Om att så perenner själv;
Första våren vi bodde i vårt hus (2010) fick jag såklåda och bestämde mig för att dra upp en massa perenner själv, eftersom vi behövde växter i trädgården där det var tomt efter att vi tagit ner stora träd. Det var alltså hyfsat stora ytor som behövde täckas, och jag tänkte vara ekonomisk och dra upp själv.
Vissa perenner kom upp fort och står i trädgården nu, ungefär 5% av det jag sådde. Resten har antingen försvunnit (kom aldrig upp, överlevde inte vintern etc) och några plantor står fortfarande, efter 2 år i sina krukor ute. Såg senast i går att mina grönaklejor nog är stora nog att sätta ut i rabatten i sommar - 2,5 år efter att jag sådde dem

För saken är den att perenner växer långsamt. Ofta tar det tid innan de gror, många behöver stratifieras, och även om man får en liten planta första året är den många gånger så liten att den försvinner om man inte sätter den själv i en kruka på en för ändamålet avsedd plats......
Ge plantorna tid, är mitt råd. Vill du ha växter snabbt - köp större plantor på plantskolan. Det behöver inte vara de fina dyra, utan något som man sedan kan byta ut allt eftersom.