CITAT (Gunilla T @ 11-04-2012, 17:05)

Detdär ser inte så trevligt ut - en gissning är att tujorna drabbats av frystorka om du inte skyddat dem från vårsolen.
När solen börjar bränna på tidig vår vill de städsegröna växterna börja suga upp vatten - är tjälen kvar i jorden går detta inte och växterna får torkskador.
Det som är brunt är dött, dessvärre ser det ut som att hela grenar strukit med. Tujorna bildar inte nya skott om man klipper bort allt grönt så jag skulle korta in kvistarna till att börja med för att se om det finns liv i dem.
Japp så är det. Kombination frystorka och torkskador. Mycket vanligt på nysatt tuja första vårvintern.
Blåkorn kan förvärra. Nysatta vedartade växter ska inte ha näringstillskott första åren (om man inte konstbevattnar på vetenskapligt utmätt sätt) och blåkokrn är heller inte sedan bra komponerat för vedartade växter.
Nu är det inte blåkorn som för tillfället är boven. Jag skulle tro att de du köpt plantorna skulle rekommendera dig att omedelbart skugga tujorna med t ex juteväv. Sätta på droppbevattningen.
Sedan skulle jag rekommendera dig att ta reda på när du måste uppvisa skadade plantor för de du köpt av för att få hjälp med ersättningsplantor. Det brukar vara 1 juni. Kolla om du fick skuggningstips vid köpet, fick du inte det tycker jag att du med en så stor beställning borde ha fått noggranna instruktioner.