sgadrian
Hej,

planterade i höstas 120 st thuja brabant. Dessa gödslade jag för c:a 2 veckor sedan med blåkorn.

På vissa plantor har nu yttersta barren blivit bruna(se bild). Är det pga för lite vatten eller vad kan det vara? Ska man klippa detta eller bara låta det vara?

Sedan har vissa fått en del väldigt ljusa och torra grenar(se bild 2) ska jag klippa dem eller låta dem vara?

mvh,
Sven
Huggorm
Det kan mycket väl bero på torka ja. Om du planterade i hösta har dina plantor inte hunnit utveckla några riktiga rötter, och speciellt inte om de var barrotade från affären. Vårsolen har skinit ganska bra den här våren, och det torkar ut vintergröna växter som inte lyckas suga i sig vatten. Vattna noga hädanefter! Däremot skulle jag nog inte klippa bort något ännu, det som är dött ramlar bort av sig själv när det blivit varmare och tillväxten kommit igång.
Gunilla T
Detdär ser inte så trevligt ut - en gissning är att tujorna drabbats av frystorka om du inte skyddat dem från vårsolen.

När solen börjar bränna på tidig vår vill de städsegröna växterna börja suga upp vatten - är tjälen kvar i jorden går detta inte och växterna får torkskador.

Det som är brunt är dött, dessvärre ser det ut som att hela grenar strukit med. Tujorna bildar inte nya skott om man klipper bort allt grönt så jag skulle korta in kvistarna till att börja med för att se om det finns liv i dem.
jaj-51
Ser ganska normalt ut, brukar bli lite sånt på min häck också.
Inget att bry sig om

Första åren vattnade jag lite i sommartorkan, nu får den klara sig själv frånsett att jag klipper den när orken är tillräckligt stor.
Cilla
CITAT (Gunilla T @ 11-04-2012, 17:05) *
Detdär ser inte så trevligt ut - en gissning är att tujorna drabbats av frystorka om du inte skyddat dem från vårsolen.

När solen börjar bränna på tidig vår vill de städsegröna växterna börja suga upp vatten - är tjälen kvar i jorden går detta inte och växterna får torkskador.

Det som är brunt är dött, dessvärre ser det ut som att hela grenar strukit med. Tujorna bildar inte nya skott om man klipper bort allt grönt så jag skulle korta in kvistarna till att börja med för att se om det finns liv i dem.

Japp så är det. Kombination frystorka och torkskador. Mycket vanligt på nysatt tuja första vårvintern.
Blåkorn kan förvärra. Nysatta vedartade växter ska inte ha näringstillskott första åren (om man inte konstbevattnar på vetenskapligt utmätt sätt) och blåkokrn är heller inte sedan bra komponerat för vedartade växter.

Nu är det inte blåkorn som för tillfället är boven. Jag skulle tro att de du köpt plantorna skulle rekommendera dig att omedelbart skugga tujorna med t ex juteväv. Sätta på droppbevattningen.

Sedan skulle jag rekommendera dig att ta reda på när du måste uppvisa skadade plantor för de du köpt av för att få hjälp med ersättningsplantor. Det brukar vara 1 juni. Kolla om du fick skuggningstips vid köpet, fick du inte det tycker jag att du med en så stor beställning borde ha fått noggranna instruktioner.
sgadrian
Ok tack för tipsen!

Behöver jag verkligen sätta väv nu? Någon tjäle är det ju inte tal om(bor i Lomma). Men om hur länge ska jag låta den sitta på?

Ska dra igång vattningen rejält, vad rekommenderar ni? Läste här på forumet att 20 liter/planta en gång i veckan är något som brukar behövas.
Cilla
Skicka bilderna till försäljaren och fråga om dennes rekommendationer. Samtidigt frågar du om hur länge deras garanti gäller, inbytesrätten alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon