 meter långa från stammen och ut. Gå ut 7 meter från stammen. Vandra runt trädet i cirkel på 7 meters avstånd. Vill du kunna använda den här delen av tomten? Då måste du få upp kronan och skära upp grenarna. Hellre nu än om 5-10 eller 20 år när de är grova och du blir tokig på att de sitter där!

Jag vill ändå återkomma till min ursprungliga fråga, för "problemgrenen" har du markerat grönt, det är den gröna till vänster, hur mycket borde denna toppas ????

Jag gissade att du inte skulle gå med på att ta bort den helt. Egentligen skulle det gjorts för några år sedan. Och när den nu blivit grov finns en annan variant, den som jag skissade. Du behåller den men tar bort alla grenar som växer ut från den, så att kronan börjar högre upp på den grenen.

Ett annat år, t ex nästa, kan du toppa den och se till att den inte konkurrerar, men det är inte det mest akuta i år.
Jan af Lisö
Idag sågade jag av den nedersta grenen på höger sida samt en av de rödmarkerade på vänster sida. 2 till skall bort under JAS. Tyckte faktiskt inte att saknaden märktes speciellt mycket på trädet. De övriga som skall bort i år skall kartgallras till 100%.
Cilla
Låter bra! Man bygger upp bästa känslan för hur mycket man ska ta genom att lära lite och att vara med och kring trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon