Hej,
Jag funderar så smått på att odla hallon. Platsen (på min naturtomt) skulle i så fall vara i en sydvästvänd "glänta" med enar åt tre håll. Rätt mycket sol alltså.
Marken är nog ganska perfekt, luftig, sur och där har växt lite vildhallon innan.
Men jag kan inte få till några gängse "rader", ytan blir snarare rund - eller fyrkantig - c:a 2 X 2,5 meter.
Tänker så här: Gräva ett dike på 30 cm runt ytan och där sätta markduk, för att hindra spridning utanför.
Naturligtvis vill jag sedan få plats med så många plantor som möjligt på min yta, men samtidigt måste de ju både ha stöd, och vara möjliga att rensa och plocka - hur sjutton får man till det tro?
Några tips, råd eller erfarenheter?
Jag vet inte om jag har förstått frågan rätt, men en kompis till mig har som en liten hallonberså. dvs Hallon satta i en rundell. Den var dock helt igenväxt när hon tog över tomten, så det gick bara att plocka på utsidan. Nu har hon beskurit snåren karftigt och funderar på att ställa in komposten i mitten. Där syns den ju inte när hallonen har vuxit upp... (kanske lite väl stor rundel jmf med den du har tänkt dig, men ändock hallon i ring

)
Taraxacum
13-04-2012, 15:48
Precis som du själv kommit fram till så är det ju lättare att sköta om och plocka om de står i rader. Men i naturen växer de ju inte så. Om du beskär dem så de inte blir så höga så kanske de klarar sig utan stöd? Sen beror det ju på vilka sorter du tänkt dig och vilka förväntningar du har på att det ska se snyggt och prydligt ut. Jag skulle nog kunna tänka mig att testa det om jag hade en naturtomt.
tack för era svar,
rundel var ju intressant, men tyvärr tror jag platsen är för liten, det blir kanske för skuggigt.
Å andra sidan börjar jag nu allt mer tänka att korta rader kanske ändå blir bäst.
Vad är det för plantavstånd som gäller tro?
Läste någonstans att 3-4 plantor per meter brukar man sätta.