Full version: Magnolia
Vippan
Går det att flytta på en Magnolia och när är den bästa tiden i så fall att flytta den?

Huggorm
Magnolia hör till de träd och buskar som man inte skall flytta, de har mycket känsliga rötter och brukar inte överleva något sådant
Jan af Lisö
Du får gärna komma med lite fakta, typ storlek, ålder, sort...

Frågan blir ju annars lite som "Kan man flytta en ek?"
JEGS
Allt beror ju på hur stor rotklump man lyckas få upp. Kan man gräva i jorden kan man flytta buskar och träd. Är det en vanlig eller ovanlig sort? Men eftersom du inte har namngett den så kanske det inte är så viktigt. Prova, gick det inte så finns det säkert en ny på närmsta plantskola. smile.gif Tror inte den kommer dö men risken finns att den inte trivs på nya stället med följd att tillväxten nästan kan avstanna. Magnolior växer långsamt generellt så...

Ekflyttning "Transatlantic":
http://www.iberianet.com/news/article_9c7b...803c2640b45%2C0

Lycka till
/J
Vippan
Lite fakta,, det är en Leonard Messel 4 år gammal
Cilla
Om alternativen är flytta eller ta bort skulle jag provat. 4 år på stället ger bättre förutsättningar än om det stått längre.

Jag skulle tidigast ha flyttat i JAS; dvs juli, augusti eller september. Då klarar trädet rotbeskärningar bäst.
Andra alternativet är när trädet släppt bladen och avdunstningen blir mindre.

Jag har flyttat en hel del träd men inte magnolia, så de med specialkunskaper får gärna fylla i.

Vippan
Tack för svaren,vill inte att den ska bli förstörd så kanske bäst ändå att låta den stå kvar.
KRT
Jag flyttade en liten (ca 40 cm hög) stjärnmagnolia förra året (efter blomningstid, men eftersom den inte blommade så...) som stått ca 1,5 år på samma ställe. Orsaken till flytten var att den tynade bort - jag hade alltså inget att förlora.

Eftersom den var ganska liten var det inte så svårt att gräva upp en rejäl klump jord och flytta hela plantan till ny plats. Den såg lite halvrisig ut första sommaren, men jag vattnade ordentligt och nu, knappt ett år senare se det faktiskt ut som det kommer blommor på den tummenupp.gif

Men denna planta var som sagt liten och var bara 1,5 år....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon