Trädgårdsmåstaren
14-04-2012, 12:41
Nu är det dags igen: Jag har huvudbry över hur/om vissa av mina perenner bör klippas ned. Alunroten t.ex, ska jag bara ta vissna blad runt bladrosetten på alunroten? Jag ska väl inte klippa ned hela rosetten, eller? Samma fråga gäller egentligen både hornviolen och lungörten, som båda har blomknoppar. Ska jag verkligen klippa ned allt ändå?
En till fråga när jag ändå är här: Perenner som man sår har jag hört att man inte ska toppa, men däremot sommarblommor. Stämmer det på ex. rudbeckia och zinnia?
ingrids
14-04-2012, 14:24
Perenner behöver inte klippas ner, och framförallt inte inför växtperioden om man inte vill göra plantan buskigare/försena blomningen. Det finns de som klipper ner överblommade perenner för att det ska se prydligare ut eller för att få ett andra flor. Det förra gör jag bara vad gäller blomstängeln på vissa perenner, det senare bara med jättedaggkåpan.
Ålgryte
14-04-2012, 16:08
Jag brukar städa mina lungörter på sensommaren när de blommat färdigt. Då klipper jag bort de fula bladen och vissna blomstänglar.
Alunrotem brukar inte behöva städas. De vissna bladen försvinner under vintern.
Trädgårdsmåstaren
14-04-2012, 16:43
Okej, tack båda två. Är det rent av så att alunroten är vintergrön? Jag tycker att det verkar så, att den liksom vilar och sedan vaknar till igen på våren. Vet ni förresten om man kan ta sticklingar av den om man vill ha fler av samma sort i rabatten?
Eva i Skåne
14-04-2012, 16:51
Jag har en mörkbladig alunrot som gärna växer upp lite på höjden efter några år. Då brukar jag klippa ner den och ser att det kommer nya skott nertill och topparna går att rota. Jag skulle inte göra det på nya alunrot som håller sig låga, men däremot kan man dela dom och få fler plantor när de fått växa några år.
Här i Skåne behåller mina de röda bladen över vintern, men dom försvinner på våren när det kommer nya fräscha blad. Du behöver alltså inte själv klippa bort fjolårsbladen som börjat bli fula.
Trädgårdsmåstaren
14-04-2012, 17:17
Tack Eva! Jag bor i Mälardalen, zon 2, så de klarar kanske vintern rätt bra här med. Jag har dels rödbladiga, dels den mer traditionella sanguinea som också har varit grön i vinter.
Jag tänkte försöka föröka med ett par avklippta blad i vatten. Får se om det funkar, kanske inte.
Gunilla T
14-04-2012, 17:33
Heuchera sanguinea är lätta att föröka - de växer i bladrosetter så det är hur enkelt som helst att lossa en rosett och plantera om den - tror inte att ett blad i vatten ger rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.