I min iver att få tidiga potatisar satte jag dom i mjölkkartonger. Nu när jag ska sätta ut dom är blasten runt 50cm. En bonde här sa att jag ska klippa ner dom. Men hur påverkas blomningen och skörden då?
Hej
Det är sant att bladen gör mat till alla växter delar men om grönskar är mycket, så de gör negativ inverkan på resten av växten. Så det är bättre om du klipper ner dem.
H.Bassam
Min sk midsommarpotatis som jag satt i hink har jag toppat. Ser den grenar sig mer bara och växer på bra. Tror det är bättre än de lite rangliga skott som ska ut sen.
*Stintan*
14-04-2012, 12:10
Är det många potatisar? Annars skulle jag plantera ner dom i hinkar. 5-10 cm jord i botten och sen ner med potatisen och fyll upp med jord, det blir ju som att kupa den så då blir det ju inte så lång blast kvar ovan jord. Möjligen kan du sen toppa den lite. Ställ den så ljust som möjligt. Brist på ljus gör plantan lång och ranglig.
Hade nog först och främst planterat dem djupare och dessutom kupat upp. Får du ned dem 15-20 cm och sedan kupar upp med lika mycket så är det ju inte så mycket blast som tittar upp. När det sedan har etablerat sig, ja då kanske du kan klippa av det om du vill.
Anja Danmark
14-04-2012, 22:28
Jeg ville bare plante dem dybt og ikke klippe i dem
Precis som ovanstående skriver så ska de nog helst planteras ned djupt. Talade med en grönsaksgrossist under gårdagen om bästa sättet att få färdig fin potatis till midsommmar... Jag ska sätta mina i lådor på altanen. Jag ska börja med att endast ha lite jord i botten och sätta potatisen på 10 cm djup. Allt eftersom blasten växer så ska man fylla på med jord uppåt i lådan då det då bildas nya rötter, d.v.s. ny potatis. Detta ger en längre klase med potatis! Precis som ovanstående skriver blir det ju inte mycket blast kvar om du sätter ned den lite =)! Lycka till!
Tack för tipsen! Det blev en kompromiss, planterade, kupade och toppade lite

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.