Full version: Blåregn!
kheta09
Hej!
Jag vill så gärna ha blåregn i min trädgård. Men när jag läser om vilka förutsättningar den vill ha undrar jag om det går att sätta den mot en solig varm vägg. Jag har mellan zon 3-4, men vissa vintrar är kalla och hårda. Samma fråga gäller det vita blåregnet.
octachoron
Blåregn klarar sig inte så bra i zon 4, i a f så kan man inte räkna med blomning. Det har ju kommit några amerikanska sorter som ska vara remonterande och härdigare, jag hoppas att folk vidarebefordrar sina erfarenheter om dem!
Crazy4Flowers
Jag har en vit, verkar ha klarat vintern bra. Lite osäker på zonen men runt 4 är det nog här. Den är inte så stor ännu får se om det blir några blommor.
kheta09
Hm...men om man försöker skapa en förutsättning så man kommer ner i zon? Den vägg jag har tänkt plantera blåregnet är varmt och skyddat. Antar att enda sättet att få veta är att pröva. :0)) Tack ändå för era svar!
Huggorm
Zetas har ett blåregn som skall klara sig i skyddade lägen i zon 4
Monarda
Har beställt blåregn från Horto Green, Blue Moon heter det och ska klara sig till zon 4. Vi får väl se!
Alexander-VG-zon3
Jag hade ett vitt blåregn som klarade sig i ett par tre vintrar i kruka på en balkong här i zon 3-4.

Blåregnen på jobbet (vanligt zon 2, ett vitt zon 4) klarade sig utan problem i kruka utan skydd.
Cilla
Helt utanför ämnet, men ni som inte gjort det redan

BLÄDDRA I FLAXSS HEMSIDOR! En njutning för den som vill veta mer i kortfattat format.

Kolla in länken Apelsin till exempel, härifrån http://flaxss.webs.com/. Där får man kategoriseringar och namnsorter... Och enkla, bra skötselråd.

odla.nu har tur som har dig med här.
Alexander-VG-zon3
Oj tusen tack, stora ord för mina enkla amatör sidor, men roligt att dom uppskattas det är ju ändå mycket arbete. Tusen tack igen Cilla för dom fina orden kompiskram.gif smiley_small_hug.gif

Ursäkta för offtopic
Cilla
Det som är härligt är också att dina sidor bara är en liten del av allt du kan råda människor till vad gäller lite mer exotiska växter. Mycket lärorikt för mig och andra som mest håller på med de mer härdiga växterna.
Stay here please!

...också utanför ämnet.
kangas
Jag har ett blåregn som är 4-5 år och blommade ifjol. Jag kommer inte ihåg vilken sort det är, men det är inte någon av de nya härdiga sorterna. Det har klarat förra och förrförra vintern som båda var rekordkalla här på Småländska höglandet (zon 4-5). Jag tror i och för sig att jag har rätt bra förutsättningar här för mycket tycks klara sig även om jag zonfuskar rejält.
Lite konstigt är det dock för jag bor väldigt högt och utsatt för hårda vindar, men kanske är det höjden (det är alltid några grader varmare även om det inte känns så pga vinden) som gör skillnad..?

Cilla
Vi har diskuterat detta med zoners betydelse förut, fast det var en tid sedan och det var inte specifikt för blåregn. Det är inte bara kyla som spelar roll för växters härdighet.

* Kombinationen väta och kyla är en av akilleshälarna. Om hösten är jätteregnig och det sedan fryser på ordentligt på vintern så är det en utmanande faktor. I många år kan man ha lite tur och inte ha så mycket regn på hösten innan det slår till och blir kallt. Och ett år kan man ha otur.

* Kombinationen snöfritt och hård kyla spelar också roll. Snöfria områden är svårare för växter att klara under extrem kyla. Ibland har man tur och har mängder av snö när köldknäppar slår till.

* Om vårvärme kommer hastigt och värmer upp luften och det fortfarande är tjäle i marken är det en faktor, särskilt om knoppsprickningen då börjar. Jag tror också att det även efter tjällossning är en faktor, för alla mikroorganismer har inte vaknat än och det blir sämre utbyte mellan jord och rot. Det blir en utmanande faktor. Vintergröna växter och lövbärande som har knoppsprickning har påbörjat sin avdustning och jorden är inte god nog för att släppa vatten till växten. Eller så har grundvattnet redan sjunkit undan, jorden är kall och släpper inte vatten som växten behöver, och växten transpirerar. Då blir det torkskador. Och sätter de igång att slå ut sina späda blad och det blir en stark frostknäpp kan det bli frystorkskador.

* Kombinationen kväverik jord och tidig kyla spelar också roll. Nyplanterade växter som fått mycket näringsrik jord slutar inte att växa i tid inför vintern, och så kan ske om man t ex kvävegödslar gräsmattan där buskar och träd också tar upp näring (blåkorn t ex). Redan i slutet av juli ska vedartat i princip sluta växa för att hinna förbereda de unga skotten för vintern. I flera år hade jag tur med mina klätterrosor som fortsatte att växa ända in i november med gröna blad. Men en vinter kom kylan i mer normal tid, jorden var fortfarande näringsrik och rosorna som lurats att växa för länge dog.

Man kan påverka sina växters härdighet:

* Dräneringen i jorden har mycket stor betydelse och här kan man påverka genom att grusblanda, sätta på kulle, upphöjda bäddar, dika mm.

* Skuggning av växter på vårvintern har också betydelse, särskilt med vintergrönt men också med sådant som gärna sätter igång pga ljuset och inte värmen, t ex prunusar.

* Marktäckning med gran- och tallruskor lär också ha viss betydelse för att hämma tjälen innan höstvatten runnit undan.

* Vindskydd, särskilt för de iskalla vinter- och vårvindarna.

Flaxss är nog egentligen experten på detta, och jag vet att Birger Ekenstjerna (garderner)= soom skrev härr förut också kom med bra inlägg om saken.
Alexander-VG-zon3
Nej jag är inte alls expert på det området, tummenupp.gif man lär sig alltid nåt och väldigt intressant ämne. Du fick med allt tror jag bra skrivit tummenupp.gif

Vissa år får härdiga växter skador även vilda kan få skador. Medan känsliga klarar sig, också intressant och kanske inte alltid man förstår varför det blir så.

Men bara kyla är långt ifrån allt helt klart, exempel läste jag nåt intressant för ett tag sen att under snöfattiga vintrar är där många svenska växter som skadas hårt, bland annat ljung.

Exempel fikon kan ibland klara sig bättre i områden med mycket snö och ett klimat mer mer kontinentala somrar. än i mildare områden i sydligaste sverige.

För blåregn kanske man kan lägga det mot marken som med klätterrosor ? och djupplantering gör jag med alla känsliga växter, det borde man kunna även med blåregn.
Cilla
Vilka växter har du erfarenhet av klarar djupplantering av de vedartade, Flaxss?

Snöfattigdom är ett elände ja... Men sedan kommer ju snösmältningen också, och om man har dåligt dränerrat gör det ju sitt också. Men hellre nederbördsfattig höst än detsamma på vintern tycker jag! Växter verkar klara smältande snövatten på våren bättre än höst- och vinterregn.
Alexander-VG-zon3
Frilandshibiskus, Prakthibiskus, Hortensia, Buddleja, Fikon, Mullbär, Trumpetranka, Vinterjasmin, Passiflora, Kryddbuske, Perovskia, Perukbuske har jag alla grävt ner till minst 10-15cm. Träd tror jag inte tål det.

Men skulle tror många buskar tål det. Mitt ena fikon här har nedgrävt till minst 15cm ner i jorden (zon 3-4, vinterkallt läge) och det kommer aldrig att frysa ihjäl om nu vintern inte blir extremt ovanligt lång och kall. Men ner till -27c lufttemp inga problem med lättare täckning och djupplantering och luckerjord.

Mitt dåvarnde uppstammade blåregn, frös sönder i ympen (kom kallus över som läkte) men även för ympens skulle tror jag det hade varit bättre om blåregnet hade grävts ner som en ros. Även om det för övrigt är vinterhärdigt i det klimnatet.
Cilla
Bra tips. Jag har hittills bara djupplanterat rosor och klematisar.

Förvånande för mig: Mullbär och fikon.

Ska plantera Perovskia och Perukbuske i år. Djupplantering blir det!
kangas
Fattar jag rätt, att ni med djupplantering menar att man alltså planterar växten 10-15 cm djupare än den är när man köper den (typ som man gör med klematis)? Blir det inte barkskador eller gör det inget?
F.ö. vad intressant att läsa om fler tips för att klara övervintring.
Cilla
Japp, det är att stjälkar/stammar hamnar 10-20 ned i jorden man menar.

Inte helt självklart vilka växter som tål detta. Gör man det med de flesta träd mår de inte alls bra. Och vissa perenner som pioner slutar blomma t ex.

Därför är det intressant att höra vilka växter som andra djupplanterat och som mått bra av det!

Rosor är ju bra att sätta så, tom 20 cm under. Då skyddar man förädlingsstället och roten kan överleva även om hela det ovanjordiska dukat under. Klematis tror jag att klematissällskapet har ändrat sig om, kolla med dem. Förr var det djupplantering, nu är jag inte lika säker. Men jag sätter djupt med sand sista 15 cm och har klarat mina bättre med det än med ytplantering, så jag fortsätter nog till dess jag lär mig annat.

Men som sagt fikon... och mullbär! Det var överraskande!
Huggorm
Schisandra bör man också plantera djupt, just för tjälen. Verkar vara extra vanligt på klätterväxter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 15-04-2012, 22:24) *
Bra tips. Jag har hittills bara djupplanterat rosor och klematisar.

Förvånande för mig: Mullbär och fikon.

Ska plantera Perovskia och Perukbuske i år. Djupplantering blir det!

Mullbär och fikon är sticklingsförökade så ''grenarna'' är ju redan i jorden från början, med djupplantering brukar dom sen bilda rötter på grenarna. Fikon bildar det enklare än mullbär (villigare inte enklare om jag tänker efter). Så man får ''vinterskydd'' men också stadigare växter som bildar nya friska rötter som sprider sig fritt i jorden och inte som innan instängt i en kruka, rötter som bildas i jorden direkt från stammen blir stadigare och bättre än rötter som växer från krukrotsystemet ut i jorden.

Alexander-VG-zon3
CITAT (kangas @ 15-04-2012, 22:46) *
Fattar jag rätt, att ni med djupplantering menar att man alltså planterar växten 10-15 cm djupare än den är när man köper den (typ som man gör med klematis)? Blir det inte barkskador eller gör det inget?
F.ö. vad intressant att läsa om fler tips för att klara övervintring.

Ruttnar det så är det jorden som var fel från början, det skulle ju hända även om det var planterat utan djupare än krukkanten.

Exempelvis har jag en berberis intill väggen, som där jag också slänger gammal jord och växtdelar, det är höjt till minst 30-40cm än det var från början, berberisen växer som inget har hänt. Även häckoxbär har klarat det.
Myosotis
Mycket intressant om blåregn och härdighet. Min har aldrig blommat, den står inte intill en vägg utan växer upp i ett träd. Skåne, men jag räknar det som zon 3. Kommer den någonsin att blomma? Den börjar bli stor nu, i fjor sköt den verkligen fart, hoppas att den bara varit för liten.
kheta09
CITAT (Monarda @ 14-04-2012, 11:23) *
Har beställt blåregn från Horto Green, Blue Moon heter det och ska klara sig till zon 4. Vi får väl se!

Hej, jag såg på trädgårstoppen i helgen och där tog de upp blåregn och härdighet. De rekommenderade blåregnet "Blue Moon". Så i år blir det två Blue Moon. :0))
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 17-04-2012, 06:57) *
Mycket intressant om blåregn och härdighet. Min har aldrig blommat, den står inte intill en vägg utan växer upp i ett träd. Skåne, men jag räknar det som zon 3. Kommer den någonsin att blomma? Den börjar bli stor nu, i fjor sköt den verkligen fart, hoppas att den bara varit för liten.

Ibland kan man behöva beskära blåregnet för att få det att blomma. Sylvia har skrivit ett ganska kortfattad men bra artikel om detta: http://www.odla.nu/artiklar/ute/klattervax...ning-av-blaregn
Du kan säkert googla fram mer info. smile.gif

Jag hade själv ett blåregn (Wisteria sinensis) i flera år på terrassen den blev större och större men ville inte blomma. Då visste jag inte att man kan behöva beskära. Samma år jag gjorde det blommade den överdådigt. smile.gif
frukantarell
Bor på breddgrad 63 i Finland vid kusten.
Köpte 2 vita och 3 blå Blue Moon för några år sedan. Ett har klarat sig. Det fryser dock ner varje år, så antagligen kommer den inte att blomma alls.. men vem vet.. Årets kvist är nu mer än 2 meter lång. Och bara det är ju roligt att se.. Funderar att flytta invid en mur.. för att den ska få litet mer värme och skydd.. Men ännu i år får den stå där den står i rabatten utanför ytterdörren.. där den får skydd av en snödriva..
Tror den största faran är egentligen våren, då plantan börjar leva men får inget eg vatten från rotsystemet, som ännu är fruset. Funderar om man borde lägga över ngn form av styroxbitar (packningsstyrox) - eller nåt. Har någon erfarenhet av täckning som kan hindra tjälen..?
jegi
Kan kanske vara våren, eller så är det för kort vegetationssäsong, möjligen i samband med för lång kall vinter. Har själv en Blue Moon från förra året och en till från i år och dessutom en Clara Mack (vit-båda dock W. frutescens) oxå från i år. Dom växer ju 1-1,5 meter men frågan är om dom hinner avmogna och förvedas ordentligt. Lägger nog ned nytillväxten mot backen istället för det mer utsatta läget mot väggen där dom klättrar nu.
Har ju laborerat med både W sinensis (uns) och Amethyst Falls (något mindre härdig sort av w. frutescens) tidigare och haft enklare skydd men dom är inte härdiga i zon IV helt enkelt. Oxå tveksamt om Blue Moon och Clara Mack verkligen är det.
Möjligen ska jag prova på att odla i ren sand om inte detta faller väl ut.
Bassam
Hej

Problem som vi ser stora och inte små, som vi tror, Det är viktigt att vissa företag resultaten, för att de tar ansvar för sina växter, när de skriver att växter kan klara Zon 4 eller 3. de måste skriver hur vi kan skötsel växter för att klara din här zonen, Det är räcker med chansa.

Obs
- växter ska klara zon som företag skriver, för att Försök bör hållas
Alla omständigheter att komma Resultat noggrant som möjligt.
- Vi kan se olika resultat med olika människor Varför ??????????
- Vad vi göra på mina rum om kommer flera resultat på en fråga.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon