Full version: Magnolia
Vippan
Gr det att flytta p en Magnolia och nr r den bsta tiden i s fall att flytta den?

Huggorm
Magnolia hr till de trd och buskar som man inte skall flytta, de har mycket knsliga rtter och brukar inte verleva ngot sdant
Jan af Lis
Du fr grna komma med lite fakta, typ storlek, lder, sort...

Frgan blir ju annars lite som "Kan man flytta en ek?"
JEGS
Allt beror ju p hur stor rotklump man lyckas f upp. Kan man grva i jorden kan man flytta buskar och trd. r det en vanlig eller ovanlig sort? Men eftersom du inte har namngett den s kanske det inte r s viktigt. Prova, gick det inte s finns det skert en ny p nrmsta plantskola. smile.gif Tror inte den kommer d men risken finns att den inte trivs p nya stllet med fljd att tillvxten nstan kan avstanna. Magnolior vxer lngsamt generellt s...

Ekflyttning "Transatlantic":
http://www.iberianet.com/news/article_9c7b...803c2640b45%2C0

Lycka till
/J
Vippan
Lite fakta,, det r en Leonard Messel 4 r gammal
Cilla
Om alternativen r flytta eller ta bort skulle jag provat. 4 r p stllet ger bttre frutsttningar n om det sttt lngre.

Jag skulle tidigast ha flyttat i JAS; dvs juli, augusti eller september. D klarar trdet rotbeskrningar bst.
Andra alternativet r nr trdet slppt bladen och avdunstningen blir mindre.

Jag har flyttat en hel del trd men inte magnolia, s de med specialkunskaper fr grna fylla i.

Vippan
Tack fr svaren,vill inte att den ska bli frstrd s kanske bst nd att lta den st kvar.
KRT
Jag flyttade en liten (ca 40 cm hg) stjrnmagnolia frra ret (efter blomningstid, men eftersom den inte blommade s...) som sttt ca 1,5 r p samma stlle. Orsaken till flytten var att den tynade bort - jag hade allts inget att frlora.

Eftersom den var ganska liten var det inte s svrt att grva upp en rejl klump jord och flytta hela plantan till ny plats. Den sg lite halvrisig ut frsta sommaren, men jag vattnade ordentligt och nu, knappt ett r senare se det faktiskt ut som det kommer blommor p den tummenupp.gif

Men denna planta var som sagt liten och var bara 1,5 r....
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon