Full version: för stor?
rutae
hej kan ni hjälpa mig ? har inhandlat några barrväxter som jag tänkte plantera tillsammans (grupp) varav en är coloradogran ! tänkte ha den längst bak , men nu !? läser jag att den blir jättestor (det lär väl ta väldigt många år) ,men den ska ändå stå framför ett staket mot grannen och ett visst insynsskydd vill jag ha ,men det kanske är helt fel med denna gigant ? vill ju ha något som växer någolunda snabbt och tänkte samplantera med
tuja woodwardi
sibirisk cypress
thuja occ smaragd
någon som har förslag på hur jag ska göra ? confused.gif
Cilla
Jajamen, Coloradogranen är ett ståtligt träd. Men som du skriver, det tar mycket lång tid. Jag har satt sådana i zon 2-3, de växer med mindre än en decimeter per år. Inte alls som vår inhemska gran.

Tänk på bredden när du sätter den, så att den inte måste rumphuggas mot grannen.

Huggorm
"Conica" är ju någon namnsort, så den kanske inte blir så stor? Arten blir ju 60m hög i hemlandet, även om den säkert blir mycket lägre i Sverige
rutae
den heter Abies concolor conica och vad jag kunde hitta blir den 10-15 meter hög ! och 10 m i bredd , därför blev jag tveksam .. men som sagt det tar väl en låååång tid flirting.gif jag bor i zon 5-6 , men hur ska jag tänka ,hur stor bredd ska jag ta till om jag ska samplantera? 10 m låter ju lite väl crying.gif
Shabbadang
CITAT (rutae @ 14-04-2012, 12:32) *
den heter Abies concolor conica och vad jag kunde hitta blir den 10-15 meter hög ! och 10 m i bredd , därför blev jag tveksam .. men som sagt det tar väl en låååång tid flirting.gif jag bor i zon 5-6 , men hur ska jag tänka ,hur stor bredd ska jag ta till om jag ska samplantera? 10 m låter ju lite väl crying.gif

Arten blir som sagt rejält stor, men med formen 'Conica' verkar det inte så farligt. Här är en bild på en 20 år gammal planta, som der mycket vacker ut: http://www.coenosium.com/PlantofTheMonth/2...colorconica.htm
rutae
CITAT (Shabbadang @ 21-04-2012, 00:06) *
Arten blir som sagt rejält stor, men med formen 'Conica' verkar det inte så farligt. Här är en bild på en 20 år gammal planta, som der mycket vacker ut: http://www.coenosium.com/PlantofTheMonth/2...colorconica.htm

åh tack! då kanske jag ska sätta den tillsammans med de andra då ? hade börjat tänka på att jag måste sätta den för sig själv sad.gif tanken var ju att den skulle bryta av lite i färg mot de andra , tack för bilden =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon