Pius
Går det att ha en Flickmagnolia planterade i en jättekruka utomhus?

Jag har idag en mindre ros som är ganska så småtrist planterad där men funderar på att plantera något annat roligare.

Fick handelsträdgårdens broschyr där de hade bl a magnolior, Flickmagnolia för 249, en mindre storlek. Har en stor magnolia som blommar så vackert på våren, än är den bara i knoppstadie.

Har ni andra förslag så kom med dem så får jag mer att fundera över. confused.gif

Pius
JEGS
Hej!
Från en plantskolekatalog: "Magnolior vill ha svagt sur till neutral, fuktighetshållande väldränerad (dock ingen makadam i botten av planteringsgropen (min egen notering)) och humusrik jord med gott om näring".
Flickmagnoliorna är inget undantag.
Ser ingen anledning till varför det inte skulle funka. Har du en kruka på 1 kubik eller så? Oavsett så lär du få isolera den vintertid om du inte har en vinterträdgård/uterum du kan reglera tempen på.

Kör hårt, det var ju billigt, men de växer långsamt, speciellt i kruka.

/J
Gunilla T
Magnolior är väl inga krukväxter egentligen med tanke på deras ursprung. Att växa i kruka är väldigt långt från deras naturliga miljö men ett litet exemplar kan nog klara sig några år i en rejäl kruka med rätt jordblandning innan rötterna börjar breda ut sig. En förutsättning är att du klarar vintern förstås, krukodlat är känsligare än det som växer i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon