cinapuff
Jag har i dagsläget tre blomlådor på balkongen med varsin sorts mynta (grön-, peppar- och krusmynta), de har nu växt och övervintrat där de senaste tre åren utan någon egentlig skötsel och jag tänkte fjäska lite för dem i år genom att plantera om och dela/föryngra plantorna lite, men hur bär jag mig enklast åt? Är det bara att riva upp dem, dela dem (hur stora delar?) och plantera om dem i ny jord i samma lådor?

Sen fråga nummer två, vilka andra kryddor finns det som är lika tåliga? Jag bor i zon 2, balkongen är ganska blåsig och ligger i syd-sydväst. Skulle t ex oregano, timjan & citronmeliss funka? Det är väl de kryddor vi använder mest i matlagningen hemma. Och rosmarin då förståss, men den är väl inte härdig här?

Och hur är det med ruccola förresten? Iofs ingen krydda, men ändå... smile.gif

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Cinapuff
Eva i Västerås
Citronmeliss fungerar nog; den är lika tålig som mynta.
Oregano är också väldigt tålig.
Timjan är känsligare, men absolut värd ett försök.
Rucola i blomlåda har jag aldrig provat, men det borde gå. Den har ju inte jätterötter. man får nog passa med vattning mer än med kryddväxterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon