EKLO
Hej,

Mitt nya intresse (att utöka odlandet från bara grönsaker till också perenner) gör mig lite brydd. Jag omplanterade det som kommit upp för en knapp månad sedan, men Aubretia, pensé, höstvädd och gräsfibbla växer dåligt - särskilt aubretian.

De har alla stått under lysrör, och vatten har de fått - men det händer liksom inte mycket, de verkar inte ha växt just nånting sedan omplanteringen. De tycks inte heller må dåligt, inga blad är bruna eller skadade eller så, men de växer inte.

Ska man tillföra näring?

Andra tankar, tips och råd?
ingrids
Hm, kan det vara så att plantorna satsar på rötter mer än blad? Näringen i vanlig jord borde räcka den första månaden tänker jag.
Eva 33c
Det är inte säkert att det är nåt fel alls. Perenner står ofta still en tid efter omplantering innan de sätter fart igen. Där skiljer de sig från grönsaksplantor och ettåriga växter som oftast kommer igång snabbare.
Ett annat alternativ kan vara att du vattnat för generöst så att jorden inte torkat upp och sedan blivit kall och kanske syrefattig. Lätt hänt om plantorna fått lite stora krukor.
Låg temperatur kan också göra att tillväxten blir onödigt långsam. Under 10 grader händer just ingenting.
KRT
Om att så perenner själv;
Första våren vi bodde i vårt hus (2010) fick jag såklåda och bestämde mig för att dra upp en massa perenner själv, eftersom vi behövde växter i trädgården där det var tomt efter att vi tagit ner stora träd. Det var alltså hyfsat stora ytor som behövde täckas, och jag tänkte vara ekonomisk och dra upp själv.

Vissa perenner kom upp fort och står i trädgården nu, ungefär 5% av det jag sådde. Resten har antingen försvunnit (kom aldrig upp, överlevde inte vintern etc) och några plantor står fortfarande, efter 2 år i sina krukor ute. Såg senast i går att mina grönaklejor nog är stora nog att sätta ut i rabatten i sommar - 2,5 år efter att jag sådde dem smile.gif

För saken är den att perenner växer långsamt. Ofta tar det tid innan de gror, många behöver stratifieras, och även om man får en liten planta första året är den många gånger så liten att den försvinner om man inte sätter den själv i en kruka på en för ändamålet avsedd plats......

Ge plantorna tid, är mitt råd. Vill du ha växter snabbt - köp större plantor på plantskolan. Det behöver inte vara de fina dyra, utan något som man sedan kan byta ut allt eftersom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon