annette-djurö
14-04-2012, 04:53
Hej alla!
Kan jag plantera ett äppleträd i en stor kruka att ha på terassen. Ngn särskild sort? Vad ska jag tänka på? Hur stor kruka? Hjälp mig - kan inget om detta.
Huggorm
14-04-2012, 10:10
Kruka är inte bra för träd. Dels räcker inte näringen i jorden så länge, dels blir temperaturskiftningarna i krukan väldigt stora beroende på väder. Äppelträdet kommer säkert överleva några år, men kanske inte tillräckligt länge för att sätta frukt. Om man har en mycket stor kruka och är beredd att lägga ner mycket jobb på att byta jord med jämna mellanrum och köra in krukan i exempelvis garaget över vintern så kan det gå. Välj då någon äppelsort ympad på svagväxande grundstam.
Stor kruka, jag tror balkongexperterna säger 80 liter för fruktträd. Sedan planterar du också annat i krukan; smultron, ätbar tagetes eller annat.
Ett äppelträd satt på en grundstam som heter B9 eller ett pelarapelträd kan fungera några år. (Grundstammen styr storleken, på den kan sitta vilken äppelsort som helst medan pelarapelträd finns endast i vissa sorter.)
Som skrevs tidigare behöver man årligen byta jord och om man bor i zon 2 eller uppåt behöver man ofta islolera krukan eller på annat sätt se till att den inte blir alltför infrusen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.