juniorkickstart
Fick en hortensia utav min sambo. Har haft hortensior förut och dom har alltid mått bra. Denna hade en "klase" blommor och mängder med knoppar men något hände och dom slog aldrig ut. Såhär ser den ut.

Den ser torr ut men jag vattnar den varje dag (det står inte vatten i krukan men jag sköljer igenom den), provade även att vattna den varannan dag ett tag men har inte märkt någon skillnad. Så det känns inte som det kan vara att den är för torr. Vad tror ni är fel? Vad kan jag göra? Vill gärna veta vad som är fel och om den går att rädda!

CillaM
Klipp bort det som är dåligt och flytta hortensian till ett svalare ställe. Ovanför ett element är nog det absolut sämsta ställen man kan ha växter
juniorkickstart
Hej CillaM! Tack för svaret. Tyvärr ställde jag bara blomman där när jag tog bilden, den står på ett bord längre in i rummet långt ifrån alla element. Kan det ändå vara att den är för varm kanske? Jag bor i en ganska liten etta och kan tänka mig att luften snabbt blir varm och dålig här inne. Frågan är ju var jag ska ställa den... Ska testa med ett svalare ställe iallafall! Om jag klipper bort alla det dåliga, kan det komma nytt då?
Eva i Skåne
På ett bord längre in i rummet låter för mig som den stått för mörkt.
Jag har ingen erfarenhet av att få hortensior att blomma om inomhus så frågan får gå till någon annan.
juniorkickstart
Jaa du, jag tror inte det beror på det heller tyvärr! Jag har ett slags glasparti där utan element så det är ljust men inte "direkt solljus"... Det är därför det här är så svårt. Kommer inte på vad det kan vara. :/
Bassam
Hej
Vi vet att Sverige hus har lite fuktigheten, och högt värme, så det är vad påverkar negativ till knopparna.
Obs : vad ska man göra:
1 sätt skålen med vatten under krukan.
2 bevattning noga med att inte lämna jorden torka
H.Bassam
CillaM
Den torra luften tär på nyinköpta växter som haft det ultimata, i växthus. Min mamma fick en hortensia till påsk av min syster, den slokade efter en vecka. Jag ställde ut den på verandan och efter några timmar så var den som ny. Blad och blommor hade rest sig igen. Inomhusklimat är inte nåt vidare för just hortensior
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon