LaPaloma
12-04-2012, 07:07
Jag hade tänkt bygga en mindre pergola av armeringsjärn fastsatt i stolpar i olika sektioner och taket ska vara av mindre stolpar/ribbor.
Jag hade tänkt måla stolparna/ribborna i rött. Måste jag då ha impregnerat virke? Stolparna kommer inte att vara nere i marken utan fastsatta i järn och betong (kommer inte ihåg vad det heter nu).
Impregnerat virke är ju så mycket dyrare och behandlingen att måla vanligt trä bör väl hålla? Vad tror ni?
fridsbacka
12-04-2012, 10:02
impregmerat brukar vara billigt så här års när säsongen kommer igång men vissa är så blöta att dom slår sig när dom torkar , ibland kan man till och med känna fukten och att det kan nästan rinna ut dom när man skruvar , bättre kanske och isf kolla på ett parti som legat ett tag och torkat/sugit i sig impregmeringen , annars funkar ju vanligt virke med och går ju att olja innan målning
är fundament/betongplint då , förmodlign färdig gjutna som du menar ?
Köper du "ren" furu, grundmålar och sedan färg på det så lär det hålla i flera år. Kanske du behöver bättringsmåla här och där men...
Tag gärna foton före-under-efter, det är alltid jätteroligt att se!
Huggorm
13-04-2012, 00:17
Furu som sitter ovan jord, så den alltså får torka mellan regnskurarna, håller ganska många år. Väljer man dessutom reglar som är tätvuxna och gärna kärnvirke, så håller det ännu längre. Men måla med någon färg som "andas".
LaPaloma
13-04-2012, 06:59
Då blir det nog furu som jag målar. Eftersom jag ändå hade tänkt att måla så är det ju också en slags "impregnering" av träet.
Jag har snickrat ihop egna odlingslådor utav vanligt trä, omålade. Dessa har ständig kontakt med jord och några är delvis nergrävda i marken. De har hållit i 10 år nu när jag tänker efter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.