hoppfaderallanlej
Trots att man läser på om växter man tänker inhandla händer det nog oss alla att det kan bli en miss ibland... Ett av våra var att skaffa Havtorn... Jag tyckte träden var vackra, att det dessutom ger nyttiga bär gjorde inte saken sämre. Alltså iväg för inköp... Detta var några år sedan och vårat träd etablerade sig kvickt och fint...
Vad man blir upplyst om på plantskolan är att det behövs ett han och honträd för att ge frukt... Inte mycket mer... thumbdown.gif
Och här kommer den saken in som jag efterlyser borde vara en SJÄLVKLARHET att få upplysning om, nämligen rotskottsinvasion...
De första åren var den ingenting som skvallrade om problemet, men efter fyra-fem år började det dyka upp småträd lite här och där... Vi tog för givet att fåglarna hjälpte till att så dem, men tyckte samtidigt att de var för stora för att vara "nysådda"... Så kom dagen när det började ränna upp rotskottsplantor i paradrabatten, och då gick det upp för oss vad det hela handlade om...
Gissa om vi dragit rötter...Och långa blir dom, flera meter... På varje rot slår det upp ett antal plantor, ungefär som hos Sumaker...
Nu har vi tagit bort trädet, och förhoppningsvis det flesta rötterna, men man vet aldrig...
Jag skulle önska att alla som säljer plantor, Plantskolor eller privat, markerar med text eller upplyser om den här "bieffekten" hos växten...
Nu finns det flera arter som har den här tendensen...Sumaken är nämnd, "Tyska rönnen" en annan, Getriset en tredje... Och ni har säkert egna erfarenheter från fler...
Hjälp till att VARNA era vänner eller kunder, så att det här problemet inte kommer som en total överraskning...
Huggorm
De havtorn jag sett i naturen har växt i stora snår, ungefär som slån. Visste inte att de var så besvärliga med rotskott, men det förvånar egentligen inte rolleyes.gif

"Tyska rönnen", vad är det för något?
Gunilla T
Du har så rätt men någon frivillig information får man man inte och kan heller inte lita på att personalen är uppriktig även om man ställer frågan.

Det finns massor av växter som jag aldrig skulle plantera pga deras invasiva växtsätt - de flesta marktäckare beter sig t.ex. på det viset eftersom deras uppgift är just att "täcka marken". Det många inte tänker på är att dessa växter inte slutar växa där man själv önskar utan fortsätter ut i gräsmattor och gångar...

En del går hyfsat att rensa ut medan andra är näst intill omöjliga att någonsin få bort om man nu råkat plantera dem. Värst är de som nästlar sig in i andra växters rotsystem och då krävs en totalrenovering av rabatten och omkringliggande miljö - allt måste grävas ut - djupt - och alla rötter sköljas nog på de växter man vill återplantera - en sådan växt är t.ex. murrevan.

Tyvärr är min erfarenhet att folk sällan lyssnar eller så kommer en kommentar "så är det inte hos mig" och då kanske man haft växten endast några år. Med tiden kan det bli ett jätteproblem...

CITAT (Huggorm @ 13-04-2012, 14:57) *
De havtorn jag sett i naturen har växt i stora snår, ungefär som slån. Visste inte att de var så besvärliga med rotskott, men det förvånar egentligen inte rolleyes.gif

Växter som i sin naturliga miljö överlever under väldigt magra och utsatta förhållanden som t.ex. havtorn bör man vara försiktig med. När de kommer i våra välgödda och skyddade rabatter blir de ena riktiga marodörer...förstås...
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 13-04-2012, 15:24) *
Växter som i sin naturliga miljö överlever under väldigt magra och utsatta förhållanden som t.ex. havtorn bör man vara försiktig med. När de kommer i våra välgödda och skyddade rabatter blir de ena riktiga marodörer...förstås...

Det ligger mycket i det. Det räcker ju att se på havtornen så förstår man att det är buskar skapta för någon torr och mager medelhavsö.
Gunilla T
Havtorn växer också vild vid både finländska och svenska kusten ganska långt norrut. De växer längst ut i havsbandet mellan klippor och stenar där nästan inget annat överlever - de tål saltstänk också.
EKLO
CITAT (Gunilla T @ 13-04-2012, 15:46) *
Havtorn växer också vild vid både finländska och svenska kusten ganska långt norrut. De växer längst ut i havsbandet mellan klippor och stenar där nästan inget annat överlever - de tål saltstänk också.

Nja, här i Bohuslän växer de vilda vindutsatt och med saltstänk, men inte nödvändigtvis utan jord eller grönskande grannar... men magert är det, absolut.

Men i Göteborg hade min tidigare bostadsrättsförening ett stiligt halvhögt träd av havtorn mitt på en gräsmatta, jag gissar att trädet var många decennier gammalt. Men det var ensamt - hur konstigt är inte det? Massor av bär, men inga andra havtornar i hela området, som var ganska stort. Mystiskt, tyckte jag... Finns det "prydnadsvarianter" som är självfertila? (Rotskotten blev väl aldrig ngn fara helt enkelt för att gräsmattan klipptes återkommande, antar jag).
Gunilla T
CITAT (EKLO @ 13-04-2012, 17:21) *
Nja, här i Bohuslän växer de vilda vindutsatt och med saltstänk, men inte nödvändigtvis utan jord eller grönskande grannar... men magert är det, absolut.Men i Göteborg hade min tidigare bostadsrättsförening ett stiligt halvhögt träd av havtorn mitt på en gräsmatta, jag gissar att trädet var många decennier gammalt. Men det var ensamt - hur konstigt är inte det? Massor av bär, men inga andra havtornar i hela området, som var ganska stort. Mystiskt, tyckte jag... Finns det "prydnadsvarianter" som är självfertila? (Rotskotten blev väl aldrig ngn fara helt enkelt för att gräsmattan klipptes återkommande, antar jag).

Javisst men de klarar ännu svårare förhållanden längre norrut vid kusterna..
Peztis
Jag har under de senaste två åren sålt lite småplantor på den lokala lilla sockenföreningsmarknaden.
Jag har varit ganska noga med att berätta vad växten heter, hur hög den blir, foto på hur den ser ut samt även HUR DEN SPRIDER SIG, dvs om den är tuvbildande, rotskott, utlöpare osv.

Bara för att en växt gärna och mer än villigt sprider sig behöver det ju inte betyda att den är mindre åtråvärd. Det innbär bara att jag som trädgårdsägare behöver tänka till en gång en extra hur och var jag planterar den - om jag nu ska plantera den.

Om köparen inte får den upplysningen blir den ju bara jättearg och sur, det kan bli kostsamt om man planterar en invasiv växt intill en som är lite svagväxande. Och inte kommer ju den personen att köpa ifrån mig nästa gång, i alla fall.
Cilla
Det är inte helt självklart vad handeln ska informera om och inte när de säljer plantor. Bra att föra upp till diskussion då och då!

Det finns egenskaper hos växter som påverkar negativt och positivt, rotskott är en och den finns ju hos många växter (plommon också t ex). Andra exempel:
- Ibland säljs zon 1-växer i zon 3. Ska handeln kolla att man tänkt för zon 1 och vet vad zoner är?
- Päronträd säljs som i många områden inte kommer att klara sig pga päronrosten. Ska handeln informera?
- Sävenbom säljs, och man kan gå ut ur en butik med både sävenbom och päronträd. Ska de informera?
- Ska handeln informera om att Åkerö och andra sorter är mycket kräftkänsliga?
_ ska handeln informera om vilka äppelsorter som allergiker ofta kan äta?
- Ska handeln informera också om viktiga egenskaper, som att vissa växter är viktiga för bin, för insektsliv och annat?
- Ska handeln informera om att familjeträd är de känsligaste och svåraste att sköta?
osv i all oändlighet.

Jag brukar tala med handeln om den information som de ger, och om vad de väljer att skriva på det utrymme de använder för information.

T ex:
Planteringsråden som man ibland får i handeln är ofta direkt felaktiga. Detta kunde förbättras. Men att i samband med trädförsäljning ge ut mängder av information om rätt plantering och etablering tycker jag inte är handelns ansvar. Däremot kan trädgårdshandeln satsa mer på att sälja litteratur och att använda sina stora lokaler och uteutrymmen för kurser och föreläsningar.

Med fruktträd brukar de ha pollineringslistor uppe, och skyltarna invid träden brukar berätta om att trädet är "medelväxande", "kraftigväxande" mm. Här tycker jag att det finns viktigare saker att informera köparna om. Istället för pollineringslistor skulle man informera om sjukdomsbenägenhet, de vanligast förekommande, och trädens styrkor samt särskilda växtsätt. Och så borde mer skrivas om grundstammarna.

Med rosor används utrymmet ibland för att beskriva doft och utseende. Där finns det viktigare att informera om.

Zetas katalog är intressant, där gör de en egen bedömning om växtens odlingsvärde. Ulriksdals slottsträdgårdar har egna planteringsråd. Flera handlare har visningsträdgårdar och -rabatter. Sådant är bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon