Vill gärna odla vaxbönör och störbönor iår. Men så bor jag ju i zon5 i Umeåtrakten och där skulle det va svårare har jag läst mig till. Har tyvärr inget växthus. Är det någon som provat så tar jag gärna emot tips.
Eva 33c
14-04-2012, 16:43
Låga bönor är inget problem på friland hos mig i zon 5. Man kan så dem direkt första veckan i juni, jag täcker sådden med fiberväv men det är mest för att fåglarna annars tror att det är goda feta larver som kryper där och rycker upp de nygrodda bönorna. Störbönor är lite kinikigare, de har längre utvecklingstid. Jag förkultiverar dem 1 maj och odlar dem sedan i växthuset. Men i ett skyddat läge kan du väl pröva nån planta ute och se vad som händer. Men förkultivera dem lite då. Andra kanske har erfarenhet av störbönor på friland i våran zon.
Lillja
15-04-2012, 08:13
Tusen tack. Ska nog pröva att så störbönor. Brukar odla inne mina grönsaker först innan jag sätter ut dem, tycker de får en bättre start på livet. Gjorde så med kålrot förra året och det funkade jättebra. Har bara odlat sockerärt och brytärt men nu blir det nog bönor också. Sedan är det ju bra att man kan frysa in dem.
RitRat
15-04-2012, 17:15
Bondbönor brukar vara ett säkert kort på friland i zon 5. Men det visste du kanske redan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.