Full version: Palettblad, hallå?
Fjortispower
Oh my god palettblad is the big thing just nu typ. Så läckra färger och former och så himla lättskött och lättförökad, ett riktigt kap för vem som helst. Men var hittar man alla dessa coola sorter? Just när det kommer till palettblad känner jag att det är FINT med alla dessa spräckliga brunröda toner som möter det limegröna, och lysande lilarosa eller helröda skönheter. Men de finns inte? Frön finns bara till en blandning av enfärgad (limegrön och mörkbladig). Plantor har jag aldrig sett att de säljer. Borde det inte finnas fler sorter?
Gåsis
Vexthuset brukar ha en massa sorter, ligger under bildgalleri.

/Åsa
malarmaster
en del fröfirmor har lite varianter,kolla också tradera där jag köpt häftiga varianter. ulf
skogstroll
jag köpte en planta på trädgårdsmässan
Meriona
Sticklingar brukar man kunna få av vänner och bekanta, själv fick jag en hel planta. Äldre brukar kalla dem för nässlor.
Fjortispower
CITAT (Gåsis @ 14-04-2012, 07:28) *
Vexthuset brukar ha en massa sorter, ligger under bildgalleri.

/Åsa

Om du menade Wexthuset.com så är de slut!

Jag känner inga äldre med palettblad och beställer helst inte från tradera... Så därför vart jag visst utan en fin rödlila palettblad som jag gärna velat ha i år.
mojan
Om du väntar tills längre fram på våren så tror jag att de kommer i den vanliga typ Plantagen.
Palettblad har ju blivit populärt så det ska nog gå att hitta.
Rihane
Hornbach har haft plantor dom senaste säsongerna.
KRT
Jag köpte frön på Impecta och de grodde jättefort! Växer ganska snabbt också....
malarmaster
CITAT (mojan @ 14-04-2012, 20:07) *
Om du väntar tills längre fram på våren så tror jag att de kommer i den vanliga typ Plantagen.
Palettblad har ju blivit populärt så det ska nog gå att hitta.

både plantagen och blomsterlandet hade lite ifjol,kolla också lite längre fram torghandeln,just här i växjö går det att hitta som utplanteringsväxt när våren kommit lite längre,själv har jag köpt på tradera i flera år. ulf
Fjortispower
Själv har jag aldrig sett palettblad på plantagen eller blomsterlandet sad.gif har alltid undrat varför den inte säljs som utplanteringsväxt åtminstone
mojan
Sätt in en annons på Odlas Köp&Sälj.!
Meriona
Ärligt talat, vill du verkligen ha en?Den jag fått måste ha vatten varannan dag för att inte sloka. Det är INTE en krukväxt för mig...... tongue.gif Kom hit och hämta om du vill ha!
Myosotis
Jag måste klippa ner min, den har blivit för skranglig. Vill du ha sticklingarna? Jag slänger dem annars. De rotar sig alltid, hur lätt som helst, verkligen en trevlig och lättskött växt som tom jag klarar av tongue.gif Jag är inte bra på att vattna, jag vattnat definitivt inte varannan dag!!

Den ser ut så här:

[attachment=69274:1.jpg]

På sommaren blir bladen mörkare, på vintern brukar den se ganska blek ut.
kheta09
CITAT (Fjortispower @ 13-04-2012, 23:18) *
Oh my god palettblad is the big thing just nu typ. Så läckra färger och former och så himla lättskött och lättförökad, ett riktigt kap för vem som helst. Men var hittar man alla dessa coola sorter? Just när det kommer till palettblad känner jag att det är FINT med alla dessa spräckliga brunröda toner som möter det limegröna, och lysande lilarosa eller helröda skönheter. Men de finns inte? Frön finns bara till en blandning av enfärgad (limegrön och mörkbladig). Plantor har jag aldrig sett att de säljer. Borde det inte finnas fler sorter?

Hej, jag brukar köpa frön från Impecta.se. Har flera plantor med mörkt vinröda och gröna flikiga blad.
Fjortispower
Tack för erbjudandet men nu har jag skickat en beställning till Impecta som hade bra sorter smile.gif!

RitRat
Jag lägger ut bild på en palettblad som jag har flera av i min Afrika-trädgård. Borde kanske ta skott av dem när jag är där nästa gång, och ta hem - det blir vintern 12-13.

Inget namn.

Är den här färgen vanlig här i Sverige månne?
Lokan
Vilken läcker färg, RitRat! tummenupp.gif
lindacse
Jag har en sån här... och hur inne det än må vara så gick den jättedåligt på tradera när jag toppat och rotat ett enormt skott. Namnsort och allt! Suck, det är väl bara jag och den som köpte den, som har smak... biggrin.gif

Skämt åsido köpte jag frön från england, på ebay, men man kan ju köpa direkt av fröföretag också. Ett svenskt alternativ, alltid pålitliga är lilla fiskaregatans trädgårdsbutik. De har fem namnsorter och en mix just nu. Kommer upp fort och lätt från frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon