Full version: Plantor av Vitklöver
Rihane
Har skaffat mig plantor av vitklöver på Älvsjömässan idag. Glömde fråga om dom klarar sig ute nu. Har under tiden placerat dom under fiberväv i ett plastväxthus(klarar dom sig där tro?).
Har även en inkrukad lilja som jag undrar om den klarar sig under samma fiberväv och hur är det med andra perenner som kanske drivits upp lite inför mässan?

Jag är mest bekymrad över vitklövern.
Gunilla T
Jag frågar alltid om växterna drivits fram i växthus eller utomhus - är svaret att de odlats endast inomhus i värme krävs det avhärdning.
Man kan väl utgå från att denhär tiden på året är allt som säljs på mässan framdrivna plantor som kräver en varsam övergång till utelivet.

Har du det skydd du beskriver borde det fungera om det inte blir alltför kallt....

Rihane
Tack, behöver kanske inte bli så orolig då.
Klarade perennerna som jag skaffade förra året när jag gjorde så här(fast jag har ännu mer fiberväv nu), jag tycker det är kallare även om mässan var tidigare förra året.
Blev så osäker på klövern...
Gunilla T
Köpte du av Eva?
Rihane
CITAT (Gunilla T @ 12-04-2012, 18:12) *
Köpte du av Eva?

Klövern köpte jag av Pia. Jag kan ta kontakt med henne och fråga men jag vill helst inte göra det förrän efter mässan.
Gunilla T
Jag menade eg. om du köpte växten från Odlarglädjen. Då kan du vara lugn eftersom Eva driver upp sina växter i ett stort kallväxthus så de fungerar säkert väl i ditt lilla växthus också.
Rihane
Jo jag känner till det. Hon ingav ett sådant förtroende när hon var med på Kistamässan förra året och sa att hon inte ville driva på växterna extra inför mässan.

Då är jag ganska lugn.
Tror Pia har det ganska kallt i sitt växthus också.
Rihane
Uppdaterar med:
Jag smet iväg till mässan idag också och passade på att fråga och fick svaret att jag inte behöver oroa mig för vitklövern som klarar sig och alla gånger så som jag pysslar om den.
Gunilla T
Men så bra då Rihane - då kan du sova lugnt utan att tänka på temperaturen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon