LaPaloma
Jag har en Hydromat Termo - automatisk droppbevattning som jag köpte in för flera år sedan men aldrig har använt. Jag har sprungit med vattenkannor själv men känner att det börjar bli tungt nu.

Jag har inget rinnande vatten i växthuset. Jag tänkte använda mig av en stor vattentunna som får stå på en ställning utanför växthuset.

Hur högt ska tunnan stå gentemot hydromaten? Tänkte att det måste bli ett självtryck, eller?

Hur ska jag få vattenslangen in i växthuset från tunnan? Det är ett växthus i glas. Hur gör jag ett hål utan att hela glasrutan spricker?

Hur har ni löst bevattningen i era växthus?
Anja Danmark
Willab skriver sådan:

http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0667&page=1

svartnos
CITAT (LaPaloma @ 12-04-2012, 13:21) *
Jag har en Hydromat Termo - automatisk droppbevattning som jag köpte in för flera år sedan men aldrig har använt. Jag har sprungit med vattenkannor själv men känner att det börjar bli tungt nu.

Jag har inget rinnande vatten i växthuset. Jag tänkte använda mig av en stor vattentunna som får stå på en ställning utanför växthuset.

Hur högt ska tunnan stå gentemot hydromaten? Tänkte att det måste bli ett självtryck, eller?

Hur ska jag få vattenslangen in i växthuset från tunnan? Det är ett växthus i glas. Hur gör jag ett hål utan att hela glasrutan spricker?

Jag har precis en sådan.
Jag har kopplat den på vattenslangen och den sköter sig själv.
Vattenslangen leder jag in genom ett takfönster.
Mycket smidigt...

Lycka till...
jaj-51
CITAT (LaPaloma @ 12-04-2012, 14:21) *
Jag tänkte använda mig av en stor vattentunna som får stå på en ställning utanför växthuset.

Låt slangen gå genom sockel i växthuset, lättare att göra hål och att laga.

Jag har dragi in vatten i mitt växthus.
welph
Hur löser ni det med att slangen med nipplarna måste(bör) sköljas igenom med saltsyra till hösten? Köper man det i färghandeln?
jaj-51
CITAT (welph @ 26-05-2012, 22:34) *
Hur löser ni det med att slangen med nipplarna måste(bör) sköljas igenom med saltsyra till hösten? Köper man det i färghandeln?

Oj!
Varför skulle det behövas?
welph
Det står så i den engelska manualen för att bli av med kalk och järn-avlagringar.

HydrogenChloride=HCl
vips

Borde det inte funka lika bra med vanlig avkalkning, sådan som man använder till kaffebryggare mm, baserad på citronsyra?

/magnus
welph
Borde ju gå, men jag tänkte bara höra mig för lite innan jag beställer en. Det verkar som om Willab's nedsatta pris går ut den 31 maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon