Full version: Hoyafrågor
_Skruttan_
Hej!
Är det någon som vet om Hoyorna på bilderna är en och samma art eller om det är olika?
Har haft två av dessa (en med lite rosa i bladen, en med något blad i blekrosa som om det vore sjukt)
Fick sticklingar av en arbetskamrat och i vinter har de, som var samplanterade i tron att det var samma art, blivit torra, bleka och det var bara att slänga dem. Är så besviken.
Vill gärna köpa sticklingar igen och gärna av alla om det är olika.
Hör av dig, tacksam för svar!
Vårliga hälsningar
Lena
teo
Tror att alla är av arten Hoya carnosa men olika sorter/varianter. Googla på bilder på Hoya carnosa. Någon är tricolor, en annan verkar heta exotica osv.
kentbra
Namn på Hoyor är en djungel.
Samtliga bilder på är på Hoya carnosa.
Det är den sort som är vanligast och samtidigt den som det finns flest varianter av.
Orginal har den släta blad i grönt.
Compacta har knyckliga blar och kallas för "Indian Rope"
Variegata betyder att bladen har vitt i sig, sedan förekommer det olika uttryck för hur mycket det är.
Till exempel "Exotica" som har mycket vitt i sig, men gröna kanter på bladen.
"Splash" som bara har vita fäckar eller prickar i bladen.
"Solid" som har nästan helt vita blad med ytterst tunn grön kant.
"Tricolor" som gärna blir lite rosa då den står ljust.
När det gäller dessa så beror mycket på ljuset.
Står de mörk blir bladen mer gröna. Får de mycket ljus så kan de bli rosa.

Sedan har vi "marginata" som i stort sett betyder vit kant.

Om man sedan kommer ihåg att det finns Carnosa med vita, rosa eller nästan röda blommor och allt samtliga finns i a kombination med de ovanstående varianter.

Alltså kan den förutom va i en av flera färger utan en eller flera anlag av ovanstående.

Att sedan olika säljare sätter sina egna namn på dem, gör det inte lättare.

Men som sagt. Det rätta namnet är Hoya carnosa, resten är tilläg till namnet för att beskriva särskilda egenskaper.

Kent
_Skruttan_
Hej Teo!
Tack snälla för svaret!
Ska söka vidare och framför allt försöka köpa nya smile.gif.
MVH
Skruttan

Hej Kent!
Tack snälla för ditt uttömmande svar, är så tacksam!
Du verkar bra kunnig på Hoya, det är inget du har och kan tänka dig att
sälja sticklingar..?
Jag lärde mycket och ska undersöka saken igen. Vill så gärna ha dessa,
man är väl lite knäpp.
Mycket värdefullt, tack! Ska googla på övriga namn och se vad det är,
lära mera.
Glad vår!
Med vänlig hälsning
Skruttan
kentbra
Jag har massor med Hoya. Tillbringar varje svensk vinter i Thailand och här har jag tillgång till över 250 olika varianter.
Själv har jag cirka drygt 100 här på gården. Sysslar mest med storblommiga samt buskväxande sorter.
Har satt mängder med sticklingar, en del är färdigrotade och andra behöver ett par veckor till.
Säljer bara rotade små plantor då folk ofta skyller på kvaliten när de inte lyckas rota dem själv.

Jag har annons på en del färdiga och så gott som färdiga sorter här på odla
http://www.odla.nu/kop-salj/66368

Andra sorter som står på rotning är en massa hängande varianter såsom.
Hoya acicularis
Hoya bella
Hoya bella margin variegated
Hoya bella variegata
Hoya carnosa compacta margin varieg
Hoya chinghungensis
Hoya cumingiana pink
Hoya curtisii
Hoya davidcummingii
Hoya dickasoniana
Hoya diptera
Hoya kanyakumariana
Hoya memoria ( gracilis )
Hoya oblongata
Hoya paxtonii
Hoya paziae
Hoya pottsii
Hoya pottsii iml 0020
Hoya retusa
Hoya shepherdii

Kommer att ha ett hundratal Hoyaplantor med mig hem i slutet av Maj.
kentbra
Här är en länk till min fotosida på Facebook.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4...4773&type=1
_Skruttan_
Tack, men "..är inte tillgänglig för tillfället" kommer upp.
/Skruttan
kentbra
Har lagt upp lite bilder här på Odla.nu

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...&album=5107
lindacse
Som redan sagts, krångligt, i teorin skulle de tre förste bilderna kunna vara samma, men troligtvis inte samma kultivar (variant av art som ofta selekterats fram) av Hoya carnosa, och den fjärde är en annan då variegationen är i bladen och inte i kanten. Blad som är helvita och säkert också helrosa anses generellt vara försvagande, då de bara tar eneregi och inte bildar den (då de inte har det gröna klorofyllet som ger energi) och det brukar anses att de ska plockas bort. Så allvarligt är det nu inte men man ska nog inte köpa en helvit stickling, det är nog inte optimalt... Sedan sägs det att man ska ta bort helgröna blad med för att bevara det variegerade. Vet inte om det stämmer men det kan det nog göra om man ser hur gröna en del variegerade hoyor är.

För att klara sticklingarna gäller det att komma på vilken sorts typ man själv är med vattning och så, för en del är vattenrotning bäst, då det är lätt att se när man ska fylla på. Du kan också ta mossa från skogen och sätta i den, då syns det också rätt fort när det blir torrt, eller så om du använder jord får det varken bli för torrt eller för blött men det kan ändå vara ganska förlåtande att glömma dom ett tag förutsatt att du har en liten påse över krukan/vad du nu rotar i, med ventilationshål (jag brukar hugga med en gaffel bara ett par gånger). Du vet säkert att dom rotat sig när de börjar växa om inte innan.

Kolla hoya-avdelningen på tradera om du inte fått napp annars. Men det billigaste sättet att få en av de hoyor du visar en bild på är nästan att kolla med plantagen, blomsterlandet osv, för det kan vara värt att köpa en färdig planta när de finns i handeln, vilket de där sorterna gör. Det är troligtvis ingen idé att fråga efter en särskild sort, allt utöver hoya brukar vara överkurs för personalen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon