Hultan
Hej hopp!
Har nu ntligen flyttat till en lgenhet med liten tppa, och jag har stora planer! r en nybrjare nr det kommer till odling, har tidigare bara odlat smsaker p balkongen. Nu har jag ftt tag i 8 pallkragar smile.gif jag har tv funderingar som jag hoppas att ni kan hjlpa mig med.

1. Kan jag fylla ut i botten med skrp frn min marsvinsbur? Jag tnkte stapla kragarna 3 eller 4 p varandra fr bra arbetshjd men vill inte fylla allt med jord p.g.a ekonomi. Undrar drfr om jag i hlften kan ha marsvinsspillning, h, halm och toaltt ( papperspellets) sen p med kogdsel och sen planteringsjord? r det klokt eller oklokt? Tnker mig att marsvinsspillning borde vara typ som hstgdsel.

2. Jag vill grna ha kragarna intill kksfnstren. Bor i bostadsrtt. Kan man stlla dom nra fnstret/husvggen eller r det dumt? Tnker p om det kan skada huset p ngt vis? Om det kan skada, hur nra vgar man stlla dom?

Tacksam fr svar!!
Meriona
S mycket gdseleffekt tror jag inte att det r i marsvinspluttar, de ter ju oftast upp dem en gng fr att f ur nringen en gng till liksom. Men dremot borde det funka ypperligt som bottenfylle.
CillaM
Stll inget fr nra husvggarna, aldrig bra. Rkna med 50 cm avstnd frn vgg till pallkrage, fr skerhets skull. O se till att rensa rent mellan vgg o krage d o d.
Eva i Vsters
Jag har haft marsvinsavfall som botten i odlingsldor och som bas i kompost s lnge vi hade marsvin.
Det gav jttebra jord, lucker och fin. Vi strade med kutterspn, men vilket organiskt str som helst r nog bra.
Du br fixa en kompost fr att ha fortsatt tillgng till gdsel och jord.
Det rcker med marsvinsgdsel, strunta i kogdseln.
Det r inte "kulorna" utan urin, hrester och str som ger allra mest gdseleffekt.
Men det blir ju inte s mycket fylle i ldorna p en gng om du inte har mnga marsvin. Du kanske ska frska f tag p ett lass hstgdsel? Stallen och ridskolorna fr nstan alltid betala fr att bli av med gdseln, s dom r glada att bli av med lite.
2-3 sckar per krage gr det t, s med 3 kragar p varann blir det 6-8 sckar per lda. Sedan 1 pse plantjord ovanp, som INTE ska blandas ner. Den jorden kan du s i, kanske med lite sand eller sjord i sjlva raderna fr snt som gror riktigt sakta (t.ex. mortter, persilja).
Jag hade jord i mina kragar enligt detta recept som var s lucker att jag kunde sticka ner armen till armbgen i jorden, och det vxte enormt.
fridsbacka
anvnde vrat marsvins avfall som kompost , tog allt och det funka bra MEN man kan f rkna med att det vxer lite havre blandannat , sen kan man ju ge olika blandningar som innehller lite allt mjligt . Hllde lite i skogen och sen vxte det havre dr =)
Meriona
CITAT (Eva i Vsters @ 12-04-2012, 08:31) *
Jag har haft marsvinsavfall som botten i odlingsldor och som bas i kompost s lnge vi hade marsvin.
Det gav jttebra jord, lucker och fin. Vi strade med kutterspn, men vilket organiskt str som helst r nog bra.
Du br fixa en kompost fr att ha fortsatt tillgng till gdsel och jord.
Det rcker med marsvinsgdsel, strunta i kogdseln.
Det r inte "kulorna" utan urin, hrester och str som ger allra mest gdseleffekt. Men det blir ju inte s mycket fylle i ldorna p en gng om du inte har mnga marsvin. Du kanske ska frska f tag p ett lass hstgdsel? Stallen och ridskolorna fr nstan alltid betala fr att bli av med gdseln, s dom r glada att bli av med lite.
2-3 sckar per krage gr det t, s med 3 kragar p varann blir det 6-8 sckar per lda. Sedan 1 pse plantjord ovanp, som INTE ska blandas ner. Den jorden kan du s i, kanske med lite sand eller sjord i sjlva raderna fr snt som gror riktigt sakta (t.ex. mortter, persilja).
Jag hade jord i mina kragar enligt detta recept som var s lucker att jag kunde sticka ner armen till armbgen i jorden, och det vxte enormt.

Det har du sklart rtt i, s lngt tnkte inte jag! tummenupp.gif
Hultan
Tack fr alla fina svar smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon